ДНСК няма пари за проби при съмнение за лошо качество на пътищата
В бюджета на ДНСК няма средства за взимане и правене на проби там, където има съмнение за качеството на влаганите материали. Това заяви пред БНР арх. Деляна Панайотова - и.д. началник на Дирекцията за национален строителен контрол. По думите й такива средства не са били предвиждани в последните поне 10 години.
"В последните години ДНСК леко е абдикирала поради липсата на финансови възможности в една функция, която законът й възлага - да отговаря за качеството на строителните продукти, т.е. ДНСК има тези права, но и тези задължения. При възникнало съмнение по време на строителния процес в качеството на определен вложен материал, ДНСК има право да извика проба, но за съжаление в последните години ДНСК не разполага с този финансов ресурс. По този повод сме водили разговори с министър Шишков. Той проявява пълно разбиране. Имаме увереността, че с приемането на следващия бюджет това ще бъде заложено като приоритет", обясни тя в интервю за предаването "Неделя 150".
Арх. Панайотова отбеляза обаче, че основната отговорност е на строителния надзор:
"Той пряко е отговрен за качеството на вложените материали и начина, по който се полагат. /.../ Ако видим, че имаме актовете и протоколи по време на строителството, съставени и представени пред нас своевременно, не би следвало да имаме основание за съмнение. При възникнали в последствие нередности или проблеми със строежа, отговорност носи строителният надзор", посочи тя.
Строителният надзор е фирмата - посредник между възложителя и строителя, обясни началникът на ДНСК и добави, че на тази фирма се плаща от възложителя.
По думите й ДНСК упражнява контрол върху строителния надзор.
"Много ми се иска да кажа, че магистралите ни не са нито тънки, нито дебели, а са толкова, колкото е необходимо, за да функционират правилно. За съжаление, в контекста на последните разкрития не съм достатъчно уверена да потвърдя това. Към настоящия момент нашето законодателство така е устроено, че органите на ДНСК имат възможността да осъществят контрол в етап, в който вече е малко късно да се направи адекватна проверка на вложените материали и съответно начина, по който е реализирано строителството, извън частта с документи, т.е. ние проверяваме нещата как са по документи", коментира тя.
Арх. Деляна Панайотова не смята, че става дума за износване в случая с резултатите от пробата на Северната скоростна тангента в София, при която стана ясно, че липсва една трета от асфалта. Според нея става дума за невложени материали.
"Убедена съм, че министър Шишков е взел решение - достатъчно аргументирано и посъветван от хора, които знаят и са уверени в това, което са го съветвали. Предполагам, че няма проблем", каза още тя.