Ахмед Мерчев: Създавам първия хиперавтомобил в Слащен! Невероятно, но факт
Ахмед Мерчев е инженер от сатовчанското село Слащен. 40-годишният мъж е напът да сбъдне мечтата си - да конструира собствен електрически хиперавтомобил. Той ще се казва Алиено. Началото на проекта той поставя през 2015 година, тогава той иска да си купи бърза спортна кола, но не открива модел, който да отговаря на неговите критерии. Затова решава сам да създаде собствен автомобил. Така започва неговата история, която за мнозина скептици звучи наивно, но не и за младия изобретател. Съвсем скоро, през септември, той ще представи своя първи прототип на хиперавтомобил. Ахмед купува старата гранична застава в съседното село Туховища, която превръща в модерна фабрика за автомобилостроене. Историята на Ахмед Мерчев ще научите от интервюто, което направихме с него. Ще ви бъде интересно, това е сигурно!
Разкажете кой сте Вие и какво правите?
Роден съм в село Слащен, община Сатовча. Професионално се занимавам с роботика и електроника и съм основател и ръководител на „Алиено“, това е проект за създаване, разработка и производство на електрически хиперколи в България. Първата ни база е за производството им, тук е и център за разработки, всичко това се намира в село Туховища.
Откъде дойде идеята за производството на такива суперколи? Звучи малко нереално, но ние разговаряме и се намираме в Туховища, което е много живописно, спокойно, сякаш тук времето е спряло. И изведнъж човек попада във вашата база, която изглежда като от фантастичните филми…
Идеята за създаването на хиперколите дойде през 2015 година. Тогава останалите ми бизнеси, както споменах, аз се занимавам професионално с роботика и електроника, се развиваха доста добре и се бяха разраснали вече. Започнах да обмислям да си купя спортна кола за себе си и да проучвам какви варианти има на пазара. Фен съм на „Ламборгини“ и търсех кола, която да бъде с дизайна на тази марка, но да бъде с електрическо задвижване. Причината за това бе, че съм фен на електрическото задвижване и се оказа, че такава кола не се предлага на пазара. И така се роди идеята. Първоначално за себе си да направя една електрическа кола, но след това идеята прерасна в цял бранд за електрически коли. Така се роди „Алиено“ - от идеята да направя бърза, спортна кола с електрическо задвижване и с другите параметри, които желая да има – върхови електромотори, батерия, която може да осигури голяма мощност, леко шаси от карбон, активна аеродинамика, изкуствен интелект и всякакви такива върхови технологии, което реално обособи „Алиено“ като бранд.
Първите стъпки ли бяха най-трудните, с какви предизвикателства се сблъскахте и лесно ли намерихте съмишленици?
Пътят не е лесен. Лично за себе си аз бях подготвен, когато стартирах този проект, тъй като имах повече от 10 години професионален опит с технологии. Затова съм осъзнавал какво ми предстои, но на всяка следваща крачка излизат нови предизвикателства. Но всъщност това е интересното в проекта, защото научаваш нещо ново, интересно е за самия мен, за партньорите ми, за служителите и работниците, защото създаваме нещо ново, което не е правено в България. Затова гледам на трудностите като на поредното предизвикателство, което трябва да преодолеем. Съмишленици за такова голяма начинание не се намират лесно. Дори и в момента по-голяма част от обществото са скептици и това е обяснимо, защото нямаме такава голяма история и традиции в автомобилостроенето, както е в другите държави. Особено пък да се прави хиперкола в България, особено със собствени средства да направиш цяла фабрика. Така казано, на пръв поглед наистина звучи фантастично. Но когато отделните стъпки се правят една по една, то нещата се случват. Реално вече имаме работеща фабрика. От началото на тази година започнахме конструирането на първите три прототипа на автомобила и в края на септември ще покажем първия прототип. За да стигнем дотук, явно нещата се получават. Премиерата ще бъде в родното ми село Слащен, където започна всичко. До 2015 година бизнесът ми бе локализиран главно в София и чужбина. След това реших да се върна в родния край. В началото „Алиено“ се развиваше изцяло в Слащен, през 2018-2019 година успях да купя имота на бившата застава в Туховища и това място го превърнахме в цяла фабрика. Точно заради това чисто символично първата кола ще я покажем в Слащен.
Очаквате ли, след като представите първата кола „Алиено“ /б.а. от италиански – извънземно/, големи автомобилни брандове и производители да проявят интерес и да финансират производството на този автомобил?
