Ужасен трафик, стара транспортна схема и задръстени улици все повече задъхват Благоевград
С носталгия си спомняме за катаджиите, които някога ни дебнеха за превишена скорост на местата, където сега сме принудени да стоим в задръствания. Това съвсем не е шега, а част от новата реалност в Благоевград. Областният център все повече се задъхва от трафика на хилядите автомобили, и то не само в час пик. Това е поредният проблем, който чака заедно с десетки други проблеми своето цялостно решение. Градът има много неща за решаване, но този сякаш остава встрани просто защото почти никой от управата на общината не мислеше в перспектива и подценяваше факта, че ще дойде ден, в който да се изправим пред цялата сложност на този проблем. През последните няколко години няма шофьор, който да не е попадал в десетки задръствания, които отнемат не само от времето му, но и от и без това изтънелите му нерви. Чували ли сте някога местната власт да повдига този въпрос и да дава стратегия за адекватна транспортна схема за града? Дори и в наскоро отминалата предизборна кампания кандидатите за кмет и за съветници заложиха повече на клишета вместо да поставят на дневен ред важните за благоевградчани проблеми.
Проектиране и градоустройство - това е в основата на проблема. Благоевград някога не е проектиран за толкова много моторни превозни средства, чийто брой непрекъснато се увеличава. Улиците са тесни, много от тях на практика са непроходими заради паркираните на тях МПС-та. Тук идва вторият голям проблем - липсата на достатъчно паркоместа. До момента няма задълбочен анализ и силни аргументи за това как точно въведената преди години платена „синя зона“ отпушва трафика, слага ред в паркирането и не на последно място - пълни общинската хазна. Построяването на големи и модерни паркинги си остава само на думи. Към момента Община Благоевград дължи на гражданите пълна информация какво се случва с идеята да се изгради голям паркинг в района пред частната болница „Пулс“. Няма яснота дали въпросният паркинг, ако се построи, ще е общински, дали ще бъде частен, или пък смесен. Колко паркоместа ще има там, колко от тях ще бъдат със свободен достъп, колко ще бъдат платени и на каква цена? Кога ще започне строителството, с какви пари, а ако не се случи, то да се обясни на хората защо проектът няма да се осъществи.
Хората очакват от Община Благоевград и коректна информация на какъв етап е строителството на улица „Промишлена“, която до голяма степен ще отпуши автомобилният трафик към големите квартали с десетки хиляди жители „Еленово“ и „Ален мак“. Друг сериозен проблем е, че новите жилищни кооперации масово нямат подземни паркинги, а помещенията, предвидени за гаражи, стават почти винаги офиси или търговски обекти. Най-тежко е положението с трафика във времето от 07:00 до 09:00 часа и привечер от 17:00 до 19:00 часа. Най-невралгични точки се очертават булевардите „Васил Левски“ и „Джеймс Баучер“, както и „Александър Стамболийски“ в района на стария гробищен парк.
Това с пълни сила важи и за улиците, където има училища. Напълно логично родителите искат да приберат децата си с колите си и в това няма нищо укоримо. Най-яркият пример тук е Трето основно училище „Димитър Талев“, където вечерно време гъмжи от паркирани автомобили на аварийни светлини на родители, чакащи децата си. Това води до блокаж на движението.
Кръговите кръстовища отдавна не могат да поемат наплива от коли в тези часови пояси. Уличната маркировка продължава да липсва, на много места тя е неадекватна, а това затормозява шофьорите и е предпоставка за инциденти с пешеходците. Отсъствието на полицейски патрули е дразнещо, поне що се отнася до намеса в организацията и регулирането на движението в критичните часове и на рисковите пътни участъци. Полицейските патрули, когато ги има на пътя, правят проверка за документи, алкохол и наркотици, но така и не вземат никакво отношение към улесняването на трафика. Като прибавим към това и десетките самонадеяни шофьори, които отказват да спазват правилата, то положението става още по-отчайващо.
А понякога самите правила носят риск за пътни инциденти. Такава е ситуацията с включването към квартал „Струмско“ от автомагистралата София-Кулата. Светофарът преди жилищния квартал свети зелено едва 15 секунди. А след края на работния ден стотици коли се изнасят от промишлените зони към „Струмско“. Така опашката от автомобили стига чак до магистралата и съществува реален риск от тежко ПТП. Според шофьори, които всеки карат в града, е добре да се помисли сериозно от експертите в Община Благоевград и в КАТ върху идеята да се изнесат пешеходните пътеки на 10-20 метра преди самите кръгови кръстовища, за да не спира цялото движение в тях при преминаване на пешеходци. Те смятат, че е удачно да се ползва и бутон, както е при таксиметровата пиаца на Младежкия дом. Там пешеходците преминават, след като натиснат бутон за зелен светофар, а след това започва движението на колите.
Много скоро трябва да се отвори голям дебат за изготвянето на цялостна и адекватна транспортна схема на Благоевград. Защото това е сред най-важните компоненти на всеки град. И е важна за неговото развитие и за безопасността на неговите граждани. А много скоро отново ще бъде повдигнат и въпросът за замърсяването на въздуха, което е резултат и от многото коли, и от задръстванията, в които същите тези автомобили чакат много време.
Коментари
-
К СРазделяне на пешеходното и автомобилното движение! Естакади или подлези за пешеходци това е решението!