Германска компания избра да строи завод за електрически автомобили в Северна Македония, вместо у нас

Германският производител на електромобили Next.e.GO Mobile, който трябваше да изгради производство в България до края на 2023 г., насочва фокуса си към строителството на три нови микрозавода в Европа и САЩ през следващите няколко години. Това стана ясно от думите на главния изпълнителен директор Али Везвай преди листването на компанията в петък, съобщава economic.bg.
Компанията вече има един завод в Германия. В момента подготвя старта на производството си в Северна Македония, което трябва да започне през 2024 г. и иска да построи още един завод в Европа. Освен това e.GO има амбицията за собствена фабрика в САЩ, за да се възползва от субсидиите, предоставени от американския Закон за намаляване на инфлацията.
Еconomic.bg припомня, че германският стартъп нашумя в България през юли 2021 г., когато Кирил Петков – тогава все още служебен министър на икономиката и бъдеще премиер – обяви новината за мащабна инвестиция на германската компания в страната. Надеждите за производствена база за електрически коли в Ловеч бяха големи, но първоначалното вълнение скоро замря.
Очакванията бяха, че строителството на завода ще започне през март 2022 г., а първите автомобили биха могли да излязат от него още в края на 2023 г. или началото на 2024 г. Впоследствие процедурите по издаване на разрешителните се проточиха, сроковете се изместваха, а в крайна сметка завод няма.
Това даде повод на партийните активисти на ГЕРБ да включат казуса в предизборната си кампания по-рано тази година и да го използват срещу „Продължаваме промяната“, като лансираха тезата, че проектът е бил „поредната партенка“ на ПП (б.р. – цитат на Николай Нанков), а германските инвеститори са взели държавната субсидия и са си тръгнали.
Факт е, че завод в Ловеч няма. Но също така е редно да се отбележи, че според инвестиционното споразумение българската държава бе поела ангажимент да предостави общо 34 милиона евро на Next.e.GO на три транша, при конкретно постигнати резултати. Първият, например, щеше да дойде едва след старта на производството на електрически коли. Такова няма – съответно няма и отпуснато финансиране.
Бизнес моделът на германския стартъп стъпва върху идеята за изграждането на повече на брой микрофабрики, в които да се произвеждат малки градски електрически автомобили. Според разчетите на базираната в Аахен компания e.GO строителството на един такъв завод струва около 60 млн. долара. Те са високо автоматизирани и могат да произвеждат около 30 000 електромобила годишно.
Източник: Economic.bg

Това е наркотикът, който терористите на Хамас взели преди нападението над Израел
