През 1905 г. Дончо воевода забранява разврата сред момите в село Цапарево

През 1905 г. Дончо воевода забранява разврата сред момите в село Цапарево
Дончо Златков

Едва ли има жител на Пиринска Македония, който поне веднъж да не е запявал песента „Митро ле, Митро, сиво гълъбче. Защо е болно момчето? Снощи е било в село Цапарево, цапаревски моми догледало, сите ги на тефтер записало“. Същата тази песен пее и роденият в село Цапарево народен изпълнител Георги Гоцев.

Всъщност легендите за красотата на местните моми и невести се пазят и до днес.

„Славата на цапаревките се е разнасяла надлъж и на шир по света. Тук са били най-хубавите невести. С дълги плитки и пременени във фустани. Още по турско време се е знаело, че тука са най-гиздавите булки, та затова и турците навремето все обикаляли насам”, разказват спомените на родителите си днешите баби в планинското сео. Че са били красиви местните жени никой в района на Малешево не отрича. Но освен с хубостта си, цапаревки са били известни и с палавия си нрав. Именно затова говори и едно писмо на Дончо воевода от 1905 година, копие на което се пази и днес в историческия музей в общински център Струмяни.

Навремето четникът и участник в Горноджумайското въстание срещу турските поробители имал силно влияние в района и думата му имала тежестта на закон. Днес в архивите са запазени десетки негови писма, бележки, заповеди, записки, обръщения и протоколи. Най-любопитна е обаче една негова заповед-обръщение до всички жители на село Цапарево, която той издава по повод развратното поведение на цапаревските моми и невести с турците.

Какво са правили и как са се държали местните жени в ония времена днес никой не може да каже с категоричност, но заповедта на воеводата е повече от категорична. С писмо той забранява на цапаревки да се закачат с поробителите, да  говорят с тях, както и да излизат от домовете си вечер, след като слънцето се скрие.

В писмото си Дончо воевода открито заявява, че забранява „курварлъка” на цапаревските моми и невести

За онези, които престъпят заповедите му, той заповядвал публично да се наказват с бой с тояги. Оригиналът на заповедта се пази днес в историческия музей в Благоевград. Писмото е написано на лист А 4 и е кратко и лаконично.   

Дали наистина цапаревки са били толкова палави или пък четникът е бил прекален моралист, днес никой в селото не се наема да коментира. И ако днешните баби свиват ядно уста по темата, то местните дядовци се усмихват под мустак. Всички обаче са едоноушни, че хубостта на цапаревките е ненадмината.

И днес възрастните хора пазят легендата за турския големец Шекер бей.

Щом стъпил в Цапарево, той съзрял мома Николинка и омаян от красотата й, се влюбил в нея. Насила я взел и се оженил за нея, нищо че била от друга вяра. Местните хора разказват, че доскоро била запазена къщата на турския големец. Навремето била паметник на културата – от най-големите и красиви в региона, с много прозорци и с чардаци. Тук своя казарма е имала и турската войска, чиято сграда се издигала на една от могилите в Цапарево.

И колкото и силно да е било турското присъствие тук, два пъти по-силно е било влиянието на Дончо воевода. Самият четник е бил неграмотен, но е имал личен писар, който му изготвял десетките писма към жителите на околията. Днес се пази и негово обръщение от 19 ноември 1904 година, с което забранява на всички християни да пазаруват от турците. В музея в Струмяни пък може да се открие копие на писмена молба от жителите на Цапарево до четника, с която го молят да не осъжда на смърт прегрешилите жители на селото.

Роден през 1865 г. в село Палат, Дончо Златков излиза с чета в Пирин и в Малешевска планина едва 19-годишен. В началото се занимава основно с разбойничество, но през  1901 г. се присъединява към Върховния македоно-одрински комитет. По време на  Илинденско-Преображенското въстание действа с четата си в Серския революционен окръг. След Балканската война, в която участва в помощ на българските войски, е избран за народен представител от Петрички район от Либералната партия.

 

Коментари

Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
  1. Александър Димитров Секулов
    Благодаря за информацията , за първи път чувам за войводата и за заповета която е издал за Цапаревските моми явно са пили доста палави и тога както по мое време !
  2. Милка Низамска
    Там турци не са ходили, защото е в планината и затовисокова са се населили хората там било е спокойно за живеене
  3. някой от Цапарево
    По големи глупости не бях чувал! Турски казарми, къща на бея...а формата а4 с писмото, на кариран лист ли е било!!!
  4. Лечител от ухапвания на Черни Мамби.
    \"някой от Цапарево\" , каква си ми гадина мила ми сладурко
  5. тцтц
    Публикувай писмото, мани тия легенди.
  6. Александър Димитров Дончев
    Бея е живял в дончевата махала. разкарвал се е на бял кон.Казармата е била на могилата.Песента шекер бего ула гради... е по деиствителен случаи. и благодарности на Иван Василев и Георги Гоцев че я има, и не ни я откраднаха както ,,Кате Кате,, и тя е наша.

Още новини