Еколози: Все още има шанс проектът за АМ Струма да бъде спасен

Независимо дали България ще поиска финансиране на Лот 3.2. на автомагистрала „Струма“ от Европейската комисия или ще мине на вариант национално финансиране на 100%, това няма да отмени контрола по спазването на екологичното законодателство.
„ЕК не може да си затвори очите за екологични нарушения, ако финансирането не е от европейските фондове, напротив, тя ще действа с еднаква сила и ако установи нарушения, България ще се окаже в лошото положение хем да плати магистралата, хем да плати и глоби“. За тази опасност предупреди Петко Ковачев от Институт за зелена политика на пресконференция в БТА за възможните сценарии за АМ „Струма“ след отказа на българските власти от европейското финансиране на спорния участък през Кресненското дефиле, пише actualno.com.
„Дори АПИ и правителството да се откажат от европейско финансиране, контролът от страна на ЕК върху изпълнението на строителството с изцяло национални средства не отпада. Контролът си е контрол, нарушението на екологичните директиви си е нарушение, подлежащо на санкции“, отбеляза екологът. Той поясни, че важното за ЕК в случая с трансевропейските магистрали, е не само да има завършен коридор, какъвто се явява АМ „Струма“, но и да се спазват екологичните правила, така че България, иска или не - подлежи на контрол, още повече, че 20 години темата е на вниманието на ЕК.
Според Ковачев, все още има шанс проектът да бъде спасен и наказателните процедури да бъдат избегнати. Най-добрите варианти са два - единият е прословутият дълъг тунел, а другият е пълният източен вариант, при който и двете трасета са на платовидните терени на Пирин, убеден е той.
„През 2014 г. АПИ решиха да си измислят трети вариант и стигнаха дотук, като сега не знаят какво да правят“, коментира той. „АПИ трябва да спрат процедурите за избор на изпълнители на строителството на Лот 3.2., после да направят нова оценка на въздействието на околната среда (ОВОС), която да отговаря на изискванията и забележките на ЕК и след това да преминат процедура по ОВОС, да изберат един от вариантите за участъка и наново да попълнят апликационната форма и да я предадат“, категоричен е експертът.
Ако АПИ не се съобразят, вероятно ще последва наказателна процедура, смята той.
„И сега две наказателни процедури чакат и ЕК ги обсъжда, но ако АПИ изберат този вариант, който сега предлагат – участък през Кресненското дефиле, тогава ще имаме процедура за директно нарушаване на цялата зона, което означава, че ЕК ще бъде принудена да поиска и връщане на пари, освен възстановяване на щетите“, посочи Ковачев.

Георги Караславов: Светът си е хубав, току хората не биват!
