Кражба на самоличности с генеративен изкуствен интелект заплашва потребителите

Габриела Руменова
Габриела Руменова

Присвояването от генеративен изкуствен интелект на самоличности на популярни лица от телевизионния екран, артистичния свят и политическата сцена, както и на авторитети в медицинските и други науки е все по-често срещано и познато събитие в световен мащаб, но и от българската действителност. Зложелатели „превземат“ образи и гласове на артисти, политици, учени и с помощта на AI създават видеа и изображения за извършване на заблуди и измами, които струват на хората пари, стрес и много загубено време.

Неслучайно Потребителският интернационал избра тази остро актуална тема за мото на тазгодишното честване на 15 март – дата, определена за Световен ден на потребителите и превърнала се в знакова за припомняне на правата на купувачите и насърчаване на отстояването им. Генеративният AI завзема дигиталния свят и има спешни проблеми за защита на потребителите, които трябва да бъдат решени. Последиците ще обхванат рискове, свързани със защитата на данните и поверителността, излагането на онлайн измами, развиване на пристрастност, разпространение на погрешна информация и откровена дезинформация и други, което поставя въпроси за гарантирането на превантивни и ефективни грижи за потребителите и осигуряване на обезщетения.

Поставянето на темата на фокус цели да действаме още сега, за да се уверим, че AI ще бъде честен и отговорен към потребителите. Затова, наред с предотвратяването и разкриването на случаи на измами, по които и сега работят специалистите по кибер сигурност и органите на реда, е належащо да се върви и към регламентиране използването на AI предвид спецификата на тази технология и произтичащите от нея рискове и възможности. 

 „Генерирането на текстове, изображения, образи и гласове при предлагането на стоки и услуги може напълно да обърка хората. Все по-големи са рискове да попаднем на фалшиви видеа с популярни личности или авторитети сред научните и бизнес средите в блогове на сайтове за продажба на широк спектър от медикаменти и уреди - от такива за редуциране на теглото и изучаване на езици до лечение на хронични и тежки заболявания като тези на сърдечно-съдовата система и рак. Подобни съмнителни по произход, качество и безопасност продукти, както и реклами на фиктивни възможности за лесно забогатяване и просперитет в живота срещаме и в социалните мрежи, Google Ads и цялото онлайн простванство. Знаем и за случаи на кражба на лични данни с цел източване на банкови сметки, достъп до информация в електронните ни устройва, заключването на файлове за изнудване за откуп и пр. Липсата на прозрачност за алгоритмите при генериране на предложения за хотелско настаняване също е повод за съмнения доколко сега всичко това работи в полза на потребителите. Ето защо европейските институции подготвиха законопроект за AI, но предвид разнопосочните мнения, влияния и обективната необходимост той ще има нелеката задача едновремнно да гарантира създаването на подходящи условия за развитието на технологията и да се защитят потребителите. Докато властите спорят дали AI трябва да се управлява от задължителен закон или определени области да бъдат оставени на етичен кодекс и саморегулиране, трябва да бъдем нащрек“, казва Габриела Руменова – автор и водещ на тематичния подкаст „Ние, потребителите“.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини