Цистерните са на фирма, която се води на кипърска офшорка

Снимка: МВР
Снимка: МВР

Цистерните, които тази сутрин се взривиха в центъра на шуменското село Хитрино и убиха най-малко 4 души, са собственото на частната компания „Булмаркет”, създадена през 1996 г.  Фирмата има претенциите да бъде лидер в бизнеса с газ пропан-бутан (LPG) в България и региона. От 2006 г. тя преструктурира бизнеса си, с цел оптимизиране на приходите и увеличаване на износа за съседните страни - Сърбия, Македония, Косово, Румъния и Албания, пише агенциа PIK.

Месечно търгува с количества между 9 000 и 14 000 тона LPG. Доставките са основно от Русия, Украйна, Казахстан, Румъния и др.

Активите на фирмата включват шест собствени терминала за газ и нефтопродукти в България и Румъния, 150 ЖП-цистерни и автоцистерни (собствени и под наем) за газ, както и кораб-газовоз „POLARIS” за LPGс вместимост 3300 м3 и неограничен район на плаване.  

През 2014 е въведен в експлоатация втoри терминал за LPGв Румъния, намиращ се в Гюргево. Вместимостите за пропан-бутан в базата ще са 2200 куб.м, с възможност за обработка на 1000 тона  за денонощие. 

Всъщност, в собствеността на „Булмаркет“ няма нищо русенско. Управителят и минотарен собственик Станко Станков е родом от Балчик и дори е бил кмет на морския курортен град в средата на 90-те години. Мажоритарен собственик на капитала е компанията „Вектра консулт“, която слухове свързват с офшорки на остров Кипър, чиито реален собственик е Георгиус Георгиу. Собственик на „Векта консулт“ е офшорката „Борунди сървисис лимитид“, зад която стоят фирмите на Георгиу „LEN SECRETARIAL“ и „DIN NOMINEES“.

Преди време компанията отново нашумя в публичното пространство, след като нейни кораби нарушиха режина на европейските санкциите срещу Крим. Корабите на компанията "Поларис" и "Бриз" акoстираха на пристанището в Керч на няколко пъти, последния на 4 август 2015 г., за да натоварят пропан-бутан, който е с произход от Русия. Обект на ембарго от Европейския съюз са всички стоки с произход в Крим, както и техните трансфер, внос, продажба.

Тогава Станко Станков коментира, че не се притеснява от евентуални санкции. На основата на обяснения, които е получил, той твърди, че за корабите има проблем, само ако после влязат в украинско пристанище. "Не само нашите кораби са били в Керч, за този период имаше поне петнадесет италиански и гръцки танкера", заяви Станков. "Какво трябваше да направим, да нарежем корабите на скраб и да уволним работниците ли?", оправда се управителят.

Фирмата няма отношения с Държавно предприятие "Керченско морско търговско пристанище", което е санкционирано, а с два частни терминала - ЮВАС и АЕГАЗ, откъдето товарят пропан-бутан с руски, а не с кримски произход, допълни по случая Станков.

Миналата година "Булмаркет" получи 20 млн. евро финансиране от Световната банка и Европейска банка за възстановяване и развитие. От компанията заявиха, че средствата ще бъдат използвани за стратегическите проекти на дружеството и рефинансиране./PIK.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!
Напиши коментар:
Въведете кода от картинката!

Още новини