Ще видим ли усмихнати като емотикони чиновници?
![Ще видим ли усмихнати като емотикони чиновници?](https://ilindenpres.bg/upload/looks/233/2f46136155978d625abea66bf5c215a8.jpg)
„Клиентът винаги е прав!”. Това клише първо не е съвсем вярно и второ - рядко проработва в администрацията у нас. Макар че се пишат кодекс след кодекс за поведението на държавните служители - да отделят нужното време на гражданите, да са добросъвестни, безпристрастни, почтени, да спазват политически неутралитет, че и да са любезни. Но все така българинът масово се оплаква от бюрокрацията у нас и от лошото отношение. Ще дойде ли скоро времето, когато ще ни посрещат в администрациите усмихнати и позитивни чиновници? Няма да е скоро, ще кажат скептиците. Други пък ще контрират, че и сега се срещат хора в администрациите, които наистина са готови да обслужат бързо и качествено гражданите.
Общинска администрация-Банско се опитва да усмихне своите служители с иновативна система, която на практика дава оценка на хората в кметството. За качеството на тяхната работа ще може да се произнесе всеки банскалия или гост на общината, който има вземане-даване с администрацията. Стига да има вайбър на телефона си. В деня, в който някой жител пусне заявление, той ще получи на телефона си предложение да постави оценка на чиновника. Това ще стане само с помощта на три емотикона - радостен, неутрален и сърдит. И ако чиновникът не иска да го мъмрят, че има недоволни граждани, то ще се наложи да заприлича на радостния емотикон - с усмивка да посрещне и да помогне на гражданина за решаването на казуса, по който е дошъл в сградата на кметството.
Естествено, че това няма да превърне администрацията в една огромна „усмивка”, но поне ще дисциплинира служителите. Те ще имат едно наум как се отнасят с хората, които обслужват. Истината е, че никой не иска от служителите да са вечно усмихнати, а да си вършат съвестно задълженията и да са в услуга на гражданите. За да има повече усмихнати емотикони в Банско, а скоро и в други Общини на страната. Но само с емотикони няма да се получи. Нужно е да имаме мотивирана администрация, която да се контролира ефективно дали изпълнява своите функции. А и големият въпрос не е кой е по-по-най усмихнат, а кога ще се оптизимира армията на чиновниците у нас? За да останат тези, които искат, могат и знаят как да са в помощ на всички нас.