Община Кресна иска ново обсъждане на строителството на магистрала "Струма"

Община Кресна поставя на дневен ред строителството на Лот 2 на автомагистрала "Струма". Кметът Николай Георгиев смята, че направеното преди две години публично обсъждане е било непрофесионално проведено и местните хора нямат достатъчно информация за за бъдещото изграждане на трасето. Той е на мнение, че наново трябва да се обсъдят всички варианти за реализиране на пътното съръжение.
Затова той стартира поредица от инициативи, с подкрепата на Българска асоциация за селски и екологичен туризъм, Български ловно-рибарски съюз, Екологично сдружение "Марица 2004", Сдружение "Зелен товарен транспорт", Федерация на потребителите в България, Сдружение ""Кластър уелнес БГ" и Сдружение "Протект-проект", насочени към защитата на тяхното суверенното право да търсят и получават информация за изграждането на АМ "Струма".
Чрез разпространение на печатни материали и в директна среща с гражданите, която ще се проведе на 30.06.2016 г. (четвъртък), водещи български учени, експерти и представители на НПО в областта на екологията, сеизмологията, строителството, товарния транспорт и психологията на личността ще разяснят на хората рисковете за община Кресна, свързани с прибързано взетото преди много години решение за изграждане на дълъг тунел през Кресненското дефиле.
За жителите на община Кресна, а и за хората от Благоевградска област би било изключително важно да научат, че при избора на вариант с 15 км тунел не са били отчетени редица рискове от екологично и чисто човешко естество. Не е помислено за ефекта от депонирането на огромната по обем изкопната маса от тунела, която ще образува земен насип с размерите на пясъчните сипеи "Мело" и може да промени до неузнаваемост ландшафта на Кресна.
Още по-лошо е, че в тази маса от скали и пръст ще има сериозно присъствие на радиоактивни елементи с директно отражение върху живота и здравето на хората, за което ще разкажем в отделен материал. Не е помислено за ефекта от ежедневното преминаването на тежкотоварна техника и самосвали с изкопната маса по главен път Е-79 в района на Кресна, което буквално ще го унищожи, а средства за реновирането му в проекта за изграждане на АМ "Струма" липсват! Така, за години наред, дребните търговци в Кресна и село Долна Градешница ще бъдат лишени от поминък, а той дава хляб на повече от 30 % от местното население.
Не е помислено и за изключително неблагоприятния геоложки строеж на масива и преминаване на трасето на дългия тунел през най-високата сеизмична област за България – 9 степен. Не е помислено за тежките екологични последици от дренирането на един бъдещ 15 км тунел, което буквално ще обезсуши трапецовидната зона над него, причинявайки екологична катастрофа за растителните и животински видове по цялата му продължителност. Накрая, но не по значение, изграждането на дълъг тунел през дефилето ще струва на българските данъкоплатци близо 1 млр. лв. повече, без да слагаме в сметката, че строителството му може да продължи дълго след изтичане на програмния период и така България да загуби евросредствата за неговото изграждане.
Проведеното преди близо две години "публично обсъждане" на вариантите за строителството на АМ "Струма" с жителите на Кресна е било изключително непрофесионално проведено, формално по своя характер и по същество, взетото тогава решение работи изцяло против интереса на гражданите и на местното регионално развитие. Всичко това ни дава основание отново да отворим темата и като предоставим достатъчна по обем и достъпност на изказа информация на нашите съграждани да поискаме от тях информирано съгласие за избора на вариант за изграждане на Лот 3.2 на АМ "Струма."

Изправят на съд шофьор, убил в Кресненското дефиле 4 души
