Часовник от 19 век посочвал началото и края на работния ден в Горна Джумая

Часовник от 19 век посочвал началото и края на работния ден в Горна Джумая
Снимка: http://ranica.eu

Някога в годините на турско робство Сар ага откраднал най-хубавата мома от село Кърджиево, днешно Българчево. Грабнал той девойката и я отвел в покоите си. Направил я своя наложница. Сломена от мъка, християнката отказвала да излиза навън. Показвала се само на прозореца, откъдето чувала тракането на стрелките на часовниковата кула, издигната в така наречената турска махала на Горна Джумая, днешен Благоевград. Тиктакането на часовниковия механизъм сякаш отброявало часовете и дните на тъжния й живот.

Покрусена от мъка, че ще роди от агата, тя не успяла да износи детето и пометнала. Вбесен от това, турският големец се показал на прозореца и стрелял по кулата, убеден, че тракането на стрелките е виновно за тежката загуба.

Пробойните от куршумите може да се видят и днес на старинната кула, която извисява снага на най-високото място в североизточната част на Благоевград.

Построена през 1867 година, тя се смята за един от най-старите възрожденски символи на областния център. Изградена е от майстори строители от Малешевско, а часовниковият й механизъм е швейцарски от 19 век и е сред малкото запазени старинни часовници у нас.

Легендата за Сар ага и хубавата християнка от село Кърджиево и до днес се разказва от по-възрастните жители на така наречената Турска махала в Благоевград. Местните се гордеят с часовниковата кула и до днес се събират на раздумка около нея.

Тя е изградена с форма на четириъгълна пресечена пирамида, а покривът й е островърх и с медна обшивка. Основната част на постройката е каменен зид, а близо до горния й край са поставени циферблати върху дървен градеж. Дълги години часовникът, изправил снага в североизточната част на града, стоеше мълчалив и самотен. Преди години обаче общинското ръководство задели трийсетина хиляди лева и възстанови тиктакането и чара на старинната кула.

Появата на часовника е предизвестена от бързото икономическо развитие на  Горна Джумая по време на Възраждането.

В ония години градът се превръща в истински занаятчийски център.

Расте броят на дюкяните, все повече хора започват да се занимават с дърводелство, дългерство, резбарство, златарство, кюркчийство. В книгата си "Град Горна Джумая" Васил Шарков пише, че по онова време в града е имало 22 шивачи, 42 обущари, 20 дюлгери и 30 хлебари.

"Обущарите, шивачите и сарачите почнаха да страдат от конкуренцията на пазара и от готово изработената стока, която идваше от столицата", разказва авторът. Истински разцвет бележи търговията. Горноджумайските търговци ходели често в Солун, Серес, София, Лом и стигали чак до Белград и Виена. След 1880 година в Горна Джумая града се заселили окооло 10-15 шивачи заедно със семействата си от Крушево, Битолско. През тези години били внедрени и първите машини в производството. Грънчарите направили дарак за вълна, а Осман паша валцова първата машина за мелене на брашно. /Мирчо Юруков в книгата "Кратък исторически очерк за Благоевград"/.

За да се гарантира спазването на лоялността в еснафската конкуренция, местните занаятчии решили да уеднаквят работното време. Това можело да се изпълни с помощта на тиктакащо устройство, което да дава началото и края на работния ден. Затова горноджумайските големци избрали най-високата част над града, за да издигнат часовниковата кула. По онова време - 60-те години на XIX век, на мястото, където сега е кулата, не е имало къщи. Наблизо обаче са били многобройните минерални извори и пералнята, които междуврпочем и днес съществуват.

Часовниковата кула е построена от майстори дюлгери от Малешевско. Предполага се, че е завършена през 1867 г., но няма документи, които категорично да докажат това. Самата кула наподобява старите български крепости от Средновековието. Тази подробност не е случайна, защото край нея е голямата турска махала. Явно по този начин е трябвало да се демонстрира мощта на българската средновековна държава.

Постройката е висока 17 метра и се състои от три части.

Основата е висока 12 метра и е зидана от речни камъни, споени с хоросан. В дървената част е монтиран часовниковият механизъм, а отгоре е островърхият като пирамида покрив. Тиктакащата машина с тегло 400 килограма е измайсторена от майстори-сахатчии от село Горно Броди, Серско. Това са тримата братя Димитър, Атанас и Георги Димкови. Циферблатите са три и са монтирани в трите страни на кулата, само северната остава празна. Камбаната е положена в основата на пирамидалния покрив и е изработена от майстори-леяри, също от Горно Броди. През 1883 година часовникът се повредил и веднага задругата повикала двама майстори от Малешевско -Доне и Христо, които го ремонтирали.

Васил Шарков пише в книгата си, че двамата амйстори строители отначало идвали инцидентно да работят в Горна Джумая. По-късно обаче довели и семействата си и се заселили тук. Тези майстори построили и прочутия Чаршийски мост, срещу днешния Младежки дом, на който тогава са били разположени шест дюкяна. Отделно от това изградили и училището в двора на местната църква. Десетина години по-късно е сменена камбаната на кулата с по-голяма, изработена в Горно Броди.

Днес реконструираната часовникова кула привлича много от гостите на Благоевград. Фасадата на сградата бе измазана, подмена е вътрешната електрическа инсталация, трите циферблата на часовника, дори настилката около постройката. Подменени са пантите на капаците на часовника с месингови, а обшивката на кулата е направена с медна ламарина. Най-атрактивна обаче е монтираната система за осветление на циферблатите, на камбанарията и на стените на сградата.

"Вечер е истинско удоволствие да се наблюдава старинната часовникова кула. Блести със своята уникалност и красота. Без нея в годините, в които не работеше, кварталът ни бе осиротял. Сега отново се гордеем, че пазим един от най-старите възрожденски символи на Благоевград", твърдят жителите на някогашнаат турска махала.

 

Коментари

Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Напиши коментар:

Въведете кода от картинката!

Още новини