Теснолинейката до Добринище - сред 10-те най-добри пътувания с влак в Европа

Снимка: ИлинденПрес, архив
Снимка: ИлинденПрес, архив

Пътуването с теснолинейката от Септември до Добринище беше избрано от британското издание “The Guardian” за едно от десетте най-добри пътувания с влак в Европа. Това е единствената действаща теснопътна линия в България.

Веднъж закупен, билетът за теснтолинейката гарантира на всеки пътник неповторими емоции. Очакванията за красиви пейзажи и прекрасни гледки се подсилват от разказите на редовно пътуващите.

„Линията е изключително красива всеки един сезон. Пише шестица, пише осмица. Изключително живописно е, просто обожавам това влакче и винаги го препоръчвам на приятели, които не са от нашия край”, каза Ваня Христова в репортаж на Нова тв.

В теснолинейката всеки някак се променя и отваря душата си - и за топлата дума, и за топлия чай. Много романтика има в пътуването с теснолинейката. Унасящото тракане на влака и спиращите дъха гледки завладяват бързо всички пътници и навсякъде се настанява необяснимо спокойствие.

„За първи път ми се случва да пътувам в тази посока. Просто е уникално. Все едно се намирам в Дивия Запад”, разказа Венцислав Сариев.

След час и 40 минути теснолинейката вече стига гарата в Добринище. И всеки си тръгва сякаш току-що е прочел щастливия край на любимата си приказка, която няма търпение пак да прочете.

Пътуването с теснолинейката по маршрута Септември-Добринище влезе в класацията за десетте най-добри пътувания с влак в Европа, направена от престижното британско издание The Guardian. В статията се посочва как малкият железопътен град Септември, появил се при строежа на железопътния маршрут от Виена до Истанбул, е началната точка за пътуване с теснолинейка към вековните български хълмове.

Малко известен е фактът, че „Трансродопската” железопътна линия е рядко свидетелство за българския строителен гений. Строена на шест етапа - между 1921 и 1945 година, през много тежък планински терен с дължина 125 км, тя е и действащ паметник на техниката. Единствен за родопчаните от селата високо в планината транспорт, тази линия има и безценни човешки измерения. Известена е още като „Алпийската железница на Балканите“, на 1267 метра надморска височина гара Аврамово е най-високата гара на Балканите, разказва Нова тв.

Най-красноречивото доказателство за значимостта на това наследство е фактът, че прочутото 4-етажно трасе в участъка Св. Петка – Аврамово – Черна Места и сега се преподава в най-престижните политехники, като образец на съвършено проектно решение. По северния планински склон (от Св. Петка към Аврамово) линията преодолява геодезическа височина от 224 м чрез изкуствено развитие с дължина от 9,8 км, наситено с множество инженерни съоръжения - тунели, мостове, водостоци, подпорни стени. Само тунелите са 17 броя, като най-дългият от тях (314,3 м), с пореден № 32, е разположен непосредствено преди гара Аврамово. Трасето по южния склон с посока към гара Черна Места е не по-малко живописно: тук - при тунели №33 и 34, железопътната линия описва т.н. „покрита шестица“, а малко по-надолу чрез тунел №35 и известната „откритата шестица“. Макар, че проектирането на този забележителен участък се е случило относително скоро - само преди 80 години, ние не знаем със сигурност кои са авторите на проекта. Това са били инженери от тогавашното отделение „Поддържане“ в Главна дирекция на БДЖ, скромни хора, които са нямали усещането, че създават нещо с наистина изключителна инженерна стойност.

Отвъд изключителните технически характеристики и социална значимост за местните жители, богатството й надхвърля балканските и европейски измерения. Десетилетия наред, тя е търсен туристически обект и международно призната дестинация от хора от цял свят с интереси към историята, културата и природата. На нейната територия са снимани исторически и игрални филми, множество любителски и документални чуждестранни късометражни продукции. „Трансродопската” железопътна линия свързва Горнотракийската низина с три планини - Западни Родопи, Рила и Пирин. Собствената й история, мястото и ролята й в живота на общността, както и възможността за атрактивен туристически достъп до гореописаните обекти и до много други с национално значение са принос към световното богатство.

Железопътната линия Септември – Добринище, вписана чрез множество инженерни съоръжения по неповторим начин в гънките на Родопите, е гордост за всяка железопътна инфраструктура./Нова тв

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини