Улица Промишлена - краят на едно 50-годишно чакане

Улица Промишлена - краят на едно 50-годишно чакане

В началото на 70-те години на 20-и век за първи път се казва на глас идеята за изграждане на голяма улица, която да свърже новите градски квартали с промишлената зона на града. По това време Благоевград е водещ промишлен център в Югозапада, където са построени десетки заводи. Това е една от основните причини за бързото заселване на окръжния тогава център. Паралелно се строят и жилищните комплекси „Еленово“ и „Ален мак“, в десетките панелни блокове се настаняват новодомци от близките села и целия регион, защото трябва работна ръка. Тогавашното управление бързо осъзнава необходимостта от изграждането на голяма транспортна връзка, която да свърже всички тези точки на града. Името на улица „Промишлена“ дава архитект Костадин Сандев, който в онези години е зам.-кмет по строителството.

Първоначалният проект на местната власт е мащабен, което е типично за онова време, в което има достатъчно финансов ресурс. Обмисляло се е инфраструктурният обект, който щял да отпуши трафика, да започва от района на бившия Техникум по икономика в квартал „Ален мак“, да стига до улица „Александър Стамболийски“, където да се вдигне на естакада, която да е дълга около 200 метра и да премине и над тази улица, и над днешния булевард „Димитър Солунски“. След това местните партийни величия смятали пътната отсечка да продължи чак до Завода за измервателни инструменти и уреди и по този начин да направи връзка с тогавашната улица „Георги Попов“, която води към квартал „Грамада“. Грандиозният проект обаче остава само на хартия, тъй като не са решени проблемите с частните имоти. По-късно пък вятърът на промяната от 1989 година запраща идеята в чекмеджетата на някогашната градска администрация. И така 50 години улица „Промишлена“ остава само като идея, но това не пречи на хиляди жители на кварталите „Еленово“ и „Ален мак“ да я използват ежедневно. А този път е известен още в края на 60-те години, когато по него вървят работниците в Завода за метални конструкции, за да стигнат по-бързо до работното си място.

Този проект намира своето достойно място в редица предизборни платформи и политически обещания. Преди малко повече от година идеята най-сетне бе реанимирана и беше направена първа копка. Последваха съдебни обжалвания за избор на изпълнител, размяна на управленски реплики дали парите за ремонта са похарчени, или не са, на няколко пъти се променя самият проект, за да се осигури достъп до всички имоти.

От няколко месеца се работи по изграждането на улицата, макар че днешният проект е далеч  по-скромен от първоначалния замисъл. Прогнозната стойност на обекта е 6,2 милиона лева, осигурени от държавата. Обещанията са, че до края на годината транспортната връзка, чакана повече от 50 години, ще бъде построена.

Как ще изглежда улица „Промишлена“?

Дължината на трасето е 650 метра, това е разстоянието от кръговото кръстовище при ЗМК до улица „Александър Стамболийски“. Тя ще е част от първостепенното улична мрежа на града с огромно значение за отпушването на трафика, за улесняването на движението и за удобство на пътуващите от двата квартала към тази зона на града. Пътното платно ще има четири ленти, по две във всяка една посока. Самата улица е разделена на четири пътни участъка. В два от тях ще има зелени острови, те ще са широки между 1 метър и 1,20 метра. Край шосето, между пътното платно за движение и пешеходната част на тротоарите, ще има също зелени пояси с ниска растителност. Зелените площи ще се поддържат със специална  поливна система, а водата ще е от река Бистрица. Там, където теренът позволява, ще се засадят и дръвчета, за да има сянка за преминаващите пешеходци. Ще се поставят и пейки за отдих.

Максималната широчина на улицата на някои места ще е 14,20 метра, а най-тясната част ще е 13 метра, като тук не влизат тротоарите. Те пък ще са широки от 2,10 метра до 4,65 метра. Ще се изградят и осем подпорни стени – четири от тях ще са стоманобетонни, другите четири ще са зидани. По две от двата вида ще има от двете страни на улица „Промишлена“. Предвижда се максималната скорост по нея да е 50 километра в час, а предварителните анализи сочат, че транспортната връзка ще поеме над 10 000 автомобила на ден. Старата водопроводна мрежа ще се подмени, а там, където не е изградена, ще се направи нова. Ще има осигурени канализационни и водопроводни отклонения към всеки един имот в района.

Ще се направи хоризонтална и вертикална маркировка, ще се монтират електрически стълбове, осветлението ще е с LED лампи. Връзката с улица „Александър Стамболийски“ ще е с Т-образно кръстовище, а за връзка с двата квартала ще се ползва изграденото кръгово кръстовище при ЗМК.    

Улицата ще улесни все по-засиления трафик в Благоевград, където в час пик движението към двата квартала „Еленово“ и „Ален мак“ е сред най-натоварените. В същото време ще даде възможност за по-бърза и по-удобна връзка на пътуващите към и от жилищните комплекси.

   

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
  1. Антон Миленков
    По 5000 евра за метър ли е? И признавам си, нищо не разбирам от пътно строителство. Чета за тунели в Норвегия, язовири в Китай, магистрали (ама истински) и мостове в Италия, Германия... Ма не дават стойности гадовете...
Напиши коментар:
Въведете кода от картинката!

Още новини