КЗК поряза кмета Томов за отказа да сключи договор с оператора на депото

Снимка: Община Благоевград, архив
Снимка: Община Благоевград, архив

Комисията за защита на конкуренцията отмени като незаконно решението на кмета на община Благоевград - Румен Томов, да прекрати процедурата за възлагане на открита обществена поръчка за избор на оператор за експлоатация и стопанисване на новото депо. То трябва да обслужва 5 общини – Благоевград, Симитли, Кочериново, Бобошево и Рила. Комисията връща на градоначалника преписката за продължаване на процедурата, като той трябва да спази дадените му указания.

Освен това Община Благоевград трябва да плати на жалбоподателя ДЗЗД „Регионално депо- Благоевград 2019” направените разноски в размер на 4700 лева.

Консорциумът оспорва кметското решение за прекратяване на обществената поръчка пред КЗК. Тя е открита на 21 май 2019 г. от бившия кмет Атанас Камбитов. Процедурата е проведена според изискванията на Закона за обществените поръчки и на тази база на 16 септември 2019 г. е издадено решение за определяне на победител. То не е обжалвано и е влязло в сила. Фактическото сключване на договора обаче е отложено, тъй като тогавашният кмет Атанас Камбитов влязъл в предизборна кампания. На 11 ноември клетва полага новоизбраният кмет Румен Томов. Малко по-късно градоначалникът решава да не довърши процедурата и отказва да сключи догтовора с победителя. Томов споделя пред медиите, че мотивът за това негово решение е, че иска общинската фирма „Биострой” да е оператор в депото. Друг силен негов аргумент бе, че предшественикът му Камбитов не е имал право сам да проведе тази процедура, а е трябвало това да се направи от кметовете на петте общини, които са в сдружението. Случаят стигна до КЗК, където дружеството внесе жалба. То твърди, че в публичното пространство в периода преди издаването на решение за прекратяване на поръчката, са били налице „политически противоречия за начина на експлоатация на депото и на политическа основа новият кмет търси начини за промяна на легитимно и влязло в сила решение”.

Според консорциума Регионалната система за управление на отпадъците е изградена върху общински имот, като община Благоевград се явява оператор на инсталацията. Общото събрание на РСУО не е взело решение за определяне на съсобственост на другите четири общини.

Жалбоподателят е категоричен, че липсват законови основяния да се прекрати договорът. Това е възможно само при отпаднала необходимост от възлагане на договора и при възникването на форсмажорни обстоятелства.

Депото е строено дълги години, открито е през септември 2019 година и има комплексно разрешително. Не търпи спорове фактът, че петте общини остро се нуждаят от това съоръжение.

В мотивите на кмета не е посочено на базата на какви аргументи е избран новият подход. Дали общинската фирма, с която планира да сключи договор за изпълнение, разполага с необходимия ресурс, колко време ще отнеме доставката на техниката, колко допълнителни средства ще се наложи да бъдат инвестирани в това и как тази промяна ще е в интерес на хората. Дружеството смята, че в обжалваното решение са изложени „абсурдни и смехотворни промени” в обстоятелствата, тъй като са свъзани с промяната на физическите лица – някои новоизбрани кметове на част от общините и респективно на Общото събрание на РСУО.

Комисията за защита на конкуренцията е категорична, че процедурата трябва да бъде върната на етап продължаване от последното законосъобразно действие за сключване на договор с определения изпълнител или за прекратяване при съобразяване с изложените в този акт мотиви. Независимо от това дали кметът е Атанас Камбитов или Румен Томов, кметът на общината като възложител на поръчката е следвало да сключи договор за изпълнение дейностите по поръчката или да я прекрати в условията на законосъобразност при действително наличие на някоя от хипотезите на член 110, алинея 5 от ЗОП – отпаднала необходимост. В мотивите за прекратяване на процедурата такива условия не се установяват. Смяната на кметовете по никакъв начин не обезсилва предходните действия на Камбитов.

В конкретния случай налице е единствено декларирано намерение договорът да бъде възложен по друг ред, което обаче не е скрепено с каквато и да било степен на сигурност на изпълнение, нито с обоснована финансова благоприятност или някакво друго предимство. Единствено декларираното намерение на кмета Томов за сключване на договор по различен от провеждане на открита процедура ред безспорно е недостатъчно, за да обоснове отпадане на необходимостта от тази открита процедура. Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд. "Ще видим мотивите на КЗК и ще решим какви действия да предприемем след това", коментира лаконично кметът Румен Томов. С това решение на КЗК казусът с депото се заплита още повече и големият въпрос е кога модерната Регионална система за управление на отпадъците ще заработи. Засега отговорът на този въпрос се отлага. Към това питане има и друго. Къде всъщност се депонира боклукът на Благоевград. От началото на февруари кметът на община Симитли - Апостол Апостолов, сключи договор с община Разлог, която ще депонира отпадъците на града и съседните села. Той призна, че в тази сложна ситуация всеки се спасява поединично. Кметът не изключи възможността община Симитли да напусне сдружението, ако се забатачи още повече казусът с депото в село Бучино. Загадка към момента е къде се депонират отпадъците на община Благоевград.     

 

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини