Рекорд на заловените опасни стоки в ЕС през последната година

Снимка: Ние, потребителите
Снимка: Ние, потребителите

Важно за потребителите е да обръщат внимание на гаранциите за безопасност на стоките, които купуват – информация за производителя, задължителните маркировки като знака СЕ и други, обърна внимание по БНТ основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Тя посочи, че след промени в работата на системата за бързо оповестяване за опасни стоки Safety Gate хората вече могат да подават директно сигнали за опасни стоки и инциденти с тях. В резултат на надграждането на системата, която вече свързва много по-успешно институциите, бизнеса и потребителите, преминалите през нея сигнали през миналата година са 4137, което е два пъти повече в сравнение с тези през 2022 г. абсолютен рекорд от нейното създаване през 2003 г., когато са едва 139.

Най-много са сигналите за опасни козметични продукти – 36%, детски играчки – 15%, електрическите уреди – 10%, моторни превозни средства – 9%, и химически продукти – 6% от всички изпратени сигнали. Близо половината от случаите, заради които се е стигнало до мерките спрямо тези стоки, са свързани със съдържанието на вредни за здравето химикали и съставки. Сред тях са кадмий, никел и олово в бижутата, алергенни аромати в лосионите за тяло и синтетични химикали, използвани за омекотяване на пластмасата, например в някои дрехи. Сред другите най-често срещани рискове са нараняване (14%), замърсяване на околната среда (8%), задавяне (7%) и токов удар (7%).

България е изпратила 39 сигнала за опасни стоки към Safety Gate, като 36% от тях са за детски артикули и оборудване, 26% - за облекла и 15% за градински, офис и мебели за дома. По отношение на рисковете – при 64% от тези изделия опасността е от нараняване, при 31% - от удушаване и при 15% - от задавяне. Други от най-често забраняваните опасни стоки от българските институции са детски играчки, електроуреди, козметика, бижута, предпазни маски, свещи, стоки имитиращи храни, електронни цигари и др.

В нов подкаст епизод, от „Ние, потребителите“ напомнят, че въпреки строгите изисквания по отношение безопасността на предлаганите на европейските потребители продукти и осъществявания непрестанен надзор и обмен на информация, понякога до онлайн пазара и дори до физическите магазини могат да достигнат несъответстващи на действащите стандарти стоки. Тогава ние имаме право да ги върнем на търговеца, от който сме ги закупили, и да получим обратно парите си за тях, а при претърпени вреди – да претендираме обезщетение по съдебен ред.

„В някои случаи обаче щетите са непоправими – от материални до загуба на човешки животи. Затова най-важна е превенцията!“, посочва авторът на „Ние, потребителите“ Габриела Руменова. Тя отбелязва, че рисковете са различни и невинаги могат да бъдат разпознати от потребителите, а често са необходими лабораторни изпитвания и експертни познания за оценката и заключенията. Затова е важно да има непрестанно актуализиращо се законодателство, отговорни производители, дистрибутори и търговци на дребно, компетентни и ефективни контролни органи, както и активни и отговорни към поведението си потребители, които проверяват местата за пазаруване и стоките, които купуват.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини