Бирената индустрия бележи устойчиво развитие, генерира 530 млн. лв. добавена стойност

Снимка: Съюз на пивоварите
Снимка: Съюз на пивоварите

Пивоварният сектор в Европа постепенно си връща позициите отпреди последните кризисни години. Очакванията са през 2023 г. производството и потреблението на бира да доближат достигнатите през 2019 г. пикови стойности. Това стана ясно на състоялото се преди дни в Брюксел девето издание на годишния икономически форум на Пивоварите на Европа, провеждан под мотото ,,Бирената индустрия в полза на Европа“ (Beer Serves Europe). Гала събитието отново събра депутати от Бирения клуб на Европейския парламент, експерти на Европейската комисия, партньорски организации, медии и ръководители на националните пивоварни организации от 29 европейски държави.

Статистиката показва, че през 2021 г. консумацията на бира в ЕС е над 30 милиарда литра, като покачването е с близо 2 милиарда литра в сравнение с 2020 г. Броят на големите, средни и малки пивоварни компании също се връща на нивата отпреди пандемията и сега в ЕС те са повече от 9500. Производителите на бира на Стария континент продължават да са едни от най-отговорните работодатели, като добавената стойност на индустрията е над 55 милиарда евро, а данъчните приходи към фиска на 27-те страни членки на общността надхвърлят 40 милиарда евро. Производството и продажбите на бира в България генерират близо 530 милиона лева добавена стойност и над 335 милиона лева приходи за бюджета на страната. По обем на бирения пазар през 2021 г. отново сме на 12 място в страните от ЕС, а по консумация на пиво на глава от населението сме на 8 място със 77 литра.

Водещи за устойчивото развитие на бранша са иновациите, екологичните практики за оптимизиране на ресурсите и изключително цененото от консуматорите богатство на бирените марки и асортименти, отчетоха европейските пивовари. На този фон безспорен е авторитетът на Съюза на пивоварите в България (СПБ), като родните производители на пенливата напитка продължават и през 2022 г. да са с най-висока репутация в Европа (по данни от международно изследване за бирения сектор). Това се дължи най-вече на икономическия и социален принос на пивоварните компании в страната и на отговорните им политики към консуматорите.

,,В подкрепа на тези безусловни за бирената индустрия приоритети, Съюзът на пивоварите продължава да е единствената браншова организация, която 14 години развива обща за сектора програма за социална отговорност. През 2022 година инициативите по най-новите ни кампании „ИзБИРАме устойчиво бъдеще“ и „Код: Отговорни заедно“ вече са разпознаваеми от 23% от българите над 18 г.“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ.

Според последните данни на браншовата организация за първите девет месеца на тази година пивоварните в страната са пуснали общо на пазара над 25 нови марки и асортимента бира, а продажбите надхвърлят с 5.3 милиона литра нивата за същия период от 2021 г. Дори и с настъпването на зимата пивото продължава да е най-често консумираната у нас алкохолна напитка, а на годишна база за 40 на сто от пълнолетните българи бирата си остава най-предпочитано питие.

В същото време както на национално, така и на европейско ниво са необходими още усилия, за да се преодолеят трудностите, причинени от пандемията, нарастващите разходи за енергия и прекъсвания на ключови вериги за доставки заради войната в Украйна. Въпреки тези предизвикателства, на форума в Брюксел беше подчертано, че все повече се разрастват инициативите за устойчивост, реализирани от пивоварите в цяла Европа. Ежегодно се отчита чувствително намаляване на въглеродните емисии при производството на бира, оптимизиране на разходите за енергия и вода, повишаване на процента рециклирани опаковки и въвеждане на иновации в производствените и логистични процеси.

След предложението на Европейската комисия от 30 ноември за нов Регламент относно опаковките и отпадъците от опаковки, Пивоварите на Европа обявиха, че имат редица експертни предложения по проекта. Още повече, че в публичните консултации за новия Регламент са изразени сериозни притеснения за изпълнението на предлаганите свръхамбициозни цели и задължения на бизнеса. Очакванията на Пивоварите на Европа са  да работят с държавите членки и ЕК за намиране на балансирани решения в управлението на отпадъците от опаковки. 

По този начин  може да бъде осигурено работещо и справедливо законодателство, съобразено с интересите и на гражданите, и на производителите. Едновременно с това трябва да се спазват принципите за пропорционалност и недопускане на дискриминационни решения. Предвид сериозния ресурс, с който трябва да бъдат реализирани тези общоевропейски политики, е необходимо осигуряване на финансови инструменти за бизнеса. За редица страни, включително България, първите големи инвестиции в тази посока са най-вече за осъществяването на прехода към депозитна система (DRS) за обратно връщане на опаковките от бира, безалкохолни напитки и бутилирани води.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини