Дарио Фо: Знайте как да изживеете времето, което ви е дадено

Дарио Фо
Дарио Фо

Дарио Фо е сред най-известните драматурзи, актьори и кинорежисьори. Талантът му буквално завладява театралната сцена.

Сатиричните произведения, изследвания, сценична работа и многостранна артистична дейност на родения на 24 март 1926 година в Италия творец са пример за колегите му. Фо е написал повече от 70 пиеси, които се поставят в над 50 страни по света, а сред най-известните му творби са "Няма да платим, няма да платим", "Случайната смърт на един анархист", "Лукреция Борджия" и др. Думите му: "Аз се опитвам да забавлявам хората, да ги накарам да се смеят, докато настръхнат…” винаги ще отекват в съзнанието на неговите почитатели.

Майката на Фо е първата, която забелязва таланта му, и първата, която нарича момчето си „гений”. След Втората световна война той започва да учи архитектура в миланската Академия за изящни изкуства, където среща съпругата си – потомствената актриса Франка Раме. Това е втората жена в живота му, която открива всеобхватния му талат и винаги го подкрепя по пътя към славата. Двойката се превръща за италианския театър в онова, което са за киното Федерико Фелини и Джулиета Мазина.

През 1997 г. идва Нобеловата награда за литература за Фо, която за някои хора е заслужена, а за други - изненадваща. Онези, които критикуват избора на комитета, повтарят, че Фо е драматург, а не писател. Със сигурност има значение, че той е смятан за най-неудобната личност в италианския театър заради неизменните му критики спрямо властта и гротескното разголване на недостатъците й.

Фо е и завинаги ще бъде запомнен като човекът, който се осмелява да провокира и да се отнася иронично към забранените теми и реалности. Той казва с лекота и майсторство толкова болезнени истини за живота, че в литературния свят малцина могат да се сравняват с него. Освен това неведнъж му се е отдавало да променя света. Както се случва с пиесата "Няма да платим, няма да платим". Тя се ражда около италианската криза в средата на 70-те години, когато безработицата е висока, а заплатите - ниски. С това произведение Фо сътворява истинска биография на съвременна Италия от онова време. Въздействащата сила на пиесата е толкова голяма, че политиците се вземат в ръце и правят първите стъпки към промяна.

Българската публика е добре запозната с творчеството на Дарио Фо, защото той е поставян многократно на наша сцена. Сред най-големите ценители на неговото творчество е режисьорът Андрей Аврамов. Публиката у нас е гледала комедиите "Архангелите не играят флипер", "Изабела, трите кралици и глупака", "Марихуаната на мама е най-добра”, „Няма да платим”, "Не всеки крадец е мошеник" и др. Световноизвестният творец си отива от този свят на днешната дата през 2016 година.

Ето негови интересни мисли:

Знайте как да изживеете времето, което ви е дадено.

Театърът, литературата, художественият израз, който не говори за своето време, няма значение.

Не се интересувам толкова от политиката, колкото от справедливостта.

Ние сме до шията в лайна! Точно така, и затова ходим изправени!

Нашата родина е целият свят. Нашият закон е свобода. Имаме само една мисъл, революция в сърцата ни.

Каква е ползата да бъдеш богат, ако нямаш беден човек около себе си, за когото да съжаляваш?

Да обичаш красотата е страдание, ако тези, които са до нас, дори отказват да й обърнат внимание.

Техните политици с фантастични механизми са имунизирани срещу травми.

Всичко, което е радостно, идва от Бога и никога не е грях, това е възвишението на самата природа.

Най-големият дар, който може да бъде даден на Христос, е да дава, а не да получава.

Добрият християнин никога не се кълне във вeрността си към Евангелията.

Истинският социализъм е вътре в човека. Това не се е родило с Маркс. Това е било в комуните на Италия през Средновековието. Не можеш да кажеш, че е завършен.

Когато бях момче, несъзнателно, спонтанно научих изкуството да разказвам иронични истории.

Мислехме, че църквата се е оттеглила от намесата в италианската политика... но вместо това има ужасно възраждане. Това са грозни знаци за свободата на изразяване.

Въпреки това режимът, оправданието и всички игри, участващи в тази война, бяха нечестни.

Трудно е властта да се наслади или включи хумора и сатирата в своята система за контрол.

Изключително опасно е да се говори за лимити или граници. Вместо това е жизненоважно да останем напълно отворени, да сме винаги ангажирани и да се стремим да допринасяме лично в социалните събития.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!
Напиши коментар:
Въведете кода от картинката!

Още новини