Ние сме ориентирани в сегмента на хиперколите. Те са бутикови коли, в малки серии, от порядъка от 10 до 100 броя, но чисто технологично като партньорство има интерес от големи брандове. Този процес е двустранен. На този начален етап ние имаме по-голяма нужда от тяхното съдействие, за да натрупаме ноу-хау в производството на шасито от карбон кевлар. И всякакви други такива неща. На този етап внимателно си подбираме партньорите, тъй като търсим такива, които са склонни да споделят знания и умения, които да останат в България. Т.е. нашата цел не е да направим една кола и там да приключи всичко, а да пренесем този опит в България, в случая - най-напред в Туховища, а после да създадем подобни локации в Гоце Делчев, София, Пловдив и други градове в страната. Така че на този етап с други брандове си партнираме чисто инженерно, но когато вече се оптимизира самото производство като електромотори и батерии, тогава ще имаме възможност да предлагаме такива наши продукти под лиценз за други производители, които евентуално да се включат и в нашия проект.
Кое ще бъде извънземното във вашата кола?
Нашият девиз като компания е, че „Алиено“ е портал към бъдещето. От гледна точка на това, че създаваме най-върховите технологии, които евентуално ще станат масово производство след 10-15 години. Базовите технологии, които са при колата, като електромотори, контролери за тях, батерия, системата, която управлява батерията, олекотеното и здраво шаси, активната аеродинамика, която си променя формата, всичко това е част от процеса. Самият софтуер, който управлява колата, всичко това са върхови технологии, които не са прилагани до момента в автомобилостроенето, особено пък масово. От тази гледна точка тази кола е особена и като дизайн - остър, агресивен и прилича на извънземен робот. Оттам дойде името Алиено - извънземно на колела, което развива скорост до 400 км в час.
Визуализация на автомобила Alieno
Откъде у Вас тази страст към роботиката?
Явно си е до човек. Откакто се знам, винаги нещо обичам да човъркам, да сглобявам, да разучавам и от малък се занимавам с електроника, което по-късно прерасна в роботика.
Колко ще струва тази кола?
Върховите ни версии са на цени между 2 милиона и 4 милиона евро. На по-късен етап ще можем да предложим и по-начална версия. Сега идеята ни е, ако имаме нужда, за да си дофинансираме разработката на колите и да завършим фабриката, тези начални коли, които ще ги произвеждаме за изследователски работни мулета, върху тях ще тестваме по-големи и по-оптимизирани електромотори, контролери, за да стигнем накрая до нивото на хиперколите. Сега правим три броя – първият ще бъде завършен през септември, когато ще бъде презентиран. Идеята на тези три първи прототипа, които са по-прости и не са финалният етап на хиперколите, на тяхна база, ако желаем по-късно да пуснем дребно, серийно производство, едноместен хиперспортен болид за писта ще бъде на по-поносима цена от порядъка на 150 000 до 400 0000 лева. Можем да пуснем такива спортни коли на пазара. За да си дофинансираме разрастването на проекта и в представянето впоследствие на хиперколите с огромна мощност от порядъка на 5000 конски сили, правим бутикови коли, в един момент, ако имаме възможност, можем да пуснем и по-достъпни версии. Но плановете не са ни да правим милиони коли на година, които да са на ниска цена.
Имате във фабриката между 12 и 20 служители, които всъщност конструират автомобила..
Около 20 души ни е целият екип – инженерният, производственият и строителният. Част от тях са в Пловдив и в София. Другите са тук, в Туховища. От януари месец в Туховища вече е инженерният ни екип, който е основният двигател в сглобяването на първия прототип. По-голямата част са местни хора, които сме ги обучили. Производственият екип е 100% местен.
Външна подкрепа, логистична помощ, съпорт от държавата имате ли?
Всичко е със собствени средства, аз и моите 4-5 партньори, с които сме се обединили, изцяло частна инициатива е. Това го правим умишлено, за да няма спекулации. Не сме използвали нито стотинка държавни или европейски средства. Затова нещата стават бавно, защото ги нямаме парите накуп.
Местните хора как приемат вашите проекти и инвестиционни намерения?
И тук, както в България, хората са скептици за всичко ново. От друга страна се надяват да се развие едно такова производство в Туховища и в община Сатовча, тъй като това ще отвори нови работни места. Ние вече осигуряваме 20 работни места, 20 семейства се прехранват с помощта и на „Алиено“, след време фабриката ще има между 40 и 100 служители. Така се вдига имиджът и на България, ще произвеждаме прототипите, след това дребното, серийно производство. Отделно от това фабриката е на толкова високо ниво и с различни машини, ние тук имаме над 100 специализирани високотехнологични машини за автомобилостроенето, но те могат да имат приложение и в други отрасли. Така че в по-широк период от време дейността на „Алиено“ ще се разрасне до разработка на хуманоидни роботи. С каквито аз имам опит още от 2002 година, а впоследствие и в производство и на някои елементи за космическата индустрия. Това е нашата визия и затова водещото при нас е да си имаме материална научно-изследователска база, която да може да създава високотехнологичен продукт и да е с конкурентна визия за следващите 20 години.
Коментари
-
Егати ГлупоститеТоя селтак щеше и някакви роботи да прави. Какво направи бе, гольо?
-
sdfДа и аз помня че емаше проект за роботизирана ръка ама лай нищо не излезна от там