Ахмед от Слащен представя първия български електрически хиперавтомобил наесен

Ахмед от Слащен представя първия български електрически хиперавтомобил наесен
Концептуална визуализация на хиперавтомобилите Снимка: Alieno/Economic.bg

Производство на електрически хиперавтомобили в родопското село Туховища. Когато се появи тази новина преди около девет години, звучеше фантастично. Но идеята на Ахмед Мерчев, който създава бранда Alieno, за фабрика за производство на електрически хиперавтомобили в Родопите изглежда все по-реална.

Първият етап от строителството на фабриката вече е завършен и през септември предстои да бъде представен публично първият прототип на електрическия хиперавтомобил.

"Януари месец тази година завършихме първия етап от фабрика, а от февруари произвеждаме първия прототип, който ще бъде едноместен“, разказа Ахмед Мерчев в разговор с Economic.bg.

На практика в производство в момента са три прототипа, като първият ще бъде официално представен на 27 септември в с. Слащен, а към края на годината ще започнат динамични тестове.

Прототипите ще могат да се управляват на писти, а не по градската инфраструктура. Плановете на „Алиено“ ООД са в бъдеще на база първите три прототипа на колите да бъде предложен в дребносерийно производство по-достъпен като цена модел на едноместен хиперспортен болид за писта, което да спомогне доразработката на хиперколите и завършването на фабриката.

Реално тези три прототипа ще ни служат като изследователски работни мулета. Благодарение на тях ще си доразвием технологията по задвижване и захранване“, казва Мерчев.

Целта на Alieno е производство на уникални електрически хиперавтомобили, а не масово производство. Плановете са във фабриката да се произвеждат от порядъка на 10 коли за първите три години след стартирането на серийното производство. След това, в следващите десет години, капацитетът да се увеличи до 100 автомобила.

Всичко започва през 2015 г., когато Ахмед е искал да си купи спортна кола за собствено ползване. Разглеждайки пазара обаче установява, че няма кола, която да отговаря на неговите критерии – да прилича на Lamborhini, но в същото време да е с електрическо задвижване. Затова решава, че сам ще си направи автомобил. И така идеята му да направи един електромобил прераства в създаването на български бранд за производство на електрически хиперавтомобили.

Ахмед Мерчев е инженер по професия и от 2002 г. се занимава усилено с роботика. Има още четири компании освен „Алиено“ ООД, които управлява и се занимават с роботика и електроника. И така през 2015 г. решава, че ще вложи част от спечелените средства от другите си бизнеси в този амбициозен проект.

Работейки години наред в София, той решава, че е добра идея да развие родния си край – сатовчанското село Слащен. В района обаче няма подходящ терен за строителството на фабриката. След време успява да закупи земята, на която са се били помещавали казармите в с. Туховища.

Реално започнахме строителство на фабриката през 2018 - 2019 г. на мястото на бившата гранична застава, която е с големина от 15 декара“, казва Ахмед.  

В началото на тази година вече официално е завършен първият етап от фабриката. И има готови 3500 квадрата мобилни халета. 2500 от тях са производствени, а на терен от 1000 квадратни метра се извършват проучванията.

строителство на фабриката

От стартирането през 2015 г. Ахмед си е бил поставил срок от 15 години за пълна реализация на проекта.

Като програма сме заложили в следващите 20 години да започнат да се произвеждат във фабриката и хуманоиди роботи, какъвто опит аз имам още от 2002 г. В бъдеще и системи за космическата индустрия“, споделя още Ахмед Мерчев.

Електрическите хиперколи, които предстои да влязат в серийно производство, ще са с мощност над 5000 конски сили, а прототипите, които предстои да бъдат представени тази есен, ще са с до 1000 конски сили.

Главната цел на тези прототипи е да си валидираме технологията“, казва Мерчев, като уточнява, че хиперколите имат по-скоро колекционерска стойност, тъй като тези, които ще влязат в серийно производство в родопското село, ще се продават на цени от 2 до 4 млн. евро.

Интерес от страна на купувачи вече има, но от Alieno все още не са сключили предварителни договори. Според Ахмед това е най-правилно да се случи след като започне серийното производство във фабриката.

Ахмед планира и разрастване на дейността и в други градове в страната, като Гоце Делчев, Пловдив и София. Идеята е да се разкрият различни клонове, защото е „прекалено трудно да накараме всички инженери да дойдат в Туховища“.

На първия етап като заетост тук във фабриката може да осигурим като работни места между 40 и 100 души. За сравнение, към момента постоянните работници във фабриката са около 15 души.

Зад създаването на компанията „Алиено“ ООД седят Ахмед Мерчев, който е управител и мажоритарен съдружник, както и четирима други съдружници. По думите на Мерчев всичко, свързано с развитието на идеята за създаването на електрически хиперавтомобили в България, е финансирано с лични средства – негови и на неговите съдружници, припознали идеята.

"Проектът струва от порядъка на десетки милиони евро. Финансира се благодарение на личните средства, спечелени от мен и моите партньори, които привлякох с идеята да направим нещо в България, а именно да разработим нещо, което все още звучи фантастично“, разказва Ахмед.

Той споделя още, че не е ползвал никакво държавно финансиране. Още през 2015 г. е кандидатствал по европейската програма „Иновации и конкурентоспособност“ с идеята със средствата да се закупи машина с помощта, на която да се направи шасито, но проектът не е бил одобрен и оттогава втори опит не е правен и всичко е с лични средства.

Преди две години Alieno пуска и собствена криптовалута с идеята да финансира част от работата по прототипа. Но на този етап няма инвеститори или купувачи, а екипът на Ахмед е решил да я използва като технологично решение за колите си.

Видяхме блокчейн технологиите като перспектива, когато говорим за системи за сигурност. Така че създадохме тази блокчейн система да служи технологично на колите, тоест в хиперколите ще има вградена блокчейн система“, обяснява Ахмед.

Автор: Габриела Махлелиева

Източник на материала и снимките: economic.bg 

 

 

Коментари

Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини