Ромео Шатев: Образованието у нас произвежда само берачи на ягоди

Директорите на професионални гимназии у нас непрекъснато актуализират план приемите, за да подготвят учениците по професии, необходими за икономиката в региона. От г одини се коментира, че родното образование се нуждае от пренастройване, за да удовлетвори нуждите на бизнеса от професионални кадри със средно образование. Подобна е ситуацията и в Пиринско, където директори предлагат през новата учебна година да се разкрият редица нови специалности. Дали обаче това ще помогне на младите хора, а и на работодателите, и дали бизнесът и образованието най-накрая ще намерят допирни точки, коментира Ромео Шатев, председател на Управителния съвет на Търговско-промишлената палата в Благоевград
Господин Шатев, ръководствата на пет гимназии в Пиринско предлагат да разкрият нови специалности за следващата учебна година, за да отговорят на потребностите на работодателите. Всъщност всяка година директорите въвеждат нови и нови профили за учениците, но всъщност образованието и бизнесът все не могат аднамерят пресечна точка. Като човек от бизнеса как ще коментирате тези предложения на директорите
Образованието у нас изпълнява само задачите да намира работа за собствените си учители и директори и въобще ни ги интересува какво ще се случи с младите хора. Лошото е, че обществото като цяло въобще не се интересува от тези процеси и не изисква резултати от труда на учителите. Нникой няма интерес учителите и от директорите да дадат добър резултат на края. Те получатават заплатата си, независимо от резултата. Могат да имат от сто деца сто двойки, те пак ще получат заплата. Те нямат интерес някой да каже: "Да, ще съкратим това училище или тези учители, защото резултатът е лош". В същото време пазарът вече изисква други неща. Представете си, че вашата медия не пише качествени новини. Кой ще ви чете тогава? Докато при тях, понеже са монополисти, нямат никакъв интерес да направят нещо добро за обществото.
Непрекъснато се разкриват нови специалности, директорите на учебни заведения обясняват, че по този начин се опитват да бъдат гъвкави и да отговорят на потребностите на бизнеса и на работодателите
Няма такова нещо. Децата драстично са намалели. Разкриват се някакви паралелки, записват се там деца, пишат им се тройки, дори и да не се явяват в училището и това всичко е един голям театър, един голям цирк, в който целта е педагозите да си защитят заплатите. Защо не се допусне образованието да стане сто процента частно и държавата да намери начин как да финансира учениците? Защо не го направят? Защото не го искат, защото тогава думата ще има конкуренцията. Тогава вече учениците ще ходят в училища, където е по-добро образованието и ще получат диплома и умения, с които ще могат да се реализират в живота. А в момента само отбиват номера да ходят до 10 или 12 клас. Нека някой да ми каже резултата от това да има 12 клас в българсикте училища. Всичките реват, че това е една година загуба за младите хора, това е най-златната им възраст, загуба за обществото, за родителите, за всичките. Задайте си въпроса какво печели обществото с 12-годишното обучение.
Според вас родното образование не произвежда подготвени кадри?
Ама то се съсипа цялото ни общество, защото минава през училищата. Не разбирате ли, че в момента цялото ни общество загива и една от големите причини, не казвам, че е най-голямата,но една от причините е именно в образованието.
Но какво биха могли да направят директорите и училищата? Ето директорът на Професионалната гимназия в Белица се опитва да ракрие нова специалност „Организатор на туристичестка агентска дейност” и по този начин ще се опита да задържи младите хора в общината
Ако тази директорка е собственичка на гимназията в Белица 105 пъти ще мери, преди да каже нещо и преди да го направи. Защото, ако направи една специалност и всичките деца избягат от нея, тя ще остане без работа, а училището ще фалира. Но понеже държавата налива пари в една каца без дъно, всеки си прави каквото си иска. Преди години в същата гимназия разкриха специалност „Електронна търговия”. Ако в момента се направи едно изследване и се разбере колко деца, които са завършили тази специалност, след това намират много добро реализиране в тази професия и по този начин да се плати на тази директорка, аз мисля, че тя, а и много други като нея, ще стоят гладни. Това означава, че в Белица има стотици ученици и младежи, които са завършили електронна търговия. Значи Белица трябва да бъде един български Хонгконг или може би в тази бедна община има повече специалисти по електронна търговия, отколкото има в Сингапур.
Какво е решението тогава?
100 процента училищата да бъдат частни, за да има конкуренция. Нека да оставим същите учители, същите директори, само да има конкуренция. А учениците, като ваучери, да избират в кое учебно заведение да се образоват и парите да вървят след децата. И ще видите тогава, че нещата ще се променят. Хората не са глупави и ще се насочат към училищата, които ще дадат практична насоченост на техните деца. А сега в момента в Белица няма какво да избират и ще учат електронна търговия или нещо друго, което няма да им осигури никаква реализация. Формулата е конкуренция, нищо друго. Всичко трябва да се наложи през пазара, а не през някакви високопарни думи. Това отдавна е измислено, има го в целия свят. Всичко се самонагажда, но трябва да мине през конкуренцията и през отговорността, а не през някаква държавна шапка, през която се наливат пари и се леят оправдания. Виждаме – в училищата има мъртви души, записват се хора и ученици, които дори не са в България и директорите казват: „Всички лъжат и ние ще лъжем”. Вие можете ли да напишете нещо, което е лъжа? Един път ще излъжете, втори път ще излъжете и хората вече няма да ви вярват. Какво трудно има това да стане и в училищата.
Има ли чуваемост от страна на педагозите и просветните специалисти за тези ваши аргументи?
Когато ги споделя пред тях, всички почват да се смеят. Казват: „Е сега, как ще правим такива неща”. Никой не отговаря и ние затова сме в такова положение. Страшното е, че децата ни учат 12 години, губят си времето и накрая, вместо да излязат подготвени кадри, те не могат да се оправят в нищо. Същият срив наблюдаваме и във висшето образование. Защото това е една порочна система, защото няма фалирали училища, няма конкуренция, няма нищо. Представяте ли си, толкова са кадърни нашите учители, че няма уволнени учители за некадърност. Като е така – всичко отива за сметка на учениците, а това, че учениците са зле, страдат и техните семейства, и цялото общество. Аз не оневинявам и семействата, но учителите... Ето казвам решението. Няма да чуете от мен, че са нужни милиарди левове допълнителни пари, че трябва да се направят 5000 училища, че трябва да доставим 30 000 учители от чужбина. Не. Същите хора, само че държавата трябва да спре да финансира всички еднакво. Имаме кълбо от глупости, а ние не искаме да го разплетем.
Със сигурност има и кадърни преподаватели, но те са безсилни да променят системата
Някой видял ли е учителите да издигнат плакат: „Дайте ни частно образование”. И така вече 27 години след промените. Каквито са ни учителите, такива са ни и съдиите, прокурорите, футболистите. Затова трябва да има конкуренция. Самата пазарна обстановка ще ги накара да се разтичат. Да видят къде, какво и как да променят, за да оцелеят и да бъдат конкурентни. Давам пример - собствениците на шивалните не с най-умните, но самият пазар ги кара да оцеляват – те произвеждат това, което се търси, правят по по най-евтиния и качествен начин, ако искат да го продадат. Същото е ив другите професии. Съжалявам и самите учители, и директори, защото при тях също има 20 процента калпави и заради тях, само да не ги срита ситемата и да ги изхвърли, другите 80 процента нищо не правят. И цялото общество страда от това. Защо? Ами да, ще има фалирали, ще има отпаднали, защото това е движещето, което кара една система да върви напред. Когато на всичките е осигурено еднакво възнаграждение,тогава нещата не вървят и всеки си казва: „Защо да работим?”. Хората по света отдавна са го измислили
Ще дойде ли време, когато ще ни се наложи да правим внос на работна ръка и на подготвени кадри?
Вероятно. В Благоевград имаше техникум за моделиери. Къде са кадрите, къде са специалистите. Къде са завършилите това училище млади хора, които знаят А и Б на модата, които знаят как се прави дамска конфекция, която да изнасят на европейския или световен пазар. Ами няма ги. В чужбина са, където берат ягоди. Ето това е лошото – те са в чужбина и берат ягоди, защото тука не сме ги подготвили. Писали са им тройки и сега всички страдаме. По същия начин ще дойдат инженери, които не знаят да се подписват, ще дойдат лекари, които няма да знаят да ни лекуват. Младите трябваше да скочат, да кажат, че не става така. Ние вече имаме достъп до всички пазари и трябва да сме добри и да си вършим работата както трябва. Ако една стока не можем да я продадем у нас, ще я предадем в България. А в момента произвеждаме само глупаци, които учим да бъдат уж моделиери, пък те стават берачи на ягоди. Трябва да правим това, което прави светът. Ако ние не се пречупим и не почнем да правим това, което правят хората в света, отиваме на зле. Трябва да кажем, че царят е гол и да променим нещата.