Мисия невъзможна ли е новата формула на такса смет от 1.1.2025 г.

Сдружение на Югозападните общини продължава с поредицата от събития, посветени на една от най-актуалните теми за общините – предизвикателствата при трансформиране на системите за управление на отпадъците. Те показват категорично, че все още не сме готови за въвеждане на новата формула за такса смет. Защото проблемите са много повече от възможните решения. Поне засега. И е нужно не само да изпълняваме някакви европейски директиви с гол ентусиазъм, а и време за подготовка, за информационни кампании сред населението, за осигуряване на ресурс - човешки и финансов, за да може да се тръгне по нов път на изчисляване на такса смет. Затова е много вероятно кметовете на общини да поискат отлагането на всичко това поне с още една година. В противен случай има огромен риск да настане хаос в тази толкова важна услуга, която се очаква да поскъпне най-малко 3-4 пъти за данъкоплатците. А никой кмет не иска да увеличава данъци и такси. Още повече, ако тази данъчна тежест не е справедливо разпределена между всички граждани.
Във всяка една от срещите се затвърждава мнението, че общините няма как сами да преодолеят всички предизвикателства и затруднения, които срещат при прилагане на новите основи за изчисляване на такса битови отпадъци.
Общините стартираха процеса, като навсякъде са сформираха работни групи от общински експерти и съветници, които работят по променената нормативна рамка. В повечето общини се направиха предварителни изчисления за всички видове основи и се определиха възможностите за прецизиране на данните.
В момента се определят възможните варианти за определяне на зоните за сметосъбиране и сметоизвозване, честотата на услугата, тежестта на отделните видове услуги, приноса на разделното събиране и ред други експертни дейности, които ще залегнат в анализа и определянето на размера на такса битови отпадъци.
Изключително предизвикателство са проблемите, които общините срещат със съпоставянето на данните от различните официални регистри и информационни системи, като все още няма осигурен автоматизиран достъп на общините до регистрите на НАП, НОИ, НСИ, което би облекчило значително процеса.
Общините разчитат на подкрепа от страна на централната власт за гарантиране на приходите, ако наредбите не бъдат приети от общинските съвети или пък бъдат обжалвани. Това може да се случи само чрез нормативни промени. Важно е да се осигури и финансиране за нова техника, съдове и да се търсят иновативни решения за определяне на количествата отпадък.
По време на дискусиите се очертаха и други съществени проблеми, като недостатъчно доброто партньорство с организациите по оползотворяване или отказа от сключване на договори от фирми, занимаващи се с излезлите от употреба гуми, батерии и акумулатори, негодни лекарства, масла, опасни отпадъци и др.
Общините напълно са изключени от финансиране за дейности по обезвреждане на тези продукти, а така също и за организиране на дейности по разделно събиране на масово разпространени отпадъци и стимулиране на гражданите за разделното им събиране.
Продължават усилията на СЮЗО и общините – членове за търсене на балансирани решения, така че прилагането на принципа „замърсителя плаща“ да доведе до качествена промяна в управлението на битовите отпадъци и поведението на всички нас като граждани.

ВАС даде зелена светлина на строежа на АМ Струма през Кресна без нов ОВОС
