Учители и експерти обсъдиха проблемите на философското и гражданското образование на конференция в ЮЗУ

Снимка: ЮЗУ
Снимка: ЮЗУ

В Югозападния университет „Неофит Рилски“ се проведе национална конференция „Критичност и новаторство. Парадигми в обучението по философия и гражданско образование“. Организатори на форума бяха Философският факултет на ЮЗУ „Неофит Рилски“ и Регионалното управление на образованието – Благоевград.

Научното събитие, посветено на 230-годишнината от рождението на патрона на университета – Неофит Рилски, бе открито от проф. д-р Иванка Станкова – заместник-ректор по научноизследователската работа и докторантското развитие на Югозападния университет.

Приветствия към участниците в конференцията отправиха проф. д-р Борис Манов – декан на Философския факултет, доц. д-р Силвия Кръстева – ръководител на катедра „Философски и политически науки“ и Екатерина Текерска – старши експерт по обществени науки, гражданско образование и религия към Регионалното управление на образованието – Благоевград.

Актуалната тема за съвременното образование и модерното училище в областта на философското и гражданското образование привлече като участници преподаватели, изследователи, студенти и докторанти от ЮЗУ „Неофит Рилски“, СУ „Св. Климент Охридски“, ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“, учители от VII СУ „Кузман Шапкарев“ –  Благоевград, Разложката професионална гимназия „Никола Стойчев“ – Разлог, Професионалната гимназия по икономика и туризъм „Проф. д-р Асен Златарев“ – Петрич. Във форума участваха и експерти от Регионалното управление на образованието в София и в Кюстендил.

В рамките на двудневната конференция, която се проведе хибридно – присъствено и онлайн, бяха обсъдени теми, свързани със стратегическото планиране на цялата рамка на съвременното българско образование. Бяха дебатирани парадигмалните подходи: водещият компетентностен подход и необходимостта от образование, насочено приоритетно към ценностите и цялостното формиране на личността на обучаваните в учебния процес. Представени бяха проблемите на формирането на изследователска общност в обучението, новите тематични линии на глобалното образование, изискващо компетентности, основани на мултикултурализма, световното гражданство, глобалната демокрация, глобалните ценности.  

Основен акцент бе поставен върху необходимостта от екологично образование и възпитание, които целенасочено да се развиват в съвременното българско училище. Тема, предизвикала оживено обсъждане, бе и включването на съвременното изкуство в учебните програми по философия и гражданско образование, тъй като тук се констатира липсата на модерно обучение за употребата и критичното отношение към съвременните визуални изкуства и медийни технологии. Учителите представиха споделен опит и иновации по интердисциплинарно урочно съдържание в новаторска STEM среда, за интересни и вдъхновяващи открити уроци по философия и гражданско образование, за работа по Еразъм проекти, за равенство в професиите и еднакъв образователен достъп. Конференцията реализира единно изследователско и тематично пространство между висшето и средното образование и институциите, отговорни за образованието, като завърши с идеята за предстояща нова инициатива по така актуалната тема на екологичното образование.  

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини