Вековни икони от Банско смайват посетители в Епископски дворец в Полша

Снимка: Община Банско
Снимка: Община Банско

Изложбата на български икони от Банско в Епископския дворец на Националния музей в Краков, под стените на замъка Вавел, предизвиква удивлението на жители и гости на полския град.

Откриването й се нареди сред важните събития в старата полска столица и бе уважено от почетния консул на Република България в Полша г-н Виеслав Новак, учени от катедрата по българистика при един от най-старите университети в Европа – Ягелонския, експерти и ценители на средновековното и християнското изкуство.

"Експонирането на 43 представителни икони на Банската школа е изключително щастлива възможност да приемем в пространствата на нашия дворец най-добрите образци, свързани с Възраждането на българската култура през 19-ти век", заяви на вернисажа проф. д-р Мирослав Крук, куратор на изложбата от полска страна.

Авторитетният експерт по средновековна история и сакрално изкуство изведе редица факти за влиянието на усъвършенстваната българска дворцова и книжовна култура, оставила отпечатък върху преведените на православен славянски език гръцки литургични текстове, пренесени по-късно на север в други славянски страни. Образците на православно изкуство в параклиса на Люблинския замък и в други готически храмове по течението на Висла между Краков и Вилнюс най-вероятно са резултат от проповедническата мисия на изключителния възпитаник на Търновската книжовна школа митрополит Григорий Цамблак, положил огромно старание за разпространението на култа към Света Параскева по тези земи.

В представянето на изложбата и в каталога към нея са споменати и славянските светци - първоучителите Кирил и Методий, често изобразявани върху фрески на иконописци от Банската школа, обявени за патрони на Полското кралство от краковския кардинал Збигнев Олешницки през 1436 година. Близо шест века по-късно Светите братя бяха провъзгласени за съпокровители на Европа.

Иконописната школа от Банско е едно от най-ярките явления в историята на българската култура през XVIII-XIX в. Представителите й влияят плодотворно върху прогресивните изменения в художественото мислене през Възраждането.

Основателят на школата е Тома Вишанов-Молера /от немски Maler/, който е силно повлиян от барока и рококо. Той омекотява грубата звучност и фактурност на боята и за първи път в българската живопис поставя въпроса за изменението на цвета във въздуха и пространството. Иконите му в края на XVIII и началото на XIX в. са характерни с ярки образи, озарени от вътрешно сияние, красиви ракурси и барокови арабески, нежни живописни хармонии и реалистични изображения.

Четири поколения Молерови и още няколко изтъкнати художници - Михалко Голев, Димитър Сирлещов, Иван Костов Терзиев и други, отправят значими духовни послания, а иконите им са запазена културна марка не само в България, а и извън нея.

Гостуването на колекцията от забележителни български икони в Краков ще продължи до 24 юли и е проект в партньорство между Музеен комплекс - Банско, Българския културен институт във Варшава и Националния музей в Краков.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини