Министър Вълчев писа Отличен 6 на училищата в община Банско
Министър Красимир Вълчев даде отлична оценка за работата на училищата в Банско. Той бе на посещение в курортната община, за да се запознае с условията, в които се учат децата.
Домакинът Георги Икономов - кмет на Община Банско, представи на министър Вълчев своя екип, а след това двамата посетиха Началното училище „Св. Паисий Хилендарски”, Професионалната гимназия по електроника и енергетика в Банско и ОУ „Св. Климент Охридски” Добринище.
Министър Вълчев бе впечатлен от добрите учителски колективи, работата на педагозите и на директорите и най-вече доброто партньорство между общината и учебните заведения.
„Хубавото в нашето училище е, че колективът се подмладява, но има много здрава спойка между опитните и млади колеги. Имаме работещо училищно настоятелство и обществен съвет. Родителите ни помагат много и работим заедно. Имаме 10 клуба за занимания по интереси – математика, музика, екология, английски език“, каза новият директор на Началното училище в Банско – Евгения Тренчева.
Тя изтъкна, че общината е решила един дългосрочен проблем с натовареността на улицата пред входа на самото училище.
„Хубавото на училището е, че се намира между двете най-прекрасни улици след ремонтите през изминалата година. Сега сме в един рай“, допълни тя.
Трябва ли мишката да измести книжката, попита министъра на образованието педагожката Катя Тренчева, а Красимир Вълчев ѝ отговори, че „трябва да има баланс“.
„Тези деца, които обучаваме днес, ще работят през 2050/ 2060 г., когато дигитализацията ще бъде на първо място. Обратният ефект на информационните технологии обаче е движението“, допълни Вълчев.
Началното училище е решило проблема с обездвижването и всеки петък има спортен полуден, а междучасията са за весели танци и игри. Министърът разгледа подготвителната група и първи клас, ресурсния кабинет, библиотеката и коридорите с таблата, изработени от деца и учители, срещна се с екипа на училището и присъства на музикалното междучасие – хоро на двора.
„Тук в Благоевградска област сте отличници по изучаване на религия в училищата“, каза образователният министър пред колектива на началното училище. Благодарение на общинската програма, децата се записват на СИП „Религия“, а родителите подкрепят това начинание.
Най-голямата придобивка, реализирана по програма, е ремонтът, благодарение на който днес училището спестява по 20 000 на година от топлоенергия.
На срещата директор Тодорова изрази и благодарност към министъра за отпуснати средства по инвестиционна програма на МОН за изграждането на новата отоплителна инсталация и присъединяването към местното топло дружество.
„Банско е много добро място за живеене, което учениците ще разберат след време“, категоричен бе кметът Икономов.
В Професионалната гимназия по електроника и енергетика министърът се срещна с учениците от 12-те класове, разгледа часа по програмира на уеб дизайн, учебната практика по запомнящи се устройства и часа по английски език.
Министърът обеща финансиране за физкултурния салон.
В ОУ „Св. Климент Охридски” в град Добринище бяха обсъдени основни проблеми в образованието, които са и на национално ниво.
Общата ситуация е, че се вдигат и разходите за издръжка, което лишава училищата да отделят сами средства за модернизация. Догодина кабинетът предвижда отпускането на средства именно за модернизиране на училищата, включително и за закупуването на техника. Предвижда се и въвеждането на изцяло електронните дневници. Най-приоритетни остават обаче заплатите на учителите, които от години на бяха увеличавани, каза министър Вълчев.
„Ние имаме подкрепата на Община Банско и се справяме добре!“, заяви директорът.
"От вас зависи как да преподавате, вие сте хората, които да транслират и пресъздадат това в учебниците. Не бива родителите да пренебрегват професионализма ви", сподели в края на срещата си министърът.
Като обобщение след обиколката и срещите в учебните заведения в община Банско, образователният министър каза:
„Системата и училищата в Банско работят добре, имат си предизвикателства и искания, свързани най-вече с материално-техническата база, обсъдихме и приема след 7-и клас, с удовлетворение разбрах, че в гимназията по Енергетика и електроника са реализирали две паралелки миналата година. Приемът не е самоцел, трябва да бъде съобразен с потребностите на местната икономика, нуждата от специалисти в областта на туризма, изучаването на чужди езици, взето е и решение за приема, което удовлетворява всички училища.“
По-късно през деня министърът на образованието Красимир Велчев проведе среща дискусия с учителите от община Банско.
Заедно с кмета на Банско Георги Икономов и началникът на Регионалния инспекторат по образованието – Ивайло Златанов, образователният министър изслуша всеки един учител и директор.
На дискусията, която се проведе в Посетителския информационен център на града, педагозите изказаха своите притеснения и идеи относно по-качественото образование и развитие на децата.
Началото на дискусията постави домакинът Икономов, който представи кратка справка относно всяко едно учебно заведение. В общината има общо 7 училища – 1 държавно и 7 общински, 3 общински детски градини. Във всяко училище има работещ медицински кабинет, отбеляза Икономов. 183 учители, от които 7 със звание „главен учител“ обучават 1803 деца в 22 групи и 33 паралелки.
3-те професионални гимназии са засегнати от демографската криза, а материалната база е материално остаряла, стана ясно от доклада, но кметът изрично обясни, че ще бъдат взети мерки.
Статутът на СУ „Неофит Рилски“ в Банско като средно училище е възстановен от тази година, благодарение на добрата работа и доверието, изградено от новия директор г-жа Елеонора Барякова.
В детските градини в Банско и Добринище има превишен капацитет на деца в групите, затова и общината е подела строежа на нова детска градина в Банско. Проблемен е и статутът на Професионалната гимназия по селско стопанство и туризъм, която в момента се стопанисва от Министерството на земеделието. Във всички училища е осигурено изхранване на възпитаниците.
Образованието в нашата община е на много високо ниво, заключи кметът Икономов.
Основното предизвикателство пред образователната система е че по-трудно се мотивират децата да учат, започна своята реч министър Велчев. Той сподели, че желанието му е да отпадне по-голяма част от административната тежест върху учителите и да се даде по-голяма свобода на преподаване, планиране и готвене на учебните разписания – което да бъде съобразена с тематиката, а не с пряко следване на учебната програма. Тоест процесът на преподаване да не е инструктивен, а насочващ.
Министърът изрази надежда следващите месеци този въпрос да бъде разрешен и да бъде даден старт.
"Надяваме се, 40% от класните стаи да имат портално обучение. Паралелно върви и изграждането на безплатна Wi-Fi мрежа във всички училища", категоричен бе министърът.