Китайските автомобилни производители отчаяно искат да строят собствени заводи в Европа

Китайските автомобилни производители отчаяно искат да построят свои собствени автомобилни заводи в Европа, за да избегнат митата и да бъдат по-близо до местните клиенти. След BYD, която започна да строи в Унгария, SAIC и Chery с времето повдигнаха темата за фабрика в Европа.
SAIC, един от най-големите автомобилни производители в Китай, който притежава марката MG, в момента търси подходяща земя за инвестиране в автомобилен завод в Европа, пише Profit.ro. Automotive News твърди, че съобщението относно местоположението на бъдещия завод ще бъде направено едва през лятото, дотогава все още се анализират вариантите и възможните оферти от властите.
SAIC има огромен натиск върху цените на своите автомобили, тъй като има най-високите митнически тарифи, прилагани от ЕС към китайска компания, 35,3%, което се добавя към предишните 10%. С тази повишена цена автомобилите на MG вече не могат да бъдат конкурентоспособни в Европа, поради което една фабрика е абсолютно жизненоважна за разширяването на групата на европейския пазар.
По неофициална информация се говори за завод от около 100 000 автомобила годишно, което означава, че няма да е много голям (заводът на Dacia има капацитет от 350 000 автомобила годишно, но VW има заводи с над 500 000 автомобила годишно). Но плановете ще имат за цел впоследствие да се изгради втори завод в региона, който ще покрива територията на ЕС по балансиран начин.
Но SAIC не е единствената компания, която е загрижена за намирането на място за нова фабрика. BYD започна изграждането на първия си завод в Европа в Унгария, в Сегед, знак, че в тази част на ЕС има по-добри условия, по-достъпни цени на земята и по-ниски заплати.
Втори завод на BYD ще бъде построен в Турция, където ще бъде създаден център за няколко региона, включително азиатски, за китайската марка. Но имаше дискусии за интерес към трета фабрика в далечното бъдеще, когато продажбите се увеличат достатъчно, за да се избегне свръхкапацитет в региона. Възможно място може да бъде обявено не по-рано от края на тази година, ако се вземе някакво решение в тази насока. Chery, най-големият износител на автомобили в Китай и третата по големина китайска марка на вътрешния пазар, купи бившия завод на Nissan близо до Барселона в Испания, за да отговори на първоначалните си нужди за навлизане в Европа, но представители на компанията заявиха миналата година, че обмислят изграждането на фабрика в Европа, различна от тази в Испания.
Засега Chery се готви да навлезе на пазарите в Източна Европа с автомобили, внос от Китай, като обяви пред Profit.ro, че началото на продажбите ще бъде през юли.
А Xpeng, една от компаниите с ускорено навлизане в Европа, в която акционер е групата Volkswagen, заяви, че се интересува от намирането на подходящ терен за фабрика, където да произвежда автомобили за европейския пазар. Изпълнителният директор на Xpeng каза преди няколко месеца, че търси страна, в която рисковете за служителите са намалени, което означава, че най-вероятно се нуждае от стабилност на заплатите. От друга страна, китайското правителство посъветва автомобилните компании да избягват страни, които са подкрепили законодателство за увеличаване на митата върху автомобилните компании, внасящи електрически автомобили в ЕС. Това означава, че някои страни в Западна Европа, като Испания, Франция, но също и някои в Източна Европа, като Полша. Въпреки че влиянието на китайските власти върху частните компании е много голямо, можем да очакваме и ситуации, в които този „съвет“ не се следва. За която и да е страна навлизането на трети автомобилен производител, дори от Китай, би означавало изключително силен тласък на икономиката, не само за сумите, инвестирани във фабрика, но особено за износа, който ще бъде направен от такъв завод, за който най-вероятно местните продажби ще представляват по-малко от 10%.
Условията, които обикновено търсят инвеститорите в автомобилната индустрия, са свързани с разходите за придобиване, достъпа до транспортна инфраструктура, която е жизненоважна, заплатите на служителите и тяхното ниво на обучение. В момента Румъния има все по-добри условия по отношение на достъпа до магистрали за земите, които се намират в Трансилвания, в периметъра на магистралите А1 – А10 – А3. Всяко друго местоположение е обект на риск от трафика, което никой инвеститор не желае. В допълнение, влизането в Шенген коренно променя ситуацията за износителите, с огромна печалба във времето, необходимо за изминаване на разстояния до Западна Европа. Що се отнася до заплатите, засега румънците поддържат ниво най-много равно на това в Унгария, така че все още това е конкурентно, поне в следващите 4-5 години. Не на последно място, важно е правителствата на страните, в които се търси земя, да подготвят пакети за подкрепа, държавна помощ, която се предлага с одобрението на ЕС за такива инвестиции. Продажбите на автомобили, произведени в Китай, се увеличиха през 2024 г. в Европа, надвишавайки обемите, внесени от Япония, Великобритания или Турция, което е изключително важен сигнал, но не трябва да забравяме, че част от тях са автомобили Tesla, произведени в завода в Шанхай, а друга част са автомобили Volvo и Smart, произведени в заводите на Geely. Най-големите вносители бяха SAIC, с над 240 000 регистрирани превозни средства, повечето от които под марката MG, BYD, с почти 50 000 превозни средства, Chery, с местните марки DR и EBRO, както и Omoda и Jaecoo, с около 37 000 единици, Geely (без Volvo) с приблизително 35 000 превозни средства, останалите групи имат много по-малки обеми.
Източник: profit.ro

Рекордният интерес към дубайския шоколад доведе до недостиг на шам фъстък
