С 20% по-висока такса смет предлага кметът на Гоце Делчев заради завишените разходи

Снимка: Община Гоце Делчев, архив
Снимка: Община Гоце Делчев, архив

6,5 промила такса смет върху данъчната оценка на жилищата да плащат физическите лица през 2025 година. Това е предложението на кмета на община Гоце Делчев  Владимир Москов, което ще се гласува от общинските съветници в края на тази седмица. Основната причина за тази мярка е вдигането на разходите за сметосъбирането, сметоизвозването, третирането на отпадъците и поддържането на чистотата в обществените площи.

За следващата година се предвиждат в тази дейност приходи в размер на 3 008 383 лева. От населението и фирмите в града се очакват 2 291 917 лева, а от населението и фирмите в селата - 716 466 лева. Само от населението в града очакваните приходи в план-сметката са 1 093 647 лева, а от фирмите в града – 1 198 270 лева. От населението в селата трябва да влязат в хазната 533 967 лева, а от фирмите и предприятията – 182 499 лева.  

В същото време се увеличават разходите за сметосъбиране и сметоизвозване, за обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения, за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване.

През 2024 г. събирането и транспортирането на битовите отпадъци е струвало 565 257 лв. За 2025 г. е предвидено увеличение със 122 143 лв., от които 25 666 лв. за заплата на още 1 шофьор, а останалата сума е увеличението с 13,4% на средната заплата на шофьори и работници на основание увеличението на брутна заплата в страната.

Втората дейност е третиране на отпадъците. През 2024 г. разходите за сепариране са били 72,94 лв./тон, а разходите за компостиране – 51,75 лв./тон, или общо 632 786 лв. Още миналата година обаче е получено искане от „Мит и Ко“ ЕООД – оператора за експлоатацията и стопанисването на инсталацията за предварително третиране и за компостиране на регионалната система за управление на отпадъците в Гоце Делчев и на зелените отпадъци в Гоце Делчев, Гърмен и Хаджидимово, което е за актуализация на цените. Искането обаче постъпило след приемане на план-сметката за годината и актуализация не била направена.  За следващата година обаче няма как да се избегне, при условие че по данни на НСИ средната инфлация за 2023 г. е 9,5%, а за периода октомври 2023 – септември 2024 г. е 3,2%.

При тези данни актуализираната цена за сепариране ще стане 82,43 лв./тон, а за компостиране – 58,48 лв./тон, в резултат на което общият разход за двете дейности ще се увеличи с 96 518 лв. и ще стане 729 304 лв. В тази дейност има и още едно увеличение – за депониране на тон битов отпадък е предвидена цената от 21,72 лв. през тази година да се увеличи на 38,41 лв., което ще увеличи общия разход с 48 420 лв.

Поскъпване ще има и в дейността за поддържане на чистотата. Промяната тук е само от предвиденото увеличение на минималната заплата, което ще завиши бюджета за 2025 г. на предприятие „Чистота“ на 955 455 лв., а за тази година тази сума е 827 306 лв.

 

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини