Цистерните са на фирма, която се води на кипърска офшорка
Цистерните, които тази сутрин се взривиха в центъра на шуменското село Хитрино и убиха най-малко 4 души, са собственото на частната компания „Булмаркет”, създадена през 1996 г. Фирмата има претенциите да бъде лидер в бизнеса с газ пропан-бутан (LPG) в България и региона. От 2006 г. тя преструктурира бизнеса си, с цел оптимизиране на приходите и увеличаване на износа за съседните страни - Сърбия, Македония, Косово, Румъния и Албания, пише агенциа PIK.
Месечно търгува с количества между 9 000 и 14 000 тона LPG. Доставките са основно от Русия, Украйна, Казахстан, Румъния и др.
Активите на фирмата включват шест собствени терминала за газ и нефтопродукти в България и Румъния, 150 ЖП-цистерни и автоцистерни (собствени и под наем) за газ, както и кораб-газовоз „POLARIS” за LPGс вместимост 3300 м3 и неограничен район на плаване.
През 2014 е въведен в експлоатация втoри терминал за LPGв Румъния, намиращ се в Гюргево. Вместимостите за пропан-бутан в базата ще са 2200 куб.м, с възможност за обработка на 1000 тона за денонощие.
Всъщност, в собствеността на „Булмаркет“ няма нищо русенско. Управителят и минотарен собственик Станко Станков е родом от Балчик и дори е бил кмет на морския курортен град в средата на 90-те години. Мажоритарен собственик на капитала е компанията „Вектра консулт“, която слухове свързват с офшорки на остров Кипър, чиито реален собственик е Георгиус Георгиу. Собственик на „Векта консулт“ е офшорката „Борунди сървисис лимитид“, зад която стоят фирмите на Георгиу „LEN SECRETARIAL“ и „DIN NOMINEES“.
Преди време компанията отново нашумя в публичното пространство, след като нейни кораби нарушиха режина на европейските санкциите срещу Крим. Корабите на компанията "Поларис" и "Бриз" акoстираха на пристанището в Керч на няколко пъти, последния на 4 август 2015 г., за да натоварят пропан-бутан, който е с произход от Русия. Обект на ембарго от Европейския съюз са всички стоки с произход в Крим, както и техните трансфер, внос, продажба.
Тогава Станко Станков коментира, че не се притеснява от евентуални санкции. На основата на обяснения, които е получил, той твърди, че за корабите има проблем, само ако после влязат в украинско пристанище. "Не само нашите кораби са били в Керч, за този период имаше поне петнадесет италиански и гръцки танкера", заяви Станков. "Какво трябваше да направим, да нарежем корабите на скраб и да уволним работниците ли?", оправда се управителят.
Фирмата няма отношения с Държавно предприятие "Керченско морско търговско пристанище", което е санкционирано, а с два частни терминала - ЮВАС и АЕГАЗ, откъдето товарят пропан-бутан с руски, а не с кримски произход, допълни по случая Станков.
Миналата година "Булмаркет" получи 20 млн. евро финансиране от Световната банка и Европейска банка за възстановяване и развитие. От компанията заявиха, че средствата ще бъдат използвани за стратегическите проекти на дружеството и рефинансиране./PIK.