177 000 евро губи на ден България от гръцката блокада

Снимка: ИлинденПрес, архив
Снимка: ИлинденПрес, архив

Българската икономика губи по 177 хил. евро от блокадата на гръцката граница. Това съобщи пред Economic.bg собственикът на една от най-големите транспортни фирми у нас – „Дискордиа” Христо Христов.

„Всеки товарен автомобил, стоящ на опашката, губи по около 150 евро на ден. Умножено по броя камиони, това са 177 хил. евро на ден преки загуби за българската икономика. Непреките загуби са още толкова”, обясни Христов.

Вариантите за реакция от българска страна са няколко – завеждане на иск в гръцки съд, сезиране на Европейската комисия и завеждане на дело срещу Гърция в Съда на ЕС в Люксембург.

Всички те обаче изискват дълги процедури и са с неясен край. „Налагало се е да водим дела в гръцки съд срещу различни решения на гръцката държава. Много рядко са имали положителен резултат”, посочва бизнесменът.

„Ако пак решим да действаме така, само ще си създадем допълнителни разходи – съдебни и за адвокати”, допълва той.

Мнението на бизнеса за компенсиране на загубите не е особено оптимистично. „Няма да има обезщетяване на загубите ни, както не е имало и в предишни години”, категоричен е Христов.

От блокадата губят не само транспортните фирми, а и други бизнеси. Шивашки цехове от региона на Югоизточна България, които работят на ишлеме, спряха временно дейността си, тъй като тировете с платове и готова продукция стоят на границата дни наред. От блокадата страдат и производители на дървени пелети за отопление, чиито износ за Италия минава през гръцка територия. Заобикалянето на Гърция увеличава разходите за транспорт, пише Kmeta.bg.

Бизнесът иска постоянно решение на проблема, защото тенденцията е гръцките фермери да организират подобни блокади ежегодно.

От транспортния бранш обаче се съмняват в решителността на гръцките власти да се справят с проблема. „Самото гръцкото правителство използва тази стачка, за да извива ръцете на Европа и отново българските превозвачи си го отнасят”, заявява председателят на Българската асоциация на сдруженията на автомобилния транспорт (БАСАТ) Миролюб Столарски пред Kmeta.bg.

Според него с бездействието си спрямо фермерските блокади, Атина се опитва да спечели облекчения по ангажиментите за реформи и икономии, поети при подписването на споразумението с кредиторите. „По този начин използват и нас”, отбелязва той.

България трябва да заеме активна позиция за разрешаване на казуса. „Ние трябва да потърсим правата си – да предявим иск, ако ЕК го отхвърли, тя само ще покаже, че има двоен стандарт. Работа на външния министър е да се свърже с колегите си от другите засегнати страни и да излязат с обща декларация”, категоричен е Столарски.

Ако държавата не действа и не реши проблема, шофьорите ще го направят. Случката с тираджиите, които преди 2 дни направиха таран с камионите си и пробиха блокадата на границата, го доказва.    

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини