Николай Шушков: Влизането в Шенген е историческо събитие за България, но и голямо предизвикателство

Присъединяването на България към Шенген е историческо събитие. Но в същото време е и голямо предизвикателство. Не е толкова далеч времето, когато пътувахме с открити листове в района на Петрич. Преди 25 години пък се редяхме за визи, а сега ще пътуваме като равноправни европейски граждани свободно в Шенген. Това заяви бившият областен управител на Благоевград Николай Шушков, който дълги години бе на ръководни постове в митниците на страната.
Той се върна назад във времето - на 1 януари 2007 година, когато България се присъедини към Европейския съюз. Тогава Шушков е началник на Митница „Кулата“.
„Това бе друго знаменателно събитие за страната ни. Няма да забравя никога думите на професор Божидар Димитров, че това е първата граница на Балканския полуостров, която не пада след война от 9 век досега. В Националния исторически музей има специален кът с бариера и други предмети от граничния пункт, които предадохме след влизането ни в ЕС“, разкри бившият митнически шеф.
Според него още през 2013 г. трябвало България да е в Шенген, но не се случило заради някои геополитически съображения. Миналата година се навършиха 100 години от откриването на ГКПП „Кулата - Промахон“, който започва да се изгражда заедно със строителството на жп линия, която да свърже пристанището в Солун със София. Но реално функционира от 1964 година. В края на 60-те години на миналия век започва преминаването на тежкотоварни автомобили. За да се стигне до 2007 г., когато отпадна митническият контрол, а сега отпада и граничният контрол, проверката на паспортите. Това е историческо завоевание за България. През декември 2006 година през граничния пункт на Кулата преминавали по 800 тира на денонощие в двете посоки, след влизането ни в ЕС тази бройка стигна до 3000 на денонощие в двете посоки. Сега се очаква този поток да се увеличи още повече.
„Оптимист съм, че този начин на придвижване между България, Гърция, Румъния и другите страни в ЕС ще помогне много на нашата икономика. Защото за транспорта най-важно е да предлага бърза и качествена услуга. Много превозвачи ще имат по-лесен достъп до България. Възможно е обаче да има дъмпинг от превозвачи от трети страни. Защото от Германия дотук няма кой да го провери. Тук е ролята на българските контролни органи. Защото приемането ни в Шенген е и отговорност. Първата и най-важна задача е да се довърши автомагистрала „Струма“, магистралата Ботевград - Видин, както и други пътни артерии, защото инфраструктурата ще е подложена на сериозно натоварване“, каза Николай Шушков. Той подчерта, че членството ни в Шенген е голям плюс и за съседна Гърция, която по суша освен с България граничи с Албания, Северна Македония и Турция, а те не са в ЕС. Много повече от стоките, пристигащи на гръцките пристанища Солун и Пирея, ще преминават през нашата страна.
Преди години по негова инициатива пътните такси и разрешителни преминали към митниците, мерило се осовото натоварване, общото натоварване. Това вече няма да се прави на граничните пунктове с Гърция и Румъния. Контрол трябва да има, но не бива да се пречи на движението. Работа на държавата е да осигури възможност за мерене на товарите. Защото един анализ, който е направен за пристанище Бургас, докато Шушков бе зам.-министър на МРРБ, показал, че през 2022 г. всяко второ МПС е било претоварено.
„Как ще се мери тежестта на тежкотоварните автомобили? АПИ и ИА „Автомобилна администрация“ имат мобилни кантари, които са в самото пътно платно, но в тях е заложено отклонение от 10% на товара. Защото автомобилите преминават с висока скорост. Ако тежат 40 тона, кантарът може да отчете 44 тона или 36 тона. Така че тази информация ще е по-скоро за ориентация, но не може да послужи за налагане на санкция за претоварване, защото кантарите не са точни“, изтъкна Николай Шушков.

От днес в цялата страна водата е с нови цени
