Все повече хранителни продукти на промоция в потребителската ни кошница! Как да се пазим от търговските трикове?

Снимка: pixabay.com
Снимка: pixabay.com

Предизвикателствата пред българските потребители са и ще бъдат през следващите периоди сходни с тези пред потребителите от други страни по света – да отрият, всеки сам за себе си, изкуството да управляват личните си финанси в условията на растяща инфлация и динамични търговски практики. Това заяви пред БНР Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“, създадена за безвъзмездна взаимопомощ от граждани за гражданите.

„Стана ясно от проведено наскоро проучване, че расте броят на промоционалните продукти в потребителската кошница и те вече достигат 1/3 от покупките ни. Това означава, че все повече пазаруваме стоки с намалени цени“, отбеляза тя. И добави, че за тенденцията допринася и поскъпването на живота, отразено в данните на Националния статистически институт, според които измерената с индекса на потребителските цени годишна инфлация в България за септември 2022 г. спрямо септември миналата година е 18.7%, а месечната – 1,2%.

Личната инфлация за всеки от нас обаче е различна в зависимост от доходите ни и от стоките и услугите, които купуваме. За да планираме и управляваме по-успешно своя бюджет, може да ни помогне калкулаторът на НСИ, чрез който всеки може да изчисли своята лична инфлация: https://bit.ly/3E08nFV

„Идва следващото голямо предизвикателство – нелоялните търговски практики, към които ставаме все по-уязвими в опитите си за намиране на трудния баланс между това да си набавим необходимото и правилно да разпределим средствата от бюджета си“, коментира Габриела Руменова. „Противно на очакванията за потребителската култура, която следва да сме изградили, все по-притъпено е вниманието ни, когато виждаме изгодни на пръв поглед оферти дори когато информацията е оскъдна, а понякога и подвеждаща или се изисква много спешно взимане на решение за покупка, тъй като броят на стоките е ограничен или пък периодът на валидност на предложението е твърде кратък“, каза още тя.

Изискванията към търговците при обявяване на намаление на бързо развалящи се стоки са преди отстъпките продуктът да е продаван на редовната му цена поне 7 дни. Посочената продажна цена трябва да е за съответната мерна единица и за разфасовката (ако е различна от нея) или за брой.

При покупка на храни с намаление задължително вижте какъв е срокът на минимална трайност или на годност и дали не е отминал. Проверете също така дали не е намален грамажът (т.нар. шринкфлация") и попитайте дали не се изисква закупуване на други стоки/услуги, за да се възползвате от промоционалната цена, за да не го разберете на касата. Не пропускайте да поискате касова бележка и я пазете, за да имате възможност да върнете стоката, защото дори да е в срок на годност, може да се окаже развалена поради неспазени условия за съхранение. А при здравословни проблеми в резултат на консумацията ще можете да потърсите и обезщетение, съветват още от „Ние, потребителите“.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини