Рекордният интерес към дубайския шоколад доведе до недостиг на шам фъстък

Занаятчийският шоколад от Дубай, пълен с крем от шам-фъстък, стана толкова популярен в TikTok, че доведе до глобален скок на търсенето и недостиг на шам фъстък в основните страни-производители, като САЩ и Иран.
Шоколадово блокче, напълнено със зелен крем от шам фъстък, стана невероятно популярно след поредица от видеоклипове, споделени в платформата на социалните медии. Първото видео, възхваляващо вкуса на този скъп "дубайски шоколад", беше публикувано в края на 2023 г. и вече събра над 120 милиона гледания, съобщава The Guardian.
В резултат на това беше се получи международен недостиг на ядки от шам-фъстък – основната съставка – до голяма степен отглеждана в САЩ или Иран. В рамките на една година цените се повишиха от $7,65 до $10,30 за паунд, каза Джайлс Хакинг от компанията за търговия с ядки CG Hacking пред Financial Times. Шам фъстъците вече бяха станали трудни за намиране поради лошата реколта в САЩ, водещият износител в света. Въпреки че реколтата беше по-малка от обикновено, качеството беше превъзходно, така че по-голямата част от продукцията се продаваше като цели ядки, включително черупката. Това създаде допълнителен недостиг на ядки от шамфъстък, използвани в състава на шоколадовите блокчета, съобщава Adevărul . Междувременно иранските производители са изнесли с 40% повече шамфъстък за Обединените арабски емирства през шестте месеца до март в сравнение с предходните 12 месеца. Шоколадовата треска в Дубай се заражда в бар, който съчетава млечен шоколад, хрупкаво тесто, известно като кадаиф, и пълнеж от крем от шам фъстък. Създаден от изисканата емиратска шоколадова фирма Fix, която продава ексклузивно в ОАЕ, продуктът получи вдъхновеното име Can't Get Knafeh of It, игра на думи, която се отнася до традиционния арабски десерт кюнефе. Други водещи производители на шоколад, като Läderach и Lindt, бързо пуснаха свои собствени продукти с шам фъстък, но сега се борят да се справят с международното търсене. Чарлз Жандро, главен изпълнителен директор на Prestat Group, която притежава няколко луксозни британски марки шоколад, каза пред FT, че търсенето на тези блокчета е изненадало индустрията: "Изглежда, че се е появило от нищото“, признава Жандро.

Стилияна Николова спечели сребро от финалите в Баку, ансамбълът ни завоюва бронз
