Христина Шопова: Догодина правим Франкофоли.Благоевград на нова сцена

Христина Шопова е заместник-кмет по културата и хуманитарните дейности в Благоевград. Преди това тя бе директор на дирекция "Хуманитарни дейности" в Община Благоевград. Работила е като пиар на трупата на Нешка Робева. Тя изведе успешно кандидаткметската кампания на Атанас Камбитов и след като той стана градоначалник, пое пресслужбата в Общината. Като заместник-кмет Христина Шопова съживи всички културни институти в областния център
Госпожо Шопова, в Благоевград заработи новият Център за личностно развитие на деца. При създаването на новата структура от БСП обявиха, че ще следят реформата под лупа и предупредиха, че ще ви поискат оставката, ако нещата не се случат. Каква е вашата оценка – как работи към момента новото обединено звено и кое наложи преструктурирането и сливането на три общински структури с над 40-годишна история
Ако трябва да бъдем точни, те щяха да поискат оставка, в случай, че не си изпълним обещанията. Смятам, че това, което бяхме поели като ангажимент, беше направено. В същото време е факт, че нас ни назначава кметът на Благоевград Атанас Камбитов и само той може да ни уволни, на база на поетите и изпълнените агажименти, които имаме към Община Благоевград. А относно реформата и новото звено, смятам, че това обединение дори закъсня, то трябваше да се случи доста по-рано.Важно е, че преструктурирането вече е факт, както и че всичко се случи по най-добрия начин. Разбира се, има неща, коитоще се доразвиват и доизчистват във времето. Вярвам, че това ново звено ще даде резултати съвсем скоро.
Кое наложи това преструктуриране?
През последните 20 години Центровете за работа с деца се трансформираха по няолко пъти. За съжаление, тези трансформации обаче, не доведоха до най-добрата форма за развитие на децата. Правеше се всичко друго, но не и да се работи за развитието на талантите на децата.Тоест воденето на списък на 1300 деца, от които реално присъстващи се оказват само четири деца, не означава, че се работи ефективно, а напротив. Това са порочни практики, които смея да твърдя, че трябва да приключат, защото те не са в полза на обществото, на самите деца и на преподавателите.С гордост си спомням годините, когато квартал „Вароша“ работеше като истински Център за деца. Имаше различни школи, децата имаха непрекъсната изява, включително и на международни конкурси.От няколко години насам полагаме усилия това да бъде възродено, и смятам, че усилията ни дават резултат.
Какво заварихте в областта на културата преди години, когато се върнахте в Благоевград?
За съжаление, преди пет години, връщайки се в Благоевград, усетих, че децата бяха лишени от изява пред публика, и най-вече пред голяма публика. Не е въпросът в това да направиш концерт, на който да дойдат мама, тате, баба и дядо, защото те са сигурната публика. Въпросът е в това детето да свикне с голяма сцена, да бъде подготвено за голямата публика, да има изяви и възможности за развитие. В Благоевград има много талантливи деца, но ние всички сме им длъжници, защото дълго време не се е работило в правилната посока за развитието им. Обединението въщност е на ниво директори и администрация, т.е.от трима директори вече има само един. Когато една структура се управлява от един човек, който има необходимата визия и стратегия, тогава той има и контрола, има изисквания за развитие и резултати. Тогава може да се следи тези деца на какви форуми се изявяват и да сме сигурни, че не се изпращат просто някъде за участие, за да се изпишат едни командировъчни. Смея да твърдя, че това обединение скоро ще даде своите резултати. И най-голямата цел на това ново звено е развитие на всеки един талант.
По този начин ще се опитате да стигнете до всяка едно дете?
Да, идеята е и да имаме реална представа колко деца посещават този център. Какво се случваше до сега? Център по изкусвата, който беше общинска структура ,имаше такси. А Обединен детски комплекс - не. Да, но ние нямахме мерило как да преброим тези деца. Повярвайте намерихме списъци с мъртви души, в които имаше ЕГН-та, отговарящи на 22-годишни младежи. Открихме изписване на нормативи, които не са покривани от учителите, но същите са получавали заплати, въз основа на тези нормативи.Това са порочни практики, които в никакъв случай не са в интерес нито на децата, нито на техните родителите. В името на децата, Община Благоевград трябваше да осъществи това обединение. Никой до този момент не е посмял да направи това обединение, защото не е лесно – появиха се брожения и какви ли не спекулации.Такива неща се случват винаги, когато се прави реформа. Реформата и промените плашат, но когато са обмислени добре,нещата се случват по правилния начин. Заварихме звена с припокриващи се функции, а сега с новата обединена структура ще работим по нов начин – ще изискваме резултати и от децата, и от преподавателите и ръководителите.
През последните години Община Благоевград има специално отношение към културата. Всички културни институти станаха видими и се върнаха към своята публика.
Заварихме една „заспала” културна среда, обезверена, агонизираща, затворена като система с институции, чиито ръководители не говореха помежду си. Бях изумена и разочарована от това, което се бе случило с моя роден град, в тези години на преход. Може да звучи амбициозно и наивно, но целта и каузата на Общината сега е да превърне Благоевград в онзи град, който всички си спомняме от нашето детство – с фестивали като „Златна антена”, с „Ален мак”, с „Франкофоли” – емблематични събития, които бяха закрити, изпуснати... В цял свят хората се борят да имат фестивали, които правят градовете им разпознаваеми, събития, които да привличат туристите в определен период на годината. Едно нещо много лесно се закрива, но трудно се възстановява. Дали във времето човек се изморява или пък хората, ангажирани с културата, не са получавали адекватно отношение, не мога да коментирам. Заварихме ансамбъл „Пирин“ агонизиращ и пред закриване. Никога няма да забравя този момент, а това е една от емблемите на Благоевград. По никакъв начин не трябва да се позволява това нещо да се закрие.Това е все едно да си отрежеш корените. Пред нас стояха два пътя – единият път беше по-лесен – закриваме ансамбъла и приключваме. А другият път беше по-труден – да се борим, за да го върнем там, където му е мястото.
Всички тези културни институти генерират ли приходи, с които да обезпечат част от своите дейности?
Те няма как напълно да възстановят сумата, която им се дава от Общината. 2,7 млн. лв. се дават за културните институти в Благоевград годишно, което не е никак малко. Смея да твърдя, че сме една от общините в страната, които инвестират в културата. Не е проблемът в инвестирането, проблемът е в менажирането, в това как тези институти се представят пред обществеността, пред държавата и пред света. Бюджетите на тези културни институти не се промениха под никаква форма. Но се направи промяна – приходите, които те генерират, се връщат при тях. Това означава, че те могат да планират дейности, с които да надграждат цялостното си присъствие, а и ги мотивира да имат повече изяви. По този начин те виждат, че наистина нещо се случва. Ансамбъл „Пирин” и Общинският куклен театър вдигнаха двойно прходите за последните две години. Така че няма как човек да не поздрави такъв успех и да не го покрепи, защото се вижда, че това са директори, които имат визия и които искат нещо да се случва. Хубавото е, че артистите в ансамбъл „Пирин” промениха и лицата си, те наистина танцуват с настроение и желание.
Франкофоли се превърна в новата културна емблема на Благоевград.
Това е ролята на фестивалите в цял свят. Всеки един фестивал има за цел да популяризира даден град и да подпомага икономическото му развитие. Как човек ще разбере за Благоевград, ако няма някакво събитие или не се работи в посокана това, очакванията на туристите да бъдат оправдани, така че те отново да се върнат. Благоевград има какво да покаже–това е прекрасен град за семеен туризъм. Истината е, че аз си спомням „Франкофоли” и решението на кмета да тръгне в посока възстановяване на този фестивал, беше много смело, решаващо. „Франкофоли.Благоевград” беше заложен и в нашата програма, която правихме заедно със София, Кюстендил и Перник за кандидатстване за европейска столица на културата. Пъвото събитие, което се осъществи от тази програма, бе именно фестивалът „Франкофоли”. Петгодишна битка, петгодишен път, за да се възстанови едно музикално събитие, което все още не е в силата си. Аз съм сигурна, че след 3-4 години, ако този фестивал се развива в посоката, такава каквато я искаме, хотелската база в цялата област. Това от своя страна ще храни цялата област, навсякде ще има заетост ипоколения, израснали с такъв тип култура. Много важно е, че децата израстват с такава музика и с такива музикални събития, всяка година имаме доброволци, които се докосват до едно събитие, което възпитава. Младите хора трупат опит и имат самочувствието, че растат в един голям, европейски град. Те няма да отидат в големия свят с чувството, че идват от провинцията.
Как върви подготовката за следващата година?
Към момента мога да издам, че вече сме готови с програмата. Срещнахме се с френския екип, договориха се условията за следващия фестивал. Те самите ни поздравиха за това, което постигнахме за две издания. За тях това е било като чудо, те също не са очаквали такъв голям успех, защото, за съжаление, ние сме малка страна и на нас ни коства много големи усилия да спечелим доверието им и да им докажем, че ние искаме този фестивал.Тъй като Благоевград е горд собственик на терена на бившите казарми, фестивалът ще се случи там на една голяма сцена. Ще има повече място, за да разгърнем и повече изяви.През януари очакваме френският екип да пристигне в Благоевград, за да разгледат терена, да го одобрят. Много ми се иска да споделя имената, които ще дойдат, но все още не мога.
От какъв ранг ще са музикалните звезди?
От ранга на Джипси Кингс, дори още по-известни. Ние сме вдигнали високо летвата и няма как да паднем под това ниво. Така че меломаните, гражданите и гостите на Благоевград да очакват един още по-грандиозен фестивал, който със сигурност ще бъде незабравим като изживяване.
А ще успеем ли да се справим с терена?
Да, този терен ще бъде пригоден с цялата инфраструктра за това да се проведе един фестивал с подобни мащаби. Идеята е мястото да се превърне в един голям терен за всякави общестевни събития.БГ Радио остават наши партньори, те намериха тук своето място за годишните музикални награди.„Франкофоли” се оказа музикалното събитие за миналата година и това е признато на национално ниво, което за нас е наистина важно.
Бизнесът подава ли ръка на Общината?
Мога да кажа категорично да, вече имаме добри практики в тази посока. Ако преди пет години беше трудно, сега не е така, защото е извървян пътят за спечелване на взаимно доверие.
Планирате ли нови фестивални инициативи?
Много ми се иска , но все пак и ресурсът не е неограничен. Имаме много идеи, които съм сигурна, че в годините ще се осъществят, но трябва да се търсят начини за външно финансиране, просто защото общината сама няма как да се справи. Затова трябва да се прецени много добре това, което хората оценяват , това което подкрепят и това, за което има публика. Хубавото е, че ние почнахме да отглеждаме публика. И сега тази публика, която в момента е много млада и ентусиазирана, с годините ще става все по-улегнала, изискваща и ще роди поколения, които знаят какво искат.