Километър от АМ Струма през Кресна ще достигне главозамайващите 120 млн. лв.

Космическата цена от 50 млн. лв. за километър от последния лот – между Бяла и Велико Търново от магистрала „Русе – Велико Търново“ – всъщност може да се окаже съвсем прилична. Особено ако се сравни с това, което се подготвя за магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле. По думите на председателя на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Йордан Вълчев километър от дългоочаквания аутобан през дефилето може да достигне до главозамайващите 120 млн. лв.
Тя (бел. р. – „Струма“ през Кресна) е търгувана по 40 млн. лв. на километър. Това е цената на платно. За двете платна става 80 млн. лева на километър. Ако прибавим възможната индексация, тогава сумата нараства до 120 млн. лева на километър“, прогнозира Вълчев в интервю за Нова телевизия.
Така председателят на АПИ се опита да обясни, че всъщност най-скъпата магистрала в България е именно „Струма“, а не "Русе-Велико Търново". Той даде пример със съседна Румъния, като заяви, че там минималната цена за километър е 55 млн. лв., а максималната достига 78 млн. лв.
Договорите за строителство на 23.6-километровия участък през Кресна бяха пописани тихомълком през 2023 година по времето на служебния регионален министър Иван Шишков и правителството на президента Румен Радев. Те са два и са за лявото платно – от Кулата за София. За дясното платно поръчки така и не бяха обявени през годините, тъй като властта спореше с еколози и екозащитници откъде трябва да мине.
Иначе АПИ бе избрала строителите на лота още в края на 2019 г. и началото на 2020 г. Така на практика договорите бяха подписани 4 години по-късно. Общата им стойност е почти 1.2 млрд. лв. с ДДС, което означава, че километър от магистралата струва около 49.5 млн. лв. с ДДС.
Миналата година Economic.bg писа, че вече се готвят технически проекти и че АПИ е изплатила 110 млн.лв. аванси на изпълнителите.
Участъкът, минаващ през Кресненското дефиле, е разделен на два лота – т.нар. 3.2.1. с дължина 13.2 км и 3.2.2. с дължина 10.4 км. Вторият лот включва и обходния път на гр. Кресна.
Изпълнител на първия лот е ДЗЗД „АПП ЛОТ 3.2.1“, с участници „Грома Холд“, „Европейски пътища“, „Водно строителство – Благоевград“, „Пътпроект“ и „Вахостав-СК“. Стойността на контракта е почти 600 млн. лв. с ДДС.
Изпълнител на втория лот е ДЗЗД „АМ Струма – 3.2.2.“, с участници „ГБС – Инфраструктурно строителство“, „ЕПОС – Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас“ и „Главболгарстрой Интернешънъл“. Стойността на договора е малко над 570 млн. лв. с ДДС.
Прогнозната сметка, която Вълчев направи, сочи, че и километър от другото платно – от София към Кулата – би трябвало да струва толкова. Реалната цена ще се види, едва когато АПИ реши да обяви търга за строителство. Това обаче няма да е скоро, тъй като Агенцията тепърва трябва да пусне поръчка за идеен проект, което трябваше да се случи още през февруари, според Пътната карта за изграждането на лота.
За „Русе – Велико Търново“, според Вълчев, цената на километър от 50 млн. лв. за последния трети лот между Бяла и Велико Търново е „реална“. От изказването му обаче не стана пределно ясно как са направени изчисленията. Той обясни, че инфлацията в строителството е 108%, по данни на НСИ, но и освен това въпросният участък е много по-труден за изпълнение от останалите два.
В действителност по протежение на 60-километровото трасе са заложени за изграждане редица съоръжения – 2.1 км тунели, 12 виадукта, 8 пътни възела, като 3 от тях са при пресичането на автомагистрала „Хемус“. Предвидени са директни и бързи връзки по най-натоварените направления. Общата дължина на пътните връзки е над 20 км, което се равнява на още 10 км магистрала“, обясни Вълчев.
Изграждането на отсечката Бяла – Велико Търново се очаква да започне след около 3 години, тъй като преди това трябва да се извърши проектиране, да се направи ПУП и да се отчуждят терените. Новият участък ще е с габарит Г27, с по две ленти в посока, което по думите на Вълчев, е нормално за подобен терен и позволява скорост до 120 км/ч.
Трасето е разделено на три подучастъка, за да може да се работи едновременно, като прогнозният срок за завършване на лота е 2030 – 2031 г.
Планирано е и изграждането на два типа площадки за отдих на шофьорите, които ще бъдат с осветление, водоснабдяване и канализация, санитарни помещения. Те ще се разполагат двустранно през разстояние от 15 до 20 километра. Единият тип ще е на площ около 13.2 дка и ще е с 44 паркоместа за леки автомобили, 6 автобуса и 66 тежкотоварни превозни средства. Вторият тип ще е на площ около 24.6 дка и ще е с 44 паркоместа за леки автомобили и 53 места за автобуси и тежкотоварни превозни средства.
Прескъпата магистрала „Русе – Велико Търново“ бе гореща тема и през 2022 г. Тогава два консорциума, начело със строителните фирми „Автомагистрали-Черно море“ и „Грома Холд“, бяха избрани да строят първите 76 км от пътя.
Общата индикативна стойност на поръчката бе над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително надхвърлят тази сума. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на първите два лота надскочи 1.5 млрд. лв., което значи, че един построен километър струва над 20 млн. лв.
Въпреки това АДФИ не откри никакви нарушения в поръчката. Проверката на финансовата институция тогава бе по искане на Кирил Петков (ПП-ДБ), който по онова време бе премиер. Той влезе в спор с тогавашния регионален министър Гроздан Караджов заради милиардите, които поиска за АПИ.
Източник: economic.bg

Деца и възрастни събраха над 40 чувала отпадъци от коритата на реките Места и Лазарец
