Иван Шишков: Държавата като възложител е отговорна за проблемите в строителството и нередностите в пътния сектор

Иван Шишков, снимка: МРРБ, пресцентър
Иван Шишков, снимка: МРРБ, пресцентър

Арестът на Велико Желев ме изненада, защото големият проблем в строителството и нередностите в пътния сектор са на държавата като възложител. Именно тя е допуснала незаконно строителство при ремонтите на републикански пътища в периода от 2018 до 2021 г., извършвайки основен ремонт, скрит като текущ. По този начин е нямало никакъв контрол“. Това каза в сутрешния блок „Преди всички“ на програма „Хоризонт“ на Българското национално радио министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков. Той посочи, че съвместните проверки на МРРБ с МВР показват и проблеми при строителството на магистралите, строени на по-ранен етап - до 2016 г. 

„Нямаме анализ коя компания как строи, но участъците се строят от различни фирми, а имаме едни и същи резултати. Това значи, че има проблем във възлагането и контрола“, коментира регионалният министър. Той допълни, че когато строителството е законно, има нужните строителни книжа, надзор и лица, които носят отговорност. Така много лесно контролните органи могат да проверяват кой, как и къде се е разписал, особено дали материалите, вложени в магистралите, съответстват на изкискванията.

По отношение на продължаващите проверки за състоянието и качеството на републиканската пътна мрежа, арх. Иван Шишков напомни, че в периода 2019-2021 г. от Агенция „Пътна инфраструктура“ са направени 95 възлагания за основен ремонт под формата на текущ. Това представлява незаконно строителство, защото за тях няма издадени разрешителни за строеж и надзор. Министър Шишков разкри, че за 31 пътни отсечки е имало готови проекти за основен ремонт в АПИ, както се изисква по закон, но те не са ползвани. Новите обстоятелства са предадени на МВР и тече проверка. Министърът даде пример с пътя Югово - Лъки, за който е имало изготвен и платен технически проект за основен ремонт, но той не е ползван. „Вместо това е направен 30 км основен ремонт като текущ, пътят е разширен с един метър, но скалите не са укрепени и сега всеки ден от тях падат камъни. Освен това ремонтираният път приключва в нищото, т.е. не се ползва пълноценно. Липсва отводняване и след няколко години там отново ще трябва основен ремонт“, посочи арх. Шишков. 

Регионалният министър говори и за проблемите с инхаус поръчките за строителство на участъци от АМ „Хемус“ и пътя Видин - Ботевград, възложени през 2018-2019 г. По думите му, в случая става дума за безотговорно дадени аванси, включително за участъци, за които е нямало готовност да се строят. „Огромният проблем е, че са назначени строители, даден им е огромен аванс, но това е капан, в който попаднаха заедно с държавата. В момента те искат индексация на цените, които са дали преди инфлацията, но няма как да я получат при положение, че са взели огромни аванси. Трябва да построят каквото могат в рамките на този аванс и след това да има предоговаряне на цени“, коментира министърът.

„Проверките и на северната скоростна тангента, и на АМ „Тракия“ бяха породени от лошото им състояние“, каза още в предаването арх. Шишков. Когато за седма-осма година от пускането в експлоатация на магистралите те са в такова лошо състояние и очевидно се нуждаят от основен ремонт, а не от текущ, е редно да се правят такива проверки, настоя министърът на регионалното развитие и благоустройството. По думите му, участъкът от АМ „Тракия“ от Стара Загора до Ямбол в момента придобива състоянието, в което беше преди две години отсечката от Чирпан до Стара Загора. „Състоянието на нашите пътища е такова, не защото не се поддържат, а защото са строени и ремонтирани по този начин в годините назад. Правим проверки, за да знаем какво е състоянието, какво да очакваме и как да ги ремонтираме“, подчерта арх. Шишков.

Министърът увери, че има добър диалог с представителите на различните камари в строителния сектор, противно на налаганите от определени лица твърдения, че имало голямо напрежение в бранша. Той отбеляза, че в момента съвместно с тях се разработват нови предложения за решаване на проблема с констатираното незаконно строителство, които да се предложат на новия парламент.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!
Напиши коментар:
Въведете кода от картинката!

Още новини