До 2020 година откриват ГКПП-Клепало
Тази година започна ремонтът на третокласния път, който свързва Струмяни с бъдещия граничен контролно-пропускателен пункт /ГКПП/-Клепало край едноименното българско село. За нуждата от тази жизнено важна не само според местното население пътна връзка между България и Република Македония в района се говори повече от три десетилетия, каза в интервю за БТА кметът на община Струмяни Емил Илиев. По думите му, с изграждането на пътя Струмяни-Берово и отварянето на ГКПП-Клепало ще стане реалност една десетилетна мечта не само на населението от района на Малешевието, но и на средната част на Македония.
Сега, за да отидат в Берово, жителите на община Струмяни трябва да обикалят през граничните пунктове Златарево или Станке Лисичково на българо-македонската граница. Бъдещият ГКПП-Клепало се намира точно по средата между тях и с откриването му ще се съкрати с 80 км отдалечеността и достъпа между двете крайгранични общини. След пускането в експлоатация на обновената пътна отсечка и изграждането, разбира се, на новия ГКПП, разстоянието от центъра на Струмяни до центъра на Берово ще стане 45-48 км и пътуването ще се съкрати значително, съобщи кметът на българската община. Според него този факт е достатъчно красноречив, за да илюстрира колко нужна е тази инфраструктура за населението на двете общини и на гражданите на България и на Македония и е много важно, че първите стъпки вече са направени. От македонска страна няма никакъв проблем за отварянето на новия граничен пункт, допълни Емил Илиев. Там нужното е направено отдавна, посочи той, изградени са сградата на граничния пункт и асфалтовият път до него.
Илиев припомни, че транспортната връзка с планирания за изграждане ГКПП-Клепало се осъществява чрез третокласния републикански път 1008 Струмяни - Раздол - граница Република Македония, който е с обща дължина около 30 км, припомни кметът на общината. Повече от 40 години се говори и за откриването на новия ГКПП. "Сега, след поемането на обещанието от двамата премиери - българският Бойко Борисов и македонският Зоран Заев, напредъкът е очевиден, отбеляза кметът на Стумяни. Надяваме се всички заедно да отпразнуваме по-скоро отварянето на този толкова дълго чакан пункт. Защото всички имаме роднини от двете страни на границата, моята баба също е раждана в съседното Берово. Почти 80 процента от хората в нашата община имат връзка със съседните райони в Република Македония."
Новият пункт според общинския кмет е важен и за жителите на всички близки общини и райони край границата. Той ще отвори и нови възможности пред община Струмяни за работа на бизнеса, на бизнес организациите, на сдруженията на хотелиерите за развитие на туризма. Същевременно, чисто психологически, ще даде възможност за заздравяне на връзката и по-чести срещи между близки хора и представители на поколенията, родени от двете страни на границата. Отварянето на ГКПП-Клепало ще направи по-бързо и удобно пътуването и на жителите на съседните селища в Македония до Югозападна България, до туристическите дестинации и курорти като Банско, Добринище и Разлог, както и до пристанището в Солун.
По информация от Агенция "Пътна инфраструктура" /АПИ/ от изграждането си преди повече от 30 години третокласният път не е основно ремонтиран. През лятото на 2018 г. е започнало преасфалтиране и подобряване на отводняването на 22-километровата отсечка от Струмяни до района преди село Раздол. Предстои монтирането на пътните знаци, хоризонталната маркировка и ограничителните системи. Изпълнител на ремонтните дейности е пътноподдържащото дружество в област Благоевград, с което АПИ има 4-годишен договор по ЗОП.
