Джордж Бъркли: Светът е това, което възприемам!

Джордж Бъркли
Джордж Бъркли

Гледали ли сте филма американския научно-фантастичен филм „Матрицата”? Холивудската филмова лента печели четири награди Оскар през 1999 година. Филмът разказва за свят, в който така наречената Матрица е изкуствена реалност, създадена от машини с цел да умиротворят, подчинят и използват човека като източник на енергия. В този свят хората са свързани в мрежа чрез кибернетични имплантанти и живеят в създадената от машините виртуална реалност.

Но подобна идея има още преди над три века и тя принадлежи на епископ Джордж Бъркли, британски философ-емпирик и математик. Едва 25-годишен в книгата си „Трактат за принципите на човешкото познание”, издадена през 1710-та, той развива една от основните си теории, която нарича „иматериализъм”, известна и като „субективен идеализъм”. Материалната субстанция като такава не съществува, а онова, което възприемаме за външни обекти, са само идеи в ума на възприемащия и те не могат да съществуват, без да бъдат възприемани. Това е кратката версия на сложната теория, която ражда куп въпроси и възражения.

Никак не е случайно, че Джордж Бъркли, един от най-ерудираните умове на своето време, е наричан „предшественик на Айнщайн и Мах“, защото два века преди появата на физическите теории на Айнщайн и Ернст Мах, той опровергава Теорията за абсолютното пространство и време.

Учният е роден през 1685 година в Ирландия. Независимо от чисто английските си корени, Джордж Бъркли цял живот се смята за ирландец. След завършването на колежа остава там като възпитател и преподавател по латински, после по гръцки. По-късно е ръкоположен за свещеник в Англиканската църква. Година по-рано той издава своето „Есе към новата теория на визията”, с което се набърква право в текущия тогава научен спор за визуалните принципи на възприемане. На следващата година идва и основния му труд – „Трактат за принципите на човешкото познание”, а три години по-късно – „Три диалога между Хилас и Филонус”. 

Смята се, че в тези първи книги той развива главните си теории, свързани с идеализма, а оттам нататък всичките му писания са само допълнителни обяснения и защита от критики. „Съществуването е усещане”, това е лайтмотивът във философията на Бъркли, която мнозина посрещат с насмешка или буквално на нож. Постепенно обаче все повече хора се заслушват и намират в идеите му ако не откровение, то поне нов, свеж поглед към света, чиято стойност си струва да се обсъди. През живота си Бъркли пътува много из Европа, посещава Италия и Франция, среща се с изкуството на ренесанса мисълта на Просвещението, по-късно стига и до Америка.

В последните години от живота си, докато заема различни църковни и обществени постове, епископ Бъркли, освен с философия, се занимава много и с благотворителна дейност. Отива си от този свят на днешната дата 1753 година.

Ето някои интересни мисли на британския философ:

Нито нашите страсти, нито идеите, образувани от въображението, не съществуват извън нашите души.

Да бъдеш - значи да бъдеш във възприятието.

Нищо не се възприема освен идеите.

Вярната информация лесно преминава всякакви проверки.

Истината е плачът на всички, но играта е на малцина.

Да бъдеш означава да се възприемаш.

Предаването на идеи, отбелязани с думи, не е главният и единствен край на езика, както обикновено се предполага.

Първо вдигнахме прах и след това се оплакваме, че не можем да видим.

Много неща, доколкото знам, могат да съществуват, за които нито аз, нито друг човек няма или може да има каквато и да е идея или понятие.

Други наистина могат да говорят, пишат и да се бият за свободата и да правят външна претенция за това; но само свободомислещият е наистина свободен.

Ако дърво падне в гора и никой няма наоколо да го чуе, издава ли то звук?

Какво е ум? Без значение. Какво е материята? Няма значение.

Невъзможно е човек, който е фалшив към своите приятели и съседи, да бъде верен на обществеността.

Светът е като дъска с дупки в нея. Квадратните хора са попаднали в кръгли дупки, а кръгли - в квадратни.

Лъчът на въображението или на мъдростта може да просветли вселената и да светне в отдалечени векове.

Бог е същество с трансцендентни и неограничени съвършенства: следователно неговата природа е непонятна за ограничените духове.

Това, което веднага се възприема, е идея: и може ли всяка идея да съществува извън ума?

Възможно е също така да се съмнявам в собственото си същество, по отношение на битието на онези неща, които всъщност виждам и чувствам.

Създаването на английски ум създава известна мрачност и нетърпеливост, което довежда до тъжната крайност; религия към фанатизъм; свободно мислене към атеизъм; свобода към бунт.

Струва ми се, че свободата и добродетелта бяха направени едни за други. Ако някой желае да поробва страната си, нищо не е подходящ подготвител от порока; и нищо не води до порока толкова сигурно, колкото нерелигиозноста.

За да бъде добър патриот, човек трябва да счита своите сънародници за Божии създания, а себе си като отговорен за своето поведение към тях.

 

 

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!
Напиши коментар:
Въведете кода от картинката!

Още новини