Създават винена дестинация "Долината на Места"
Нова инициатива под мотото „Сподели България“ ще рекламира страната ни като дестинация за винен, кулинарен и културно-исторически туризъм. Идеята е съвместна на Министерството на земеделието, храните и горите и туристическото министерство.
Към момента са определени 12 примерни дестинации, които обаче не са окончателни, а база, която подлежи на обсъждане, стана ясно от думите на Николина Ангелкова, съобщава Агрозона.бг. За да бъдат включени в инициативата, дестинациите трябва да имат поне една винарна с условия за дегустация и да имат силни кулинарни традиции.
Винените и кулинарните дестинации са важни за българските производители, те ще насърчат родното производство и ще дадат възможност българските вина да достигнат до повече потребители, коментира Румен Порожанов. Той припомни, че винопроизводството у нас има хилядолетни традиции, а през последните години нараства броят на новите винарни в страната. Често край тях има хотели и ресторанти, които да обслужват туристите.
„Искам да отбележа, че Министерството на земеделието, храните и горите винаги се е стремяло да съхрани производството на автентични наши продукти по традиционни рецепти“, каза Румен Порожанов и посочи, че активното участие в Европейските схеми за качество, които включват продукти със защитени наименования, е един от начините за съхраняване производството на автентични продукти.
Порожанов каза още, че министерството насърчава производителите да се сдружават и да защитават продуктите си. България е на осмо място в ЕС по продукти със защитени наименования благодарение както на защитените си храни, така най-вече на вината, които са 54, пише Агрозона.бг.
„Важно е виното и кулинарията да бъдат включени в туризма“, коментира министър Ангелкова и посочи, че целта е да се насочат повече туристи към вътрешната част на страната. Тя даде пример, че дестинациите, които към момента се рекламират от Министерството на туризма отчитат с 50% ръст в посещенията.
„Този проект е заразен със сигурност, че ще успее“, коментира изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното. Той посочи, че родният лозаро-винарски бранш е изключително модерен, а България се нарежда сред световните лидери във винопроизводството, сортовете и вината, оценени на световни дегустационни конкурси.
Кметът на Банско Георги Икономов от своя страна коментира, че добрият туризъм не може да се прави без добра храна и добро вино, но все още има спорове с Агенцията по храните във връзка с това, че не се дава по-голяма свобода на производството на местни храни и те почти не могат да се предлагат в механи и ресторанти.
Дванадесетте дестинации към момента са:
долината на река Места
Западна Тракия
Розовата долина и Средна гора
Източна Тракия
района на Сакар
Златия (Северозападна България)
Мизия
Добруджа и Северното Черноморие
Южното Черноморие
Старите столици
Източни Родопи
Броят на дестинациите не е избран случайно, а съответства на броя на месеците в годината. Предложенията за дестинации ще бъдат публикувани в сайтовете на двете министерства, ще премине процес на обществено обсъждане и ще се проведат 6 кръгли маса с представители на бранша, на бизнеса и на общини. Очаква се до средата на следващата година да бъдат финализирани дестинациите.