Потребителските проблеми могат да намират пълноценни решения при съвместна работа на институциите
Иска ми се да видя как институциите работят съвместно по потребителските проблеми. Когато един казус стигне до даден контролен орган и той прецени, че неговите правомощия не стигат да доведе докрай решаването му, да се обърне към другите компетентни институции и с общи усилия да намират ключ към него. Това каза по Радио „Фокус“ по повод Световния ден на потребителите създателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.
„Повдигнахме темата за пластмасовите кутийки за еднократна употреба, в които от началото на годината магазините поставят гозбите и други продукти от „кухнята“ и които таксуват по 20 стотинки по силата на наредба за ограничаване употребата на пластмаса. И сега има вече официални отговори от страна на Комисията за защита на потребителите (КЗП), че след като цената е предварително обявена няма проблем, поне от гледна точка на техните правомощия. Обаче аз си мисля, че в тази ситуация и в много други, разбира се, е добре тя да се обърне към другите компетентни институции и да работят заедно, защото хората не искат да чуят "Няма проблем от наша гледна точка, оправяй се нататък сам““, даде пример Руменова.
Освен да се търсят помежду си, институциите трябва и да се вслушват една в друга. Пример за такава необходимост са развилите се около повишаването на цените на телекомите събития. От онлайн платформата „Ние, потребителите“ първи обосноваха неравноправността на клаузата, която позволява индексирането на цените веднъж годишно, тезата бе възприета и от омбудсмана проф. Диана Ковачева, която изпрати официални писма до КЗП, КРС и КЗП, но решение все още не е известно да има.
"В началото на годината, когато първият мобилен оператор информира, че ще индексира цените на абонаментните си планове, поставихме тезата, че това е възможно заради допуснати неравноправни клаузи в общите условия и на трите телекома, и предупредихме, че се очаква и останалите да го направят. След като два месеца обяснявахме в медиите, че в тази ситуация потребителите са оставени без възможност да се откажат без неустойки от договорите и че дори да го направят, няма при кого да отидат, случаят стигна до омбудсмана и до икономическата комисия към Народното събрание. От председателя на КЗП бе изискано официално становище, но въпросът продължава да виси и до момента“, посочва експертът пред в. „Струма“.
Потребителите все още очакват да научат резултатите от обявения за започнал през есента на миналата година преглед на общите условия на телекомуникационните дружества и кои клаузи са определени от КЗП за неравноправни.