Марк Зукърбърг: Единствената стратегия, която гарантира провал, е да не поемаш рискове!

Марк Зукърбърг
Марк Зукърбърг

Марк Зукърбърг е повелителят на Facebook /вече с променено име - Meta/ - най-голямата безплатна онлайн социална мрежа в света. Роденият на днешната дата през 1984 година американски предприемач и програмист днес навършва 37 години. Той създава фирмата „Facebook Inc.”, на която е главен изпълнителен директор и президент, като частна компания през 2004 г. Далеч преди да постъпи в Харвард, уменията на Зъкърбърг като програмист са забелязани и често е определян като феномен в тази сфера. Някои дори го наричат „Детето-чудо”. Докато в университета изучава психология и компютърни науки, Марк Зъкърбърг членува и в Alpha Epsilon Pi – еврейско студентско братство.

По време на втората си година в университета създава програмата „Course Match“, която помага на студентите да избират учебни курсове според изборите и предпочитанията на техните състуденти. По думите на тогавашния му съквартирант Ари Хазит Зъкърбърг създава „само за развлечение“ и друга програма, която носи името „Facemash“.

Програмата дава възможност на студентите да изберат най-привлекателното лице от даден брой снимки. Първият фейсбук сайт, който прави, е затворен само след няколко дни, тъй като прекалено голямата му посещаемост натоварва сървърите на Харвард и прекъсва временно връзката към Интернет. В същото време и много от възпитаниците му подават жалби срещу употребата на техни снимки в сайта, тъй като това е направено без тяхното съгласие. Много обаче са и студентите, които харесват идеята за фейсбук, дори не в абсолютно същия вариант и се допитват до университета за създаването на подобна страница.

Днес Facebook e сред най-използваните социални мрежи в световен мащаб. Благодарение на него успяваме да се свързваме с хора в далечни точки на света. Споделяме хубавите и лошите моменти с нашите приятели, запознаваме се с нови, откриваме интересна за нас информация. Зукърбърг е убеден, че е полезен на хората, които искат да се свързват помежду си и да споделят това, което ги вълнува. Любопитно е, че поради своя далтонизъм създателят на мрежата предпочита синия цвят, затова този е доминиращият цвят на Facebook. Основната грижа на Зукърбърг е да осигури достиженията на цифровите технологии на колкото може повече хора и колкото се може по-скоро. Сигурно и той в началото не е вярвал, че фейсбук от колежански експеримент ще еволюира до онлайн социална мрежа, която има стотици милиони последователи на всички континенти по света. Марк едва ли е допускал, че това негово начинание ще е толкова успешно и ще намери толкова много привърженици навсякъде. Защото променя начина, по който светът комуникира.

Списанието „Vanity Fair" провъзгласява Зукърбърг за номер едно в списъка на топ 100 „най-влиятелните хора на информационната епоха“. През 2010 г. той е избран като номер 16 в годишното проучване на „New Statesman“ на 50-те най-влиятелни фигури.  Разбира се, състоянието ме су оценява на милиарди долари. През март 2010 г. списание "Forbes$ го определя като най-младия милиардер, като състоянието му е 4 млрд. долара. Днес те са много повече. Самият Марк казва за милиардите: Никой не заслужава да има чак толкова много пари.

В края на 2010 година Марк Зукърбърг обявява, че се присъединява към Клетвата за дарения - филантропска кампания на милиардерите Уорън Бъфет и Бил Гейтс. С този документ те обещават да дарят за благотворителност най-малко половината от богатството си в течение на времето и приканват останалите богати хора да направят същото. Всяка година създателят на фейсбук участва в различни благотворителни кампании.

Вижте негови интересни мисли:

Много по-мотивиран съм от това да гарантирам, че сме оказали най-голям ефект върху света, отколкото от създаването на бизнес или гарантирането, че няма да се провалим.

Повече се боя в живота си, че няма да използваме максимално възможностите, които имаме, отколкото, че ще прецакаме нещо и бизнесът ще тръгне зле.

Най-важното нещо в бизнеса - да се съсредоточи върху създаването на нещо важно. Аз просто работя върху това, с което бих искал самият аз да се забавлявам.

Социалната мрежа не е алтернатива на приятелство, а неговото продължение.

Аз мисля, че в бъдещето всички, а не само програмистите ще бъдат свързани с елементите за програмиране.

В свят, където социалните структури превишават всичко, виртуално, общодостъпното досие е информационна бомба.

Фейсбук не е създаден за това да бъде компания. Фейсбук се създаде за това, че да изпълнява социална мисия: да направи света по свързан и открит.

Всеки сто години средствата за масова информация претърпяват изменения. Днес е настанало време на тотален обмен на информация между конкретни хора. В това се и състоят бъдещите интернет реклами: нищо не сработва по-добре, от препоръчаното от твой приятел, което ти можеш да видиш на неговата страница.

Ако човек има мозък, той просто няма моралното право да работи не за себе си, отдавайки голяма част от своето време и резултатите от своите достижения на своя работодател.

Движи се бързо и чупи неща. Ако не чупиш неща, не се движиш достатъчно бързо.

Ако стартирах сега, щях да направя нещата много по-различно. Тогава не знаех нищо. В Силициевата долина имаш чувството, че трябва да си там. Но това не е единственото място, в което трябва да бъдеш. Ако започвах сега, щях да си остана в Бостън.

Знаете ли, спомням си много ясно как ядохме пица с приятелите ми и ден-два по-късно пуснах първата версия на Facebook. Тогава никога не бих си помислил, че ние ще бъдем тези, които ще направим всичко това. И мисля, че много от това, което се случи, се свежда до факта, че ни пукаше повече.

Въпросът не е „Какво искаме да знаем за хората?”. Той е „Какво искат хората да кажат за себе си?"

Най-големият риск е да не поемеш риск. В свят, който се променя много бързо, единствената стратегия, която гарантира провал, е да не поемаш рискове.

Да градиш мисия и да правиш бизнес вървят ръка за ръка. Истина е, че основното нещо, което ме въодушевява за това, което работим, е мисията. В същото време обаче мисля, че от самото начало имаме твърдото убеждение, че трябва да правим и двете.

Хакерският подход е начин да градиш, който включва продължително подобрение и повторение. Хакерите вярват, че нещо винаги може да бъде по-добро и нищо никога не е напълно завършено.

Хората могат да бъдат много умни или да имат умения, които са директно приложими. Ако обаче не вярват истински в нещо, няма да заработят здраво за него.

Не искам Facebook да бъде американска компания. Не искам да бъде онази компания, която разпространява само американски ценности по света… Моето мнение е, че трябва да бъде много чувствителни в културно отношение и да разбираме начина, по който хората наистина мислят.

Целта ми никога не е била просто да създам компания. Много хора бъркат това и мислят, че ме е грижа само за приходите, печалбите или някое от тези неща. Да не бъдеш просто компания означава за мен да изградиш нещо, което реално прави голяма промяна в света.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!
Напиши коментар:
Въведете кода от картинката!

Още новини