Колата на бъдещето паркира в центъра на село Слащен

Колата на бъдещето паркира в центъра на село Слащен

Първият прототип на електрически хиперавтомобил, конструиран и изработен в България, бе представен не в София или някой от другите големи градове, а в центъра на сатовчанското село Слащен. Инженер Ахмед Мерчев сбъдна своята мечта да покаже колата на бъдещето „Алиено“ пред жителите и гостите на своето родно място. Автомобилът, който повече прилича на космически кораб, е проектиран и изработен от него и екипа му в завода в съседното село Туховища.

Стотици хора се събраха вчера в Слащен, за да видят това истинско чудо на инженерната мисъл – едноместна хиперкола, която е с мощност 5221 конски сили и може да развива максимална скорост от над 500 км/ч.

„Аз наистина сбъднах своята отколешна мечта. Това е кола на бъдещето, „Алиено“ е портал към бъдещето. Но този автомобил е прототип, в момента правим още три предпроизводствени прототипа. Те са като тестови мулета, ще ни помогнат да изчистим всички детайли по хиперколата, за да можем да пуснем на пазара първите 10 коли, които ще са серийно производство“, каза днес инженер Мерчев.

Оригиналната кола ще се зарежда с 4 електромотора. Цената на един такъв болид се очаква първоначално да е между 2 и 4 милиона евро. На по-късен етап ще се предлагат на пазара и возила на бъдещето, които ще са десетина пъти по-евтини - между 200 000 и 400 000 евро, разкри създателят им, който е роден в Слащен, където допреди няколко десетилетия е имало телена ограда на граничната бразда с Гърция и стотици декари ниви с тютюн. От малък Ахмед е запален по роботиката и електрониката младеж и мечтае да направи свой хиперавтомобил. И мечтата му не спира дотам. А продължава да лети смело нагоре - към Космоса.

Началото на проекта инженерът поставя през 2015 година, когато той иска да си купи бърза спортна кола, но не открива модел, който да отговаря на неговите критерии. Затова решава сам да създаде собствен автомобил. Така започва неговата история, която за мнозина скептици звучи наивно, но не и за младия изобретател. Съвсем скоро, през септември, той ще представи своя първи прототип на хиперавтомобил. Ахмед купува преди 5-6 години старата гранична застава в съседното село Туховища, която превръща в модерна фабрика за автомобилостроене.

„През 2015 година останалите ми бизнеси - аз се занимавам професионално с роботика и електроника, се развиваха доста добре и се бяха разраснали вече. Започнах да обмислям да си купя спортна кола за себе си и да проучвам какви варианти има на пазара. Фен съм на „Ламборгини“ и търсех кола, която да бъде с дизайна на тази марка, но да бъде с електрическо задвижване. Причината за това бе, че съм фен на електрическото задвижване и се оказа, че такава кола не се предлага на пазара. И така се роди идеята“, разказа преди два месеца вдъхновеният инженер, който има партньори на мащабния и невиждан у нас проект в София и Пловдив. Първоначално мислел да направи една електрическа кола за себе си, но след това идеята прераснала в цял бранд за електрически коли. Така се ражда „Алиено“ - от идеята да направи бърза спортна кола с електрическо задвижване.

Според него „Алиено“ е портал към бъдещето, тъй като създава най-върховите технологии, които ще станат масово производство след 10-15 години. Базовите технологии, които са при колата, като електромотори, контролери за тях, батерия, системата, която управлява батерията, олекотеното и здраво шаси, активната аеродинамика, която си променя формата, всичко това е част от процеса. Самият софтуер, който управлява колата, всичко това са върхови технологии, които не са прилагани до момента в автомобилостроенето, особено пък масово. От тази гледна точка тази кола е особена и като дизайн - остър, агресивен и прилича на извънземен робот. Оттам дойде името Алиено - извънземно на колела, което да развива скорост над 400 километра в час.

Около 20 души е целият екип - инженерният, производственият и строителният. Част от тях са в Пловдив и в София. Другите са в село Туховища. По-голямата част са местни хора, които са обучени. Всичко по проекта се движи със собствени средства - на Ахмед и неговите 4-5 партньори, с които са се обединили. Засега инициативата е изцяло частна. Това го правят умишлено, за да няма спекулации. Не са използвали нито стотинка държавни или европейски средства.

Той се надява да се развие това производство в община Сатовча, тъй като ще осигури нови работни места. След време фабриката ще има между 40 и 100 служители. Така се вдига имиджът и на България, защото не всеки може да произвежда хиперколи, смята инженерът от Слащен.

Върху прототипите ще тестват по-големи и по-оптимизирани електромотори, контролери, за да се стигне до нивото на хиперколите.

Фабриката в Туховища е на високо технологично ниво, притежава над 100 специализирани високотехнологични машини за автомобилостроенето, но те могат да имат приложение и в други отрасли. Така че в по-широк период от време дейността на „Алиено“ ще се разрасне до разработка на хуманоидни роботи, с които Ахмед има опит още от 2002 година. След това ще се произвеждат и някои елементи за космическата индустрия.

Бъдещето принадлежи на тези, които вярват в красотата на мечтите си, думите са на Елинор Рузвелт. Ахмед Мерчев е сред тези, на които принадлежи бъдещето. Защото не само вярва, но и сбъдва своята мечта, която стига чак до Космоса.

                                        Хиперкола-Мерчев (1)

                                       

 

Коментари

Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Напиши коментар:

Въведете кода от картинката!

Още новини