Общините искат повече средства в сравнение с миналата година за своята дейност
За разлика от бюджетната 2022 г., когато закъснението при приемането на Закона за държавния бюджет на страната беше едва с три месеца, то през 2023 г. реалистичните очаквания са държавата и общините да работят без приет ЗДБРБ за 2023 г. поне до м. май - юни. Служебното правителство вече предприе стъпки за подготовката на проект на ЗДБРБ за 2023 г., който да бъде внесен в 49-то Народно събрание.
В рамките на процедурата НСОРБ ще внесе актуализирани предложения за бюджетните взаимоотношения с общините за 2023 г., които да отразяват промените в условията и средата за работа. Разчетите на Сдружението сочат, че средствата за общините за 2023 г. следва да бъдат завишени най-малко с 1 101 млн. лв. спрямо актуализирания бюджет за 2022 г.
Освен инфлационният натиск и ръста на цените на енергоносителите увеличението трябва да отразява ръста на минималната работна заплата и да гарантира изпълнението на секторните политики по доходите в образованието, здравеопазването, социалните дейности, администрацията и културата.
Приоритет в преговорите с правителството ще е осигуряване на останалите 50% от договорените средства за инвестиционни проекти, за които беше постигнато споразумение през 2022 г.
През настоящата година почти паралелно ще бъдат водени преговорите по два Закона за държавния бюджет – за текущата и за следващата година. НСОРБ ще настоява в бюджета за 2024 г. за делегираните от държавата дейности увеличението на плащанията да бъде с 15% по-високо, а за трансферите за местни дейности – с 25%.
В частта структурни промени и реформи НСОРБ ще настоява за включване в пакета данъчни закони на изменения в ЗМДТ, които да обхванат данъчните оценки на имотите и включване на необлагаемото в момента имущество.