Над 6 години от идея до първа копка за магистрала у нас, за АМ Струма - 20 години

Снимка: АПИ, архив
Снимка: АПИ, архив

В България, дори когато всичко е наред, минават най-малко шест години от идейния проект до първата копка за важен инфраструктурен проект, какъвто е една магистрала. Това заяви вицепремиерът Гроздан Караджов в четвъртък на форум за западната дъга на Софийското околовръстно шосе, цитиран от 24 часа.

Това е причината с регионалния министър Иван Иванов да предложат нова глава в Закона за устройство на територията, която да съкрати драстично тези срокове. Бюрокрацията в момента е огромна, защото след изготвянето на идейния проект започват процедури по Закона за обществените поръчки за изготвяне на конкретен технически проект и отделно – за строителен надзор. Тези процедури могат да бъдат обжалвани.

След като проектът е готов, започват процедурите по Закона за биологичното разнообразие, които отнемат години. Ако изготвената ОВОС се обжалва, особено след като беше премахнато едноинстанционното обжалване за проекти от национално значение, се добавят още няколко години, които може и да стигнат 5. Междувременно се вземат решения за отчуждаването на терени, всяко от които също подлежи на обжалване.

Тук най-яркият пример е АМ „Струма“, която вече над 20 години се върти в този цикъл на екологично законодателство, а последният вариант на магистралата, който беше одобрен, е обжалван 14 пъти от зелени неправителствени организации.

"Ако днес решим да довършим например околовръстното шосе на Кърджали, шест години ще отнеме само бумащината, докато стигнем до разрешение за строеж, и това е минималният възможен срок. На това трябва да се намери решение", обясни Караджов и добави, че толкова усложнени процедури няма в друга държава от ЕС, освен в Румъния, където обаче започват промени в законодателството.

Вицепремиерът призна, че когато е бил министър на регионалното развитие и благоустройството в кабинета "Петков", е бил озадачен как проекти, започнати преди десетилетия, не са стигнали до първа копка. Често у нас се случва да има и проблеми с финансирането, особено ако проектите се реализират по оперативни програми. Заради тромавите процедури някои големи инфраструктурни проекти се прехвърлят от една програма в друга или от един бюджетен период към следващия, защото не могат да бъдат изпълнени за седемте години, колкото трае един бюджет на ЕС.

Според министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, цялостното изграждане на Околовръстния път на София, както и магистралите "Хемус" и "Струма", са сред жертвите на политическата нестабилност през последните години. Едно замразяване на строителния процес, предприето от някое правителство, отнема после още толкова време, докато се възстанови. Типичен пример за това е "Хемус", която се забави четири години, през които по нея не е правено нищо, независимо че държавата е платила разходите на фирмите.

По думите на Иванов, големи проекти се отлагат и поради административно-технически проблеми. През това време обаче транспортните проблеми стават все по-големи, като това важи най-вече за Северна България. Той смята, че икономическата изостаналост на региона се дължи на липсата на качествени пътища, които да са част от европейските коридори.

Източник: ekonovini.bg

 

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини