Пазарът в Благоевград с награда за Сграда на годината

Пазарът в Благоевград с награда за Сграда на годината

Фермерският пазар в Благоевград получи награда за сграда на годината за 2023. Отличието бе дадено на Националния конкурс "Сграда на годината", който е най-престижното събитие в сферата на инвестиционните проекти. 

Hoминaциитe тaзи гoдинa бяха в 16 ĸaтeгopии c yчacтиeтo нa нaд 80 жилищни, oфиc, тъpгoвcĸи и пpoизвoдcтвeни cгpaди, xoтeли и пpoeĸти, cвъpзaни c ĸyлтypaтa, oбpaзoвaниeтo, здpaвeoпaзвaнeтo и paзвитиeтo нa гpaдoвeтe.

Победителите бяxa определeни от 35-членно експертно жури с председател инж. Николай Найденов - зам.-министър на МРРБ. В него участват председателят на ДНСК, представители на браншовите организации КАБ, САБ, КИИП, БААИК, КСБ, БСУР, ректорът на УАСГ, главните архитекти на общините София, Пловдив, Бургас, Стара Загора, представители на лидерите в бизнеса. 

Особено внимание при журирането тази година бeшe oтдeлeнo нa зелените практики - енергийни характеристики на сградите, екологичност на материалите, въздействие на строителството и експлоатацията върху околната среда, устойчиво използване на природните ресурси, подпомагане на кръговата икономика.

Пазарът в Благоевград бе построен в мандата на екскмета Илко Стоянов. Проектът е дело на архитект Димитър Паскалев. Ето какво написа той в своя профил:

Малък проект с Голямо значение, защото представя пазарите в нова светлина - като живо и многофункционално обществено пространство, като елемент от градската дневна. Получих много поздравления от архитекти (това не е особено характерно за гилдията) и за пореден път се убедих, че има жажда точно за такива леки, дискретни и ефирни проекти в градовете, уморени от претруфеност, еклектика и лош вкус.
 
Надявам се това да едно скромно начало за преосмисляне на пазарите, които обичайно са в централни градски зони, но не могат да се използват за нищо друго. В оригиналния си европейски средновековен вид пазарите са площадни пространства. В нашата действителност общинските пазари се управляват от търговски дружества, които умеят да отдават търговска площ (вместо да организират събития), поради което търсят начин да застроят пазарите с павилиони. Съответно тези павилиони се населват с търговци, а фермерските пазари остават на заден план. Например дългогодишната битка на ХРАНКООП за преосмисляне на пространството на пазар Римска стена в София продължава да гази дълбоко в калта на криворазбраното управление, в което павилионите се превръщат в ресторанти и дюнерджийници, а пазарното пространство - във фуудкорт. Женски пазар беше ремонтиран... и застроен с павилиони.
 
Но ако градските управи разпознаят, че пазарните пространства имат и други потенциали, за други употреби (квартални площади, пространство за игра, културни мероприятия, спортни събития и др.), то вече има първият такъв прецедент. Надявам се Благоевград да повлече крак и скоро да видим такива трансформации в други български градове!

 

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини