26 млн. лв. изхарчени напразно за интеграция на роми ученици

Снимка: ИлинденПрес, архив
Снимка: ИлинденПрес, архив

За образователната интеграция на деца и ученици от етническите малцинства през периода 2012-2014 г. са изхарчена над 26 млн. лв, но въпреки това тя не е ефективна и не постига поставените цели и планираните ефекти. Не са обединени усилията на всички заинтересовани институции и власти за постигане на ефективна и трайна образователна интеграция, съобщава Фрогнюз.

От тези общо над 26 млн. лв., 3,4 млн. лв. са от бюджета на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства, над 21, 4 млн. лв. по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" и близо 1, 2 млн. лв. от други европейски източници.

Това са изводите от одита на Сметната палата, направен на изпълнението "Образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства", която обхваща механизмите в системата на образованието, политиката от регионалните инспекторати по образованието и Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.

От Сметната палата посочват, че по данни на НСИ турската етническа група е втора по численост с 588 318 души или 8.8% от населението на страната, а ромите са трета по големина етническа група с 325 343 души или 4.9 на сто от българските граждани.

Според одита приоритетът за десегрегация не е изпълняван с ефективни дейности. Сметната палата отчита, че е въведено целодневно обучение и допълнително обучение за деца, които българският не е майчин, но не е предвиден държавен образователен стандарт с правила за образователна интеграция.

Не са създадени условия за добра координация между дирекции, второстепенни разпоредители с бюджетни кредити, общини и структури, работещи по проблемите на образователната интеграция. Това пречи на обединяването и синхронизирането на усилията в цялостен интегриран подход за ефективност и устойчивост на резултатите, посочват одиторите.

Не е определен ред за събирането на данни за етническия произход на децата и учениците по проекти, финансирани от национални програми и със средства по три схеми на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". Това затруднява оценяването дали са постигнати целите и планираните ефекти.

Като пример от Сметната палата дават, че за усвоени 21.45 млн. лв. не е ясно от 89 хиляди лица и близо 33 ученици, участвали в мерки срещу отпадането от училище, колко са с различен от българския етнически произход.

Също така от Сметната палата смятат, че контролът, осъществяван от регионалните инспекторати по образованието, не е ефективен.

Липсва адекватна система за оценяване на проектните предложения от Центъра и това поражда рискове за значителен субективизъм, развитие на корупционни практики, както и риск да бъдат финансирани проекти с участието на малко на брой деца и ученици от етническите малцинства.

Като пример се посочва, че в конкурсните процедури няма конкретни изисквания за целевите групи, както и при отчитане на средствата не се представят доказателства за етническия състав на участниците.

Сметната палата е дала 3 препоръки към министъра на образованието и науката и 18 препоръки към Управителния съвет и директора на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!
Напиши коментар:
Въведете кода от картинката!

Още новини