От частична реконструкция и ново строителство се нуждае и част от 30-километровото трасе до границата с Република Македония. Това е участъкът от разклона за село Цапарево до село Клепало. Проектната документация е изработена преди около 18 години и е необходимо изготвянето на нов проект, което е включено в програмата на АПИ за 2019 г., информират от агенцията. Предстои провеждането на обществена поръчка за избор на изпълнител на проектирането, както и процедури по изработване и приемане на Подробен устройствен план - Парцеларен план /ПУП - ПП/ и процедура по реда на Закона за опазване на околната среда. След изготвянето на актуален технически проект с изработване на ПУП - ПП за обекта и доклад по ОВОС ще се определи конкретната стойност на строително-монтажните работи на отсечката.
Самото откриване е договорено за 2020-а година, но се надяваме това да се случи по-рано и наистина хората от двете страни на границата да могат да пътуват спокойно, допълни Емил Илиев. Досега една огромна част от пътя между Струмяни и границата с Република Македония беше осеяна с дупки, трудно се придвижваха леки автомобили и линейки, което затрудняваше и медицинското обслужване на местното население. До момента са рехабилитирани около 24 км, предстои още ремонт на трасе с дължина 7 км от местността Студената вода към бъдещото съоръжение на гранично-пропускателния пункт. "Надявам се, че всичко ще върви по най-лесния и безболезнен начин след осигуряването на финансирането, естествено", каза още кметът на община Струмяни. По думите му, това е сравнително лесен за изграждане участък, без допълнителна нужда от виадукти, преодоляване на водни съоръжения и т. н.
Отварянето на дълго чакания гранично-пропускателен пункт е свързано и с изграждането на ЛОТ 3.3 от автомагистрала "Струма", коментира още Илиев. На територията на общината е изграден пътен възел "Струмяни", който е част от този лот. "Без изграждането на това ново съоръжение нямаше да можем да говорим и за рехабилитацията на 30-километровия участък до бъдещия граничeн пункт, каза Илиев. Ние сме малка община - която като население наброява около 6000 жители, но е сред големите като територия. Затова е голяма радостта ни, че доживяхме времето за осъществяване на тези два мащабни инфраструктурни обекта. Така община Струмяни най-сетне ще заеме своето достойно място на картата на транспортната инфраструктура на България. Новата инфраструктура открива чудесна перспектива за бъдещо развитие на община Струмяни, в очакване на нови инвеститори и инвестиции, създаване на нови работни места", каза Емил Илиев.
Повече от 30 години се говореше само за намерения, а реални действия липсваха, добави Илиев. Тези намерения за отварянето на пътя и пункта преминаха през различни перипетии, включително и през един провален проект през 2007 година. "Тогава, каза кметът, след спечелен конкурс за извършване на предвидените дейности, фалира гръцката фирма "Продефтики" и проектът остана нереализиран. Сега работата, що се отнася до пътната инфраструктура, върви благодарение на подписано споразумение, а впоследствие и на договора за добросъседство и приятелство между България и Република Македония. Амбициозният срок, който са си поставили строителите за завършването на тези строителни дейности, е 2019 г."
В община Берово и в съседство с границата има построени нови вили, къщи за гости, както и два петзвездни хотела, отбеляза още кметът на Струмяни. По думите му в местата за настаняване край Беровското езеро и границата, идват хора от цял свят, не само от Европа. Той и земляците му са надяват и на територията на община Струмяни да се случат подобни инвестиции. "Транспортният коридор номер 8, за който говорят и премиерите на двете държави, и еврокомисарите по транспорта, е връзката, за която всички работим, каза Емил Илиев. И вече можем с ясно съзнание да кажем, че община Струмяни се отваря към света. Разбира се, всичко не може да се случи от днес за утре."
Кметът разказа, че през последните години деца и внуци на по-възрастните жители на община Струмяни започват да се завръщат по родните си места. Те идват не само за рекреация и туризъм, но и водени от вътрешна потребност да намерят отново и да възобновят корените си. "Това беше и едно от нашите основни желания - подобрявайки инфраструктурата, да създадем възможности за съживяване на района, да вдъхнем оптимизъм на хората от двете страни на границата, че се раждат нови възможности за инвестиции и за развитие", подчерта Емил Илиев.
Източник: economynews.bg