Танц на скелети върху трапезен съд откриха в Хераклея Синтика

Танц на скелети върху трапезен съд откриха в Хераклея Синтика

Танц на скелети е изобразен върху фрагмент от непубликувана досега чаша от първата половина на I век сл. Хр., открита през 2019 г. при разкопки в античния град Хераклея Синтика край с. Рупите, Петричко. Вероятно чашата неслучайно е изработена от глина в много светлосив нюанс  – този цвят е най-близо до тоналността на среброто. А е известно, че тъкмо с трапезни съдове от този скъп метал, покрити с изображения на пируващи или танцуващи скелети, аристократите и новобогаташите в периода около новата ера са демонстрирали лукс и съгласие с максимата: „Всички сме смъртни и нека помним това, докато се отдаваме на насладите!“, съобщава сайтът archaeologia-bulgarica.com.

Сцени със скелети в подобен контекст може да се видят върху две сребърни чаши от прочутото съкровище „Боскореале“ , което се пази в Лувъра и беше показано в изложба на Националния археологически музей в София през 2015 г. На едната са разчетени надписи като: „Наслаждавай се, докато си жив, утрешният ден е несигурен“ и „Животът е театър“, а на другата  – „Бъди весел, докато си жив“ и ироничното „Почитай свято боклука“.

Съкровището е наречено така по името на мястото, където е открито – близо до унищожените при изригването на Везувий през 79 г. градове Херкулан и Помпей. Но далеч не само собствениците на този сервиз са били увлечени по модата да оправдават разточителството си с напомняне за краткостта на земните удоволствия.

Можем да съдим за това и по възмущението, с което автори като Плиний Стари укоряват показността и празния разкош. Ето какъв цитат открива епиграфът от СУ „Св. Кл. Охридски“ Николай Шаранков в „Естествена история“ на Плиний, публикувана две години преди мощното изригване на Везувий: „…Бога ми, Помпей Павлин, синът на римски конник от Арелате (днешен Арл), чиито предци по бащина линия се обличали с животински кожи, разнасял със себе си във войската 12 000 либри сребро (ок. 3960 кг), при това на походи срещу най-кръвожадните племена…“. Николай Шаранков припомня и че през 161 г. пр. Хр. римският сенат постановява по-видните граждани да ограничат разходите си за пиршества, да не сервират вносно вино, а общото тегло на използваните от тях сребърни съдове да не надхвърля 100 либри (ок. 33 кг). В този смисъл показателна е и една от описаните в „Сатирикон“ на Петроний  сцени: „…Докато си пийвахме и усърдно хвалехме разкоша, един роб внесе сребърен скелет, сглобен така, че ставите и костите му се въртяха свободно във всички посоки. След като го подхвърли веднъж-дваж на масата и навързаните му елементи образуваха различни фигури, Трималхион възкликна: „Колко сме жалки! Горко ни, човекът е толкова нищожен! Всички ще бъдем така, щом подземният бог отведе ни. Та докато сме добре, нека се впуснем в живота!“.

Тази философия и оправданата с нея мода да се харчи за все по-скъпи и изискани сребърни съдове е намирала лесно последователи сред най-богатите. А за хората с по-скромни възможности, втурнали се да им подражават, оставали по-евтините имитации. И вероятно тъкмо такъв е случаят с фрагмента от светлосивата глинена чаша, открита в рамките на форума на Хераклея Синтика, смята ръководителят на разкопките доц. д-р Людмил Вагалински.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини