Ричард Алибегов: Искаме оставката на министъра, защото е недопустимо човек, който няма ден стаж в туризма, да ни поставя ултиматум

Ричард Алибегов: Искаме оставката на министъра, защото е недопустимо човек, който няма ден стаж в туризма, да ни поставя ултиматум
Ричард Алибегов, снимка: БАЗ

Ричард Алибегов е председател на Българската асоциация на заведенията и на Конфедерацията на българския туристически бизнес. С него разговаряме след разразилото се напрежение между бранша и министъра на туризма, породено от платени 650 лева за „три пържоли” от клиент на ресторант във Варна. Оказа се, че сумата е за консумирани от него и компанията му скъпи говежди рибай стекове „Блек ангъс”. За поисканата оставка на министъра, за комуникацията и за взаимните нападки даваме думата на Ричард Алибегов.     

Г-н Алибегов, с какво притеснихте министъра на туризма Зарица Динкова, че тя излезе с позиция след казуса с платената висока сметка от 650 лева за "три пържоли", както твърди клиентът?

-Ами то цялата ситуация е притеснителна. Като започнем от въпросния клиент, който в началото твърдеше, че не знаел какво поръчва, че не е прочел какво му се предлага. Два дни по-късно пък написа, че всичко е знаел - и какво му е сервирано, и колко струва, и защо толкова струва, но направил цялата постановка за шоу във фейсбук. Ние не сме заявявали, че ще съдим този човек, който не е ял прости пържоли, а специални говежди стекове. Нашата позиция бе, че ще окажем правна помощ на заведението, ако той започне съдебна процедура. Медиите обаче раздухаха този случай, превърнаха го в скандал. И от Комисията за защита на потребителите побързаха да кажат, че ще глобят заведението. Всичко това ни дойде в повече. Как КЗП ще налага санкция, след като нито един неин служител не е посетил това заведение, за да се запознае с фектическата обстановка. Затова като бранш атакувахме КЗП. Министър Динкова също не потърси двете страни, а даде интервю, в което ни предупреди да внимаваме какво говорим, защото могат да ни отнемат облекченията в ДДС ставката, която е 9% за хотелиери и ресторантьори. Такова поведение на министър е недопустимо.

Според министър Динкова обществото е толерантно към бранша, а неумелото ви управление нанася щети на туризма ни. Усетихте ли размахване на пръст към сектора?

-Още веднъж ще подчертая, че става въпрос за правна помощ за заведението. Ние няма как като браншови организации да съдим този човек. Но министърът излиза и ни поставя ултиматум. Браншовите организации нямаше как да не реагираме. Тя твърди, че обществото загубило милиони от нашата по-ниска ДДС ставка. А всички контролни държавни органи сочат, че през 2021 и 2022 година в пъти по-високи са вноските от данъци и осигуровки от хотелиерите и ресторантьорите в сравнение с 2019 година. Не може министър да си позволява изказвания с цел пиар.

Защо поискахте оставката на Зарица Динкова?

-Аргументите ни са много и са издържани. Това не е наша приумица. Нито пък е плод на емоция. Още при назначаването й алармирахме, че тя няма нищо общо с туристическия бранш. Може да е много добър човек и да има добра експертиза, но не и за нашия сектор. Министърът не защити бюджета за туризма, той е само 26 милиона лева, от които 12 милиона лева са за администрацията. Остават едни 14 милиона лева за реклама, за имидж, за популяризиране на туризма ни. Само за сравнение - в Гърция тази сума е 100 милиона евро, а в Хърватска е 120 милиона. Миналата седмица за пореден път на Комисията по туризъм поставихме въпроса с ремонтите от петък до неделя по магистралите за морето, които превръщат в ад пътуването на туристите. Попитахме и защо не се спират тировете в тези горещини, за да се пътува по-бързо и по-безопасно до родното Черноморие. Тя предложи да се създаде работна група, което е лишено от логика. За кога ще е тази работна група, след като до края на август сезонът на практика приключва по морето?! Не ни защити, когато финансовият министър Асен Василев реши, че когато лице, което извършва ресторантьорски и кетъринг услуги не издаде касова бележка, получателят има право да не заплати стойността на доставката или продажбата. С тази иновативна мярка финансовият министър щял да вкара повече пари в държавната хазна. Защо все към нас се гледа? Сякаш няма други браншове и професии, в които издаването на касова бележка е събитие, докато при нас това е задължително правило от много години. Чашата на търпението ни преля с последната й позиция по така нашумелия случай с платената висока сметка в ресторант във Варна.  

Очаквате ли министърът на туризма да подаде оставка след призива на бранша?

-Ще бъда откровен и ще кажа, че не очаквам оставка на министъра. Но този министър няма нито един ден трудов стаж в туризма. Неподготвен е за нашия сектор. Това е първият министър от 2014 година, които не е потърсил среща с бранша ни. Никаква реакция, никакво отношение към нас. Дори при позицията ни срещу нейното назначение като министър, най-нормалното бе да ни събере на среща и да дискутираме всичко, което засяга бранша ни. Но това така и не се случи. Иначе оставката на министъра има 98% одобрение от нашите членове, а що се отнася до въпроса: "Спазило ли е заведението правилата при обслужването на клиента със "скъпите пържоли"?, то 93% от анкетираните са категорични, че са спазени всички наредби.       

Коментари

Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Напиши коментар:

Въведете кода от картинката!

Още новини