ФЕНОМЕНОЛОГИЯ ВЕДА СЛОВЕНА

ФЕНОМЕНОЛОГИЯ  ВЕДА СЛОВЕНА

 „Веда Словена“ е една дискусионна, привлякла вниманието на изследователи от различни поколения тема. Въпросът за автентичността на събраните и публикувани (1874/1881 г.) от хърватския изследовател Стефан Веркович родопски старинни епически песни е обект на повече от вековен спор с противоположни оценки и заключения.

Потребността за историографски прочит на културното явление „Веда Словена”, се отнася към много исторически реалности. Песните от двата сборника съчетават натрупани пластове на фолклорни епохи, за които се смята, че не могат да бъдат отделени, поради смесването на митично, вълшебно и битово.

Песните включени в сборника отразяват действителното поведение на жителите на контактната зона на Западните Родопи и би трябвало да се осмислят в рамките на българската народностна култура. Това виждане е възможно, при условие, че основен метод за наблюдение на миналото е то да не бъде наблюдавано като завършеност, а в динамика и развитие, т.е. като процес на унаследяване.

Песните в цикъла „Веда Словена” придобиват ново значение и изискват ново осмисляне, разгледани в контекста на нелитературен, устен пренос на митологизирани, дълбоко вкоренени в манталитета и поведението на балканските народи и съхранени във фолклорните традиции същностни характеристики на контактните общности.

Причините за противоречията при оценката на текста на различните поколения учени се крият в нецялостното познание на проблематиката съхранена в културното явление „Веда Словена”. Формирането  становищата и отношението към явлението на различните историографски  поколения би трябвало да се наблюдава в контекста на историческото време, в което възникват, в зависимост от идейните направления, политическата ситуация, достъпните и осмислени исторически сведения към дадения момент, от моделите на мислене и поведение на изследователите през различните периоди. Този метод дава най-добрите възможности за разбирането на позициите на отделните автори, причините за техния подход към проблема „Веда Словена“ и обективността на техните заключения.

Периодът на непосредственото събиране и отпечатване на песните от Стефан Веркович и Иван Гологанов, който поставя началото на научния интерес към този въпрос е свързан с оценката на тяхното дело.

Модерните, за времето на Веркович идеологически доктрини – „илиризъм“, „славизъм“, заедно с новосъздаващите се национални идеи и политическите цели,  конюнктурните интереси на някои държави не допускат независим прочит на родопската „Веда”.

Поставен в конкретна историческа среда и в зависимост от политическата обстановка, заедно с политическото въздействие върху идеите и научните дирения се достига до извода защо културното явление „Веда Словена” става политически неудобен проблем. Особено неудобен проблем е „Ведата” за интересите на Сърбия, Гърция и Русия, защото  песните в него охарактеризират белезите на наднационалната, средновековна българска култура. Именно поради тези причини сборника е обявен за мистификация и то от учени свързани с изброените доктрини.

Историографският поглед върху „Веда Словена“ в периода на създаването на националните държави на Балканите обхваща зараждането на самата българската научна историография. В този контекст е необходимо, явлението „Веда Словена” отново да бъде оценено като проекция на съвременните й национални тежнения и политически стремежи. Идеята за етническо обединение на българите във възстановената държава дава отражение върху основните тези на поколението историци от края на XIX в. до средата на XX в. Водещи са становищата на медиевистите, които със своята ерудиция и безспорен авторитет влияят върху следващите поколения изследователи. За съжаление, това първо историографско поколение все още не е започнало да работи над проблемите на културният синкретизъм и възможностите за унаследяването на културни модели от античността и преносът им в средновековната българска  Държава.

Неточностите в изследванията на „Веда Словена“ на историографското поколение до Втората световна война се подчертават от все още недостатъчния фактологически материал и изследвания върху културата на завареното антично население в българските земи, с който учените са разполагали. Днес новите археологически, етнографски, фолклорни, културно-исторически изследвания, развитието на нови научни дисциплини като тракологията доведоха до възможност за обобщения върху културния синтез и наслагвания в кръстопътната зона на България и Балканите, но това е днес.

Това, което науката за човека е наблюдавала, описвала, интерпретирала в класическият епос с поколения изследователи(какъвто да речем е Омировият), за „Веда Словена“ предстои.

          Следва продължение …

Д-р Денис Исаев

Коментари

Екипът на Илинден Прес Ви информира, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни думи и квалификации, както и обиди на расова, етническа или верска основа. Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Илинден Прес от потребителите. Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Илинден Прес. Преди да пишете коментари, прочетете нашите правила за участие във форумите.
  1. Гришата
    Toва е един от големите и най-важни български феномени! Няма да се учудя, във Ведата да има описани орфически детайли...
  2. Лили
    Българската историческа наука гузно мълчи за Веда Словена! Може би притискана от външни фактори или от некомпетентност
  3. Ali Baba
    I dali rusnacite i sarbite kato ne vidiaha tam 4e niama slaviani mai se uplashiha za tehnite panslavizmi? Dali trakite ni kazvat zdraveite s tozi epos ?
  4. Ламброзо
    Г-н Исаев, дали Веда Словена политически не е осъдена на смърт и забвение? И защо ако е вярно?
  5. Денис Исаев
    Здравейте г-н Амброзо! Според мен, \"Веда Словена\" не може да бъде осъдена, тъй като е литературизирано-записано културно явление, отразяващо нестихнала българска култура. Тя все още е жива система от поведение и шанс на безплодната съвременна цивилизация, по отношение на цивилизационни идеи и хуманизъм. От нас зависи, обаче да я пренесем за поколенията като осъзната ценност! До скоро - Денис Исаев.
  6. Реалност
    Веда Словена е поръчков фалшификат сътворен от руско-сръбския шпионин Стефан Веркович. Направете си сами извода, той не е помак а е записвал помашки песни. Дори е бил монах.Което значи че не е бил обективен. През 1862 г. сръбският министър-председател Илия Гарашанин му поставя тайната мисия да съдейства „македонските славяни при разрешаването на Източния въпрос да се считат за славяни, а не гърци“. Оттогава до 1875 г. Веркович редовно изпраща до сръбското правителство секретни доклади за обстановката в българските земи под турска власт.
  7. До Реалност от Тръмп
    НеРеалност до къде ще стигнеш с Уикипедия знанията е ясно. Но именно руснаците спират Веда Словена ,защото виждат ,че не е по техните очаквания. Във Ведата има всичко друго, но не и славяни...Това ги изплашва и я обявяват за фалшификат! И то само учени на издръжка на Русия и Сърбия, докато на Запад учените я приемат..А Веркович може да бил всякакъв , но е бил честен човек и не е скрил неочакваното от \"панславистите\" откритие. За това той е задържан 13 години в Русия за да не говори и пише.
  8. Krusho
    Ама, за какво става дума с 5 думи във Веда Словена?
  9. Путин
    Русофоби!
  10. Денис Исаев
    Г-н или г-жо Реалност(не знам каква точно \"реалност\"), всичко което споменавате показва, че познавате добре проблема и изцяло. Бихте ли ме осведомил/а известно ли Ви е, дали необходимо да си българин, за да пишеш на български и дали братя Шкорпил(да речем) не са описали друга страна, а не България, щом не са българи!? Всъщност, г-н или г-жо \"Виртуална Реалност\" не разбирам смисъла на казаното от Вас, може би защото сте от Друга, Паралелна, непонятина \"Реалност\"? Всъщност, благодаря, че пишете и ще се радвам да Ви напиша друг текст, който ще покаже, че говорите без \"реални\" доводи.
  11. Реалност
    Господин Тръмп, не само във Уикипедия има информация. Веда Словена не е феномен. Факт е че Веркович е католически монах. Тоест Ватикана има пръст в нейното сътворяване. Тайни общества , масони и прочее. Затова е създаден Ордена на Дракона. Финансиран от Ватикана, Австроунгария и Русия. Русия дори е изпращала стотици монаси в Атон, който освен верска дейност и пропаганда са се занимавали и с финансиране на тероризъм тогава. Това е била и целта на Ордена на Дракона. Такъв таен орден е бил и този на Карбонарите. След анексията на Балканите от Австроунгария, Русия започва да финансира агентурата си срещу влиянието на Австроунгария. Такъв е например сръбския злодей Караджорджевич. Капитан Петко воевода също е бил платен руски агент, но това вече е друга тема
  12. Реалност
    - Уважаеми господин Денис Исаев, аз определено съм почитател на западната фундаментална наука а не на \"всерусийската\", обаче мисля че и братя Шкорпил също са преследвали имперски интереси, тези на Австроунгария. Виждам че боравиш с клишета на пропагандната историческа митология, като изпитано средство за подмяна на реалността. Добре би било да бъдем по предпазливи, историята е най неточната наука
  13. Пространство
    Господин Увеличена Реалност, моля прочетете отново текста!
  14. Време
    До голяма степен, текстът потвърждава думите на Самовлюбеното Его, което не допуска друга реалност. А именно, в текстът се твърди, че явлението е такова защото е описано и е литературизирано - записът го превръща в явление. Второ, именно политическите зависимости, които \"Реалността\"споменава мистифицират същото явление. Иде ми да проникна в Пространство.
  15. Пеевски
    Дали сте чели въобще Веда Словена господа или поне част от нея?
  16. Тръмп до Реалност
    Господин Тръмп, не само във Уикипедия има информация/ има я/. Веда Словена не е феномен/ти ще кажеш недоносче/. Факт е че Веркович е католически монах/всеки може да е монах. и какво от това?/. Тоест Ватикана има пръст в нейното сътворяване/пръст в гъзъ ти си, си сложил, фантасмагор/. Тайни общества , масони и прочее/изтрий си очилата ,че приличаш на току що събудил се в Рая/. Затова е създаден Ордена на Дракона/много ама много си се объркал за този орден.../. Финансиран от Ватикана, Австроунгария и Русия/Баси, а всички те са съюзници за да правят едно и също нещо. А те са смъртни врагве/. Русия дори е изпращала стотици монаси в Атон, който освен верска дейност и пропаганда са се занимавали и с финансиране на тероризъм тогава/вместо мозък имаш боза/. Това е била и целта на Ордена на Дракона/Дракон да те ухапе по тъпата тиква/. Такъв таен орден е бил и този на Карбонарите/те са масони ако нямаш против а масоните са си тайни от край време. откри америка/. След анексията на Балканите от Австроунгария/тя от теб разбирам ,че анексира целите балакани..класик си!/, Русия започва да финансира агентурата си срещу влиянието на Австроунгария. Такъв е например сръбския злодей Караджорджевич. Капитан Петко воевода също е бил платен руски агент, но това вече е друга тема/изтрий си очилата пак ,че....
  17. до Тръмп
    цитат: \"изтрий си очилата пак ,че...\".....нямам време в момента да те опрвергая, но ...... Платен, да, платен руски агент е Петко Киряков. Съратници са с Димитър Общи и платени участници при гарибалдейците който са карбонари, както и в Критското въстание. Критското въстание изцяло е платено от Русия. След разгрома му, двамата с Общи ги измъкват руснаците с гръцки паспорти. Самият Петко никога не е взимал участие в революционна организация и друга организирана дейност с цел освобождението на България. Занимавал се е само с бандитизъм и откупи. Въпреки, че е съвременник на двете български легии, на Старозагорското и Априлското въстание, не взима участие в нито едно от тях, нито в един от комитетите на Левски, въпреки, че такива е имало из Родопите. Като успешен разбойник, владещ няколко езика бързо е влязъл в полезрението на руското военно разузнаване и е изпълнявал предимно техни задачи. Както и Панайот Хитов, и Филип Тотю. Тези последните, също не са взели участие в организираната революционна дейност за освобождението, естествено, по руска поръчка. И тримата са имали руски пенсии. На Петко Киряков е подарено и поместие в днешна Украйна, което той естествено продава. Бил е кристално ясен на Стамболов, който заслужено го подлага на наблюдение и му налага ограничения. Вие на Стамболов ли вярвате или на комунистическо-руската пропаганда за Киряков?!
  18. Реалност до Бай Тръмп
    продължение - Има и един друг елемент, свързан с вкарването му в затвора във Варна. След Освобождението той става войвода на банда, която плаши турските собственици на земя, принуждавайки ги да напуснат България, след което българското правителство им отнема земята и така се оземляват много безимотни български селяни. Добре, ама прогонените турци се оплакват и се създава по този повод Карнегиева анкета, която установява съществуването на подобни банди, но не може със сигурност да ги свърже с директиви от София. Тъй като Петко е един от няколкото кокор-башии поименно споменати в анкетата, правителството се принуждава да го осъди и да го затвори за известно време, за да замаже очи. Петко смята това за огромно предателство, защото плашенето и прогонването на имотни турци от България за да се оземлят български селяни е тайна и целенасочена правителствена политика.
  19. епос
    Навремето един много начетен преподавател ме убеждаваше как Веда Словена е повече от очевидна мистификация, като най-подробно описваше как българинът Гологанов е наемал хора да му пишат песните и как те след време си били уж признали че всичко са си измислили. И как епосът е нямал художествена и литературна стойност въпреки епохалния си обем. Да допълня - че въпросният преподавател е с отлични познания по старобългарски, история и съвремие на българската литература. Дали ако Веда Словена е фалшификат не трябва да обявят и песните на братя Миладинови за такива?
  20. Stalin
    E, ruskite slugi shte ripat mnogo sega! Shte kazvat ce Veda Slovena e mistifikaciq i falshifikat. Isaev daite kakvo pishat zapadnite uceni za neia.
  21. от Реалност до \"Сталин\"
    Да се отрича автентичността на \"Веда Словена\", не означава че си руска слуга, това просто е свободно мнение. Все пак Веда Словена не е написана от помак, а е написана и интерпретирана от хърватски монах с руски пари. И е очевидно че Веда Словена е превърната в един от многото фетиши , благодарение на който са реализирани няколко Възродителни пороцеса имащи за цел асимилация на помаците по руски образец и диктовка. Видно е дори че инерцията от тези рецидиви продължават и до днес. Да се твърди че помаците са най \"чистите\" българи, може да ти пишат шестици в българските университети или училища, но това е далеч от научната истина. Аз просто виждам един кафяв шовинизъм в тези твърдения, поради комплекса в национална ни идентичност. Това разбира се не е златната среда в която трябва да се развиваме в региона и да съжителстваме мирно, това е крайност. Твърдението че помаците са наследници на траките е симпатична идея, но това трябва да го кажат самите помаци а не Възродителите. Иначе аз допускам че преди да приемат помаците исляма, в по голямата си част те не са били християни. Самата \"Веда Словена\" и нейната дискредтация или пък като потенциална доктрина няма потенциал да бъде исторически автентичен факт или доказателство че това коренно балканско население се е опрделяло като \"чисто българско\". Ако греша, покажете го тук да го видим ще се радвам. Не само Стефан Веркович , но и всички останали монаси християни от Атон, до Рилския манастир в БПЦ, РПЦ определят назидателно помаците с термина - \"българомохамедани\", това е било политика , която е била в услуга на руските имперски интереси на Балканите. Именно в руската култура от векове наричат населението изповадващо ислама - \"могамедани\". От там идва всичко.
  22. Денис Исаев
    Да имаш мнение не е полезно. Мнението е поназнайване на процеса, явлението, събитието, предмета, човека. Да имаш знание, познание за изброентие категории означава да ги познаваш в Цялост, това не мнение. Кажете моля, г-н ограничена Реалност, откъде вадите тези тези, цитирайте нещо , с което да потвърдите твърденията си - Моля! Изстрелите на думи и понятия са случайни и в тъмнината на вашето МНЕНИЕ! С ИСКРЕННО УВАЖЕНИЕ!
  23. Ali Baba
    Ti li \"Realnost\"shte mi kazesh be mekere dali sam balgarin ili ne ?! Az sam balgaromohamedanin i se gordeia s tova! Ama nali Erdogan se cunka i gunka s Putin ta sega takiva panturkistki agenti kato teb varluvat tuk. No az te znam teb majkuno gadna! Adresa na teb ti e SKOPIE !!!
  24. Реалност
    Предлагам Ви подобен скандален пример, в класика в която лъжата става истина : \"В един репортаж за археологическо откритие - скални рисунки край село Богомолско, Калин Йорданов, доктор по история и археология, вижда, че това всъщност са творби на негов приятел, Веселин Митев, направени преди 20 години.\" - http://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/Razkazat-na-muzikanta-kojto-vkara-arheologiiata-v-griah-video_70619.html
  25. "Х"
    Веда Словена, трябва да се нарече Веда Булгара. През 1991 г. писателят Иван Богданов издава монографията си «Веда Словена и нашето време», която е сериозен опит да бъде доказана нейната автентичност. Грешката на Богданов е, че търси корените на епоса в «трако-славянския субстрат», което е напълно разбираемо, предвид времето когато е писан трудът му. Всъщност корените са съвсем други и очевидно представят един силно изменен с времето пра(древно)български епос. Неслучайно той е оцелял у българските мюсюлмани. Преди приемането на исляма, това население е изповядвало богомилството и така е съхранило старите езически епически сказания, които са изчезнали при българите християни под въздействието на унищожаващата езическите спомени християнска църква. Аналогично след приемането на исляма, ходжите и моллите също са забранявали да се изпълняват «каурски» (гяурски, невернишки) песни. Ето някои показателни примери, които аз съм открил: 1. В езика но сборника, често се срещат изразите «десна / лева хи рока» – дясната/лявата си ръка, т.е. българското диал. хи – е възвратното местоимение си, своята. Със сигурност Гологанов не е знаел че аналогично местоимение съществува в осетинския език, иронски hi, дигорски hе – свой, си. 2. Друг такъв пример е израза «жарна вода / сурна вода» – свещена вода, от жар – огън. Този израз се явява славянски смислов превод на осетинското sыgъdæg 1. огнен, горящ, 2. чист, свят; sыgьdæg dоn - чиста вода, свещена вода, но букв. означава «огнена вода». Аналогът «сурна вода» означава същото, но е производен на праиндоиранското *suxra, индоарийски *sukra, протоиндоирански *(s)cukra – яркочервен, блестящ, чист, ясен, отново свързан с огъня, в авестийски suxra, средноперсийски suxr, съвр. персийски surx, sorx, гилянски sorx, искашимски surkh, ягнобски, шугнански, пущунски surx, язгулемски sêrx, вахански sŭkr, йидга surkoh, осетински sыrx / surx, кховарски sorum – ярък, огнен, огненочервен, в праиндоирански suriā – слънце. Пречистването с огън е типично за иранските народи. 3. абрита никатна, е интересен израз, който Гологанов обяснява по следния начин: «абрита – вода която давала безсмъртие, никатна – която турела человекот в темнилото, в гробът», т.е «жива вода» и «мъртва вода». (Веркович-2, 1881: 314-315, 328) За абрита, което е неточно предаване на по-стара дума, може да посочим, в авестийски amērētat, староперсийски amriyta – безсмъртие от mērēt / mriyta – смърт, осетински иронски æmælgæ, дигорски ænæmælæt, ænæmælgæ – безсмъртен, от mælæt / mælgæ – смърт. (Абаев-2, 1973: 86-87) За думата никатна – мъртва, може да посочим в осетниски иронски nīwыn, дигорски niwаgъæ – нещастие, гибел, и осбено в осетинското nыgæd / nigæd – погребение. (Абаев-2, 1978: 186, 196-197) Но по-вероятно този термин да е съхранен от най-ранния хурамитски периода на богомилството. 4. Интересен пример е думата «барита» която означавала селски кмет, селски първенец, старейшина. Едва ли Гологанов е знаел, че в персийски bārcha, bārgah означава съд (като учреждение), в таджикски barpo – учреждение, осетински barad – право, власт, bar – съдебно право, осет. дигорски bаrdаr, bаrdаræg, иронски bаrdаræg – повелител, управник, упълномощен с власт, производни на изходното bar / baræ – воля. (Абаев-1, 1958: 235-236) 5. Друг пример е изразът «земята Читайска» откъдето дошли българите преди да минат Дунав. Същият израз го има и в Нартския епос – земята на народа кинти / чинти / чити, която се е намирала в съседство с Нартската земя. Значението на чинти / чити, в балкарски кинти е неясно от легендите, но може да се обясни съвсем логично от кавказките езици, в чечено-ингушки ķant, бацбийски ķnat – юнак, герой, млад мъж, андийски kunţa – мъж, съпруг, или това е название отнасящо се за местното заварено кавказко население, т.е. местните юнаци, воювали с идващите от степите сармати (k > č прехода е характерен за иронският диалект на осетинския ез.). Също в абхазки çǝfǝ, кабардински çǝxʷ - човек, мъж, убихски ćǝća – народ, кавказки аварски či, цезки žeku – човек, мъж. 6. Също интерес буди следното четиристишие: «Царю, царю млада Има, Подай са, царю, излези Да си видишъ малки моми Малки моми и девойки», и пояснението на Гологонов «Има: билъ нашь царь, кой-то училъ человеци-те да уратъ, да сеетъ, и други занаяте; а той са научилъ отъ Юди-те на небе-то». (Веркович-2, 1881: 123-124) Едва ли селският учител ще е бил наясно с иранската митология, и първият владетел на земята според нея – Има! 7. Също интересен пример е думата асуица - пролет: «Асуица: месецъ на наши-те дедове, и отъ него зафащала пролеть-та». Асуица може да се сравин с осетинската дума az – година, традиционна у иранските народи и сарматите, с пролетта започва новата година. 8. Интересен е и персонажа Хина краля: «Хина: билъ нашь царь отъ Крайна-та земя, кой то първъ пъть зафаналъ да ходи по море-то, и отъ него после са научили человеци-те да праветъ кураби». (Веркович-2, 1881: 197) Аналогично в Нартския епос героят Хуандон-елдар е господар на крайморските земи около Черно море и Керченския пролив и се свързва с Боспорското царство! Името идва от осетинската дума xwыjeendon – пролив, букв. «свъзваща вода». Това са непреки доказателства за автентичност на основната част от текстовете! 9. Персонажът Талатина краля, заема важно място в том 1 на «Веда Словена» и на него е посветен цял цикъл от песни. Името Талатина краля, и Талатинската земя си остават необяснени. Проф. Ив. Шишманов ги сръзва със също така неясния български фолклорен израз «гори тилилейски» – място далечно, тъмно, непознато, а Марко Цепенков посочва и един израз от Прилепско «Тилимиса» - непозната, далечна земя. (Бочков, 2015: 106-107), (БЕР-8, 2017: 40) Вероятно в основата на тези понятия стои древна и отдавна забравена прабългарска дума, сходна с осетинското иронско tаlыng, дигорски tаlingæ – тъмен, иронски tаlыngdzinаd, дигорски tаlingædzijnаdæ – тъмнина. Абаев го обяснява със сармато-аланското tal – тъмен, производно на авеситйското tar – тъмен. (Абаев-2, 1978: 226-227) 10. Интересен е сюжета за мома Вълкана и нейната женитба със Слънцето, което се явява мъжки персонаж. Слънцето отвлича Вълкана като и пуска вълшебна люлка и затваря вътре избраницата си. (Веркович-1, 1874: 56-125) Аналогично в Нартския епос, нарта Сослан отвлича дъщерята на Слънцето, красавицата Косер която живее във вълшебна летяща кула, движеща се между небето и земята. Тук прави впечатление името Вълкана и родоначалниците на нартите Уархаг (Вълк) който е дядо на Сослан, а самия Сослан е закален във вълче мляко. Съответно Вълкана ражда от Слънцето Синдже крале, който е баща на юнака Орпю / Урфен. 11. Интересен герой е Орпю, Опрю, чийто име се среща във вариантите Орфен, Уфрен, Форклен. Неговият атрибут е вълшебната златна свирка, която я получил от самия бог, на когото юнакът прислужвал «три недели». Орпю се сражава със змейове (сура ламица) и юди (демони). Обикновено името му се свързва с тракийския Орфей. (Бочков, 2015: 247) Но това е повърхностна прилика. Интересна аналогия прави Илко Стоев, който вижда в Орпю, един деформиран вариант на името на нарта Уархаг, прародител на нартите, който получил от божествения ковач Курдалагон, вълшебна свирка. Опрю също има вълшебна свирка. (Стоев, 2019: 43) Името Орпю може да се сравни с по-скоро с осетинското иронско birægъ, дигорско bеrægъ – вълк, в сравнение с древноаланското несъхранено wærxæg, откъдето идва и името Уархаг – вълк. Формата birgga – вълк е известна в хотано-сакския език. (Абаев-1, 1958: 263) Един фонетичен преход «b > p > f» с репозиция на гласната в корена е напълно възможен. 12. Азна ми бидина е израз използван в песента за Орпю, за който Гологанов пише, че значението му е неясно. В осетински æznag – враг, mæ – мен, мой, badыn / badun – седи, разполага се, намира се. (Абаев-1, 1958: 227-228, 230-231) Може да се преведе като «врагът, злото дебне». Изразът е използван в разказа как юдите (демоните) пленили и завързали юнака, но друдата (добро същество) го освободила. (Веркович-2, 1881: 301-302) 13. Сада краля е един от митичните владетели. Името Сад, Сада, може да се свърже с авестийското sātar – властител, владетел. В Нартския епос, от този корен произлиза името на майката на нартите – Сатана. (Абаев-3, 1979: 39-40) Съществува и осетинско име Садæк. (Гаглойти, 2007: 97) 14. Юда – женско божество, самовила (самодива). Интересен паралел обяснаващ думата е иранското *yōd(a) < *yauda – война, битка, т.е. войнствен демон. В надписите от Боспор е известно аналогично женско име Yōda, сарматски мъжки аналог *Yōdmanagān в билингвата от Армази (Грузия). (Тохтасьев, 2013: 603-604) 15. Самандарската земя, самандарският крал. (набл. на Илко Стоев) Този топоним се появавя в песента за юнака Форклен, който е роден от Юда Самуила. Когато пораства, той отива при Самандарският крал, който му е побратим, да си търси мома: «Да си иде при Самандаръ крале, да гу пита дека има мома спроти негу. Та си яхна змийна коня, и утиде на Самандарска земе, та ми флезе у Самандарски сарае. Самандаръ крале мощне храну си го дочека. Гу нагости и напои». И Самандарсикят крал го насочва към мома, дъщеря на Слънцето. (Веркович-1, 1874: 392, 394) Няма как, селсикят учител Гологанов, да е чувал за този древен град в Хазарския каганат, разположен в най-източните склонове на Кавказ. Разбира се, може да предположим, че народният творец е имал предвид, не кавказкия град, а Смедерево в Сърбия, чието турско произношение е Семендире, Семендрия (Semendire), но тогава трябваше да става дума Семендерски крал и Семендерска земя, а не за Самандар. В заключение може да кажем, че Нартският епос се явява един интересен и неизследван до сега източник, поради традиционната инерция и догматика, в историческата наука, която игнорира българското присъствие в Кавказ и ранните българо-алански контакти, оставили своите далечни и неизследвани следи и в българския фолклор.

Напиши коментар:

Въведете кода от картинката!

Още новини