Ричард Алибегов: Искаме оставката на министъра, защото е недопустимо човек, който няма ден стаж в туризма, да ни поставя ултиматум
Ричард Алибегов е председател на Българската асоциация на заведенията и на Конфедерацията на българския туристически бизнес. С него разговаряме след разразилото се напрежение между бранша и министъра на туризма, породено от платени 650 лева за „три пържоли” от клиент на ресторант във Варна. Оказа се, че сумата е за консумирани от него и компанията му скъпи говежди рибай стекове „Блек ангъс”. За поисканата оставка на министъра, за комуникацията и за взаимните нападки даваме думата на Ричард Алибегов.
Г-н Алибегов, с какво притеснихте министъра на туризма Зарица Динкова, че тя излезе с позиция след казуса с платената висока сметка от 650 лева за "три пържоли", както твърди клиентът?
-Ами то цялата ситуация е притеснителна. Като започнем от въпросния клиент, който в началото твърдеше, че не знаел какво поръчва, че не е прочел какво му се предлага. Два дни по-късно пък написа, че всичко е знаел - и какво му е сервирано, и колко струва, и защо толкова струва, но направил цялата постановка за шоу във фейсбук. Ние не сме заявявали, че ще съдим този човек, който не е ял прости пържоли, а специални говежди стекове. Нашата позиция бе, че ще окажем правна помощ на заведението, ако той започне съдебна процедура. Медиите обаче раздухаха този случай, превърнаха го в скандал. И от Комисията за защита на потребителите побързаха да кажат, че ще глобят заведението. Всичко това ни дойде в повече. Как КЗП ще налага санкция, след като нито един неин служител не е посетил това заведение, за да се запознае с фектическата обстановка. Затова като бранш атакувахме КЗП. Министър Динкова също не потърси двете страни, а даде интервю, в което ни предупреди да внимаваме какво говорим, защото могат да ни отнемат облекченията в ДДС ставката, която е 9% за хотелиери и ресторантьори. Такова поведение на министър е недопустимо.
Според министър Динкова обществото е толерантно към бранша, а неумелото ви управление нанася щети на туризма ни. Усетихте ли размахване на пръст към сектора?
-Още веднъж ще подчертая, че става въпрос за правна помощ за заведението. Ние няма как като браншови организации да съдим този човек. Но министърът излиза и ни поставя ултиматум. Браншовите организации нямаше как да не реагираме. Тя твърди, че обществото загубило милиони от нашата по-ниска ДДС ставка. А всички контролни държавни органи сочат, че през 2021 и 2022 година в пъти по-високи са вноските от данъци и осигуровки от хотелиерите и ресторантьорите в сравнение с 2019 година. Не може министър да си позволява изказвания с цел пиар.
Защо поискахте оставката на Зарица Динкова?
-Аргументите ни са много и са издържани. Това не е наша приумица. Нито пък е плод на емоция. Още при назначаването й алармирахме, че тя няма нищо общо с туристическия бранш. Може да е много добър човек и да има добра експертиза, но не и за нашия сектор. Министърът не защити бюджета за туризма, той е само 26 милиона лева, от които 12 милиона лева са за администрацията. Остават едни 14 милиона лева за реклама, за имидж, за популяризиране на туризма ни. Само за сравнение - в Гърция тази сума е 100 милиона евро, а в Хърватска е 120 милиона. Миналата седмица за пореден път на Комисията по туризъм поставихме въпроса с ремонтите от петък до неделя по магистралите за морето, които превръщат в ад пътуването на туристите. Попитахме и защо не се спират тировете в тези горещини, за да се пътува по-бързо и по-безопасно до родното Черноморие. Тя предложи да се създаде работна група, което е лишено от логика. За кога ще е тази работна група, след като до края на август сезонът на практика приключва по морето?! Не ни защити, когато финансовият министър Асен Василев реши, че когато лице, което извършва ресторантьорски и кетъринг услуги не издаде касова бележка, получателят има право да не заплати стойността на доставката или продажбата. С тази иновативна мярка финансовият министър щял да вкара повече пари в държавната хазна. Защо все към нас се гледа? Сякаш няма други браншове и професии, в които издаването на касова бележка е събитие, докато при нас това е задължително правило от много години. Чашата на търпението ни преля с последната й позиция по така нашумелия случай с платената висока сметка в ресторант във Варна.
Очаквате ли министърът на туризма да подаде оставка след призива на бранша?
-Ще бъда откровен и ще кажа, че не очаквам оставка на министъра. Но този министър няма нито един ден трудов стаж в туризма. Неподготвен е за нашия сектор. Това е първият министър от 2014 година, които не е потърсил среща с бранша ни. Никаква реакция, никакво отношение към нас. Дори при позицията ни срещу нейното назначение като министър, най-нормалното бе да ни събере на среща и да дискутираме всичко, което засяга бранша ни. Но това така и не се случи. Иначе оставката на министъра има 98% одобрение от нашите членове, а що се отнася до въпроса: "Спазило ли е заведението правилата при обслужването на клиента със "скъпите пържоли"?, то 93% от анкетираните са категорични, че са спазени всички наредби.