ИПИ: Продължава образованието в излишни за пазара професии

Снимка: pixabay.com
Снимка: pixabay.com

Обущар, дърворезбар, животновъд и растениевъд. Това са само част от ключовите професии, които могат да се придобият само в една област в България. Според скорошен доклад на Института за пазарна икономика у нас има общо 26 професии, които се предлагат само в една област.

Например бижутер – в Пловдив, кинолог или библиотекар – в Монтана, обущар – в Пазарджик, растениевъд – в Стара Загора, животновъд – в Ямбол и други. 

В Благоевград работодателите търсят оператори в дървообработването, а професионалното образование предлага икономист-информатици. Във Варна се търсят асистенти на лекарите по дентална медицина, а образованието предлага дизайнери. Във Враца се търсят шивачи, а се предлагат готвачи. Най-много готвачи се обучават и в Хасково, въпреки че там се търсят строители. 

Данните са на база план-приема за професионалното образование за учебната година 2024/2025 г. От другата страна на таблицата са по-разпространените професии, като готвач, която може да се придобие в 27 области, или ресторантьор, която може да се придобие в 25 области, икономист и икономист-информатик – също в толкова. Единствено професията техник на транспортна техника присъства в план-приема във всяка една от 28-те области.

Същевременно шест от професиите, за които е имало прием през предходната учебна година, през тази не се предлагат – това са музикант-вокалист, техник-геолог, корабостроителен техник, работник в озеленяването, камериер, помощник-инструктор по фитнес.

Всъщност една трета от работната сила на страната е от хора, завършили професионално образование. Коефициентът на икономическа активност на тази група е почти 83%, като това е с близо 7 процентни пункта повече спрямо групата на хората със средно образование (76.1%) и с близо 9 процентни пункта спрямо средното ниво за страната (74%). Показателите за заетостта и безработицата на работната сила с придобита професионална квалификация също са сравнително благоприятни. Коефициентът на заетост на хората с ППК е 79.7% при 70.7% в страната, а на безработица – 3.7% при 4.4% в страната през 2023 г.“, казват от ИПИ.

Очаквано, най-голям дял записани ученици има в професиите, които се преподават в повечето български области – като техник, икономист, ресторантьор и пр. Прави впечатление, че много желаещи има и за професията дизайнер и техник-растениевъд. Докато някои професии наистина изглеждат екзотично и всички завършили трудно биха се реализирали, голяма част от типичните за техникумите в миналото професии – като заварчик, стругар, шлосер, строител – са малко застъпени и в тазгодишни прием (с по под 100 места)“, добавят от ИПИ.

По-притеснителната тенденция е, че за 15 от 20-те професии, които най-много се търсят на пазара на труда, „професионалното образование подготвя малко (под 1% от приема) или никакви кадри“. Това означава, че за 75% от случаите професионалното образование не подготвя подходящи кадри. За професията със заявена най-висока потребност – строител с дял от 15% от всички търсени специалисти – приемът е едва 0.2% от започналите обучение", откриват от ИПИ. Потребностите от шивачи и машинни оператори формират по над 6% от заявените места, докато в професионалното образование те представляват по 0.3% от приема. Сравнително голямо съответствие има само при професиите на готвачите, строителните техници и графичните дизайнери.

Тази тенденция обаче няма да се подобри в следващите 3 до 5 години – това е периодът, в който понастоящем заетите ученици ще завършат и ще започнат да търсят работа. Според експертите от Института данните потвърждават, че „професионалното образование има ключова роля за трудовия пазар“ в България. В същото време професионалното образование не изпълнява основната си задача да осигурява пряка връзка между търсенето и предлагането на кадри“, предупреждават икономистите. От там потвърждават, че у нас все още се предлагат професии, които реално не се търсят от бизнеса.

От Института препоръчват да се въведе задължение училищата да проследяват приложението на придобитите знания, както и задължение да се намали план-приема за професии, които не се търсят. Според тях е добре да се въведе по-широко отраслово образование с акцент върху езиково и технологично обучение, защто раздробяването на много на брой и силно специфични професии и специалности не позволява на завършилите лесно да преминават от едно професия в друга при необходимост.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини