Николай Шушков: Влизането в Шенген е историческо събитие за България, но и голямо предизвикателство

Николай Шушков
Николай Шушков

Присъединяването на България към Шенген е историческо събитие. Но в същото време е и голямо предизвикателство. Не е толкова далеч времето, когато пътувахме с открити листове в района на Петрич. Преди 25 години пък се редяхме за визи, а сега ще пътуваме като равноправни европейски граждани свободно в Шенген. Това заяви бившият областен управител на Благоевград Николай Шушков, който дълги години бе на ръководни постове в митниците на страната.

Той се върна назад във времето - на 1 януари 2007 година, когато България се присъедини към Европейския съюз. Тогава Шушков е  началник на Митница „Кулата“.

„Това бе друго знаменателно събитие за страната ни. Няма да забравя никога думите на професор Божидар Димитров, че това е първата граница на Балканския полуостров, която не пада след война от 9 век досега. В Националния исторически музей има специален кът с бариера и други предмети от граничния пункт, които предадохме след влизането ни в ЕС“, разкри бившият митнически шеф.

Според него още през 2013 г. трябвало България да е в Шенген, но не се случило заради някои геополитически съображения. Миналата година се навършиха 100 години от откриването на ГКПП „Кулата - Промахон“, който започва да се изгражда заедно със строителството на жп линия, която да свърже пристанището в Солун със София. Но реално функционира от 1964 година. В края на 60-те години на миналия век започва преминаването на тежкотоварни автомобили. За да се стигне до 2007 г., когато отпадна митническият контрол, а сега отпада и граничният контрол, проверката на паспортите. Това е историческо завоевание за България. През декември 2006 година през граничния пункт на Кулата преминавали по 800 тира на денонощие в двете посоки, след влизането ни в ЕС тази бройка стигна до 3000 на денонощие в двете посоки. Сега се очаква този поток да се увеличи още повече.

„Оптимист съм, че този начин на придвижване между България, Гърция, Румъния и другите страни в ЕС ще помогне много на нашата икономика. Защото за транспорта най-важно е да предлага бърза и качествена услуга. Много превозвачи ще имат по-лесен достъп до България. Възможно е обаче да има дъмпинг от превозвачи от трети страни. Защото от Германия дотук няма кой да го провери. Тук е ролята на българските контролни органи. Защото приемането ни в Шенген е и отговорност. Първата и най-важна задача е да се довърши автомагистрала „Струма“, магистралата Ботевград - Видин, както и други пътни артерии, защото инфраструктурата ще е подложена на сериозно натоварване“, каза Николай Шушков. Той подчерта, че членството ни в Шенген е голям плюс и за съседна Гърция, която по суша освен с България граничи с Албания, Северна Македония и Турция, а те не са в ЕС. Много повече от стоките, пристигащи на гръцките пристанища Солун и Пирея, ще преминават през нашата страна.   

Преди години по негова инициатива пътните такси и разрешителни преминали към митниците, мерило се осовото натоварване, общото натоварване. Това вече няма да се прави на граничните пунктове с Гърция и Румъния. Контрол трябва да има, но не бива да се пречи на движението. Работа на държавата е да осигури възможност за мерене на товарите. Защото един анализ, който е направен за пристанище Бургас, докато Шушков бе зам.-министър на МРРБ, показал, че през 2022 г. всяко второ МПС е било претоварено.

„Как ще се мери тежестта на тежкотоварните автомобили? АПИ и ИА „Автомобилна администрация“ имат мобилни кантари, които са в самото пътно платно, но в тях е заложено отклонение от 10% на товара. Защото автомобилите преминават с висока скорост. Ако тежат 40 тона, кантарът може да отчете 44 тона или 36 тона. Така че тази информация ще е по-скоро за ориентация, но не може да послужи за налагане на санкция за претоварване, защото кантарите не са точни“, изтъкна Николай Шушков.

Коментари
Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
    Няма добавени коментари!

Още